För hög dos av stronghold?
Få mina råttor hade skabb fick jag utskrivet stronghold 5 stycken pack med 3 st kapslar i typ. En sån kapsel skulle gå till en råtta som man skulle droppa i nacken på, sen efter två veckor skulle man ta en ny kapsel och droppa en på varje råtta. Nu så skriver jag med en tjej o hennes råttor har fått ohyra och hon ha fått utskrivet stronghold men en kapsel ska typ räcka till 10 råttor då de e så många droppar i en? Så alltså har jag fått för hög dosering av stronghold till mina råttor??? Och är det därför alla dom som behandlats fått tumörer?? För veterinären sa exakt hur mycket jag skulle ge dom ;(
Gisses! En tub/råtta?! Vad sjutton är det för veterinär som gett Det rådet :O
Det är en droppe/råtta som gäller, vissa tycker även att Det är för mycket. Jag har aldrig återbehandlat heller så endast 1 droppe/råtta och sedan är allt klart.
För mig räcker en tub till ca 5 råttor bara (så hur det skulle räcka till 10 råttor förstår jag inte heller :P)
Ang. tumör kan jag inte svara på men kan inte tänka mig att Stronghold skulle ge tumör. Tror mer på att du fått samma virus/bakterie jag hade förra året. Det ploppade upp tumörer på nästan alla råttor och då har jag även misstanke om vilken råtta som var smittobäraren, hon insjuknade dock aldrig med tumör och lever ännu idag.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
En droppe per råtta brukar räcka, är det större råttor (~500 g och uppåt) så kan man köra på två droppar.
men vad.. varför sa då veterinären att jag skulle ha en heltub per råtta?? han som sja vara veterinär ska ju veta
okej, ja för jag kan förstå ifall dom äldre råttorna fått tumörer men inte att bianca fått en tumör.. då hon inte ens är ett år
Vem vet var vissa veterinärer tänker ibland men det känns som ett extremt stort misstag med tanke på att hosen egentligen är för hund och kattungar.
Jadu jag fick 5 råttor med tumörer, den yngsta var bara halvåret och den äldsta var lite mer än året.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Tyvärr är väldigt många veterinärer väldigt okunniga när det kommer till just tamråttor :(
Jaha men å vilken otur.. Nu vet jag isf hur det ska vara och tänker inte göra om misstaget igen :/
Tur i oturen så har du massa stronghold till framtiden.
Många veterinärer läser inte så bra innantill. På hund och katt ska man oftast ta en hel tub vid behandling. Men smådjur kräver inte så mycket. Jag kan köra upp mot 20-30 djur per flaska. Tar en kanyl+pipett och drar upp hela innehållet. På så sätt blir det verkligen bara 1droppe. Snål åle är man här hemma. Innan så dutta jag bara flaska i nacken på varje individ.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.