Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1149 ggr
Ratzo
1

Irriterande råttor...

Ja alltså mina råttor har gjort ett hål i madrassen som de går in i och det är omöjligt att få ut dem därifrån, därför får de inte komma ut och springa löst längre. När de är lösa så går de ut från hålet när man går ut från rummet och när man kommer in så springer de dit i världens racerfart! Hur i hela friden ska man täcka för hålet?! 😴

I can't drown my demons, they know how to swim.

[Hejkungen]
0

Sy igen det med något tyg eller om det finns möjlighet att vända på madrassen? :)

Ratzo
0

Om man syr så biter de väl upp det igen?
Vända på madrassen skulle kanske funka men den är väääldigt tung. Man skulle behöva en lyftkran för att lyfta den…

julolagus
1

De tre töntarna & Ronnie.

Anothername
1

Du får väll ordna så att dom kan vara ute nån annan stans än där madrassen är. Inte svårare än så :) råttorna måste ju få komma ut.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Ratzo
0

De har ju buren i mitt rum där madrassen är. Det är inte alla som har möjlighet att låta råttorna vara i alla rum… Det är faktiskt deras fel att de inte får komma ut.

Anothername
1

#5 deras fel? Dom är råttor, är det så att dom inte får vara i sängen får du ju gränsa av så att dom inte kommer åt sängen. Gör en "lekhage" av plywood skivor eller så.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Ratzo
0

Hur i hela friden gör man en lekhage med några träskivor?

Anothername
0

Det är inte svårt :) du gör en "kub" av plywood och stoppar sedan in massa roliga saker för råttorna. Dom sagt, alt att du ramar in sängen så dom inte kommer upp på den :)

Ratzo
0

Vad ska man sätta fast dem i varandra med då?

:')
0

Du kan ju prova att sy för hålet och ge dom något annat som är roligare att göra i rummet. Lägg tillexempel ut en fleecefilt på golvet som de kan springa runt i istället för din madrass. Ge även godis på golvet så det förknippar golvet med något roligt.

Om det inte går så kan du kanske be om hjälp för att kunna vända på den? :)

Ratzo
0

Tror inte att det skulle funka, de tycker bara att förbjudna saker är roliga.

:')
0

Okej men försök se det lite posetivt! Du får ju i alla fall ta att prova lite saker. Jag har haft busråttor också men alltid löst det. Nu har jag sagt allt jag kommit på i alla fall :)

[Hejkungen]
2

Att man får lite hål o så vidare, är bara att räkna med, det enda man kan göra är att försöka lösa det för råttorna måste ju som sagt få lite springyta varje dag :) Lägg någonting över hålet eller hitta på något annat med dem :)

Ratzo
0

Jag la ett galler med små hål över det igår, men de tog sig minsann in ändå. De är så extremt retfulla. Suck. De skulle ju kunna få vara där inne om de inte höll på och lät så att det är omöjligt att sova.

Anothername
1

#9 det är vara att använda vinkel järn :)

ceccie
1

Pall kragar hade jag som rast gård åt små djur i yngre dagar.

R8bus
0

Jag tog bort benen från sägen när de byggde en koja i den, så madrassen ligger direkt på golvet. Det funkar J

Edit: Det går ju bara ifall de tar sig in från undersidan.

Ratzo
0

vad menar du med att rama in sängen?

Anothername
0

#18 ja om du inte vill förhindra dom att kunna gå i hela rummet så kan du kanske bygga som en ram runt sängen så att dom inte kommer upp i den eller under den :)

Dramatik
2

Alltså hela denna tråden är bara så söt!

Råttor i sitt esse och en uppgiven ägare som helt gett upp hoppet för att hen inser att råttorna kommer överlista allt hen gör. Detta är verkligen råttor i ett nötskal, har de väl gett sig fan på något så ger de sig minsann inte så lätt. *Fniss*❤️

Ts, med att rama in sängen tror jag de menar att bygga som en ram av t.ex. plywood som är tillräckligt hög för att inte råttorna ska kunna ta sig upp i sängen. Och likadant att de inte ska kunna ta sig under eller bakom sängen heller. :)

kolpa
0

Har du gett upp hoppet eller vill du prova med något annat än galler?

Ratzo
0

Antar att jag och min syster får turas om om att vakta hålet för ingen i min familj är särskilt händig för att bygga en ram runt sängen 😢

mikeiko
0

Jag har satt tjocka tidningar mellan plankorna på undersidan av sängen, sen häftat hönsnät över med häftpistol :) Tidningar funkar som kortsiktig lösning (du hör när de är där och rotar och kan fya på dem), hönsnät är en mer långsiktig lösning.

Ratzo
0

Men de går inte in från undersidan :/

Melonclementin
0

Du kan inte ta någon bild på hålet så vi får en uppfattning om hur det är, vi verkar bara missförstå! :P

Ja förstår att du är irriterad, sånt där kan va rätt jobbigt.

Men ge oss en bild så ska du se att någon kommer på en bra lösning! De ä ja bombsäker på, de på rif brukar va vääldigt uppfinningsrika :D

Ratzo
0

Visst ska fixa en bild :)

Melonclementin
0

#26 Kanon! :)