Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 674 ggr
chexxx
0

konstig sjukdom?

Har redan varit till veterinären 1 gång. Och då fått Metacam utskrivet. Har kontaktat veterinären igen och väntar svar.

Men tänkte höra med er råttkunniga om ni har den blekaste aning vad min råtta Peony kan tänkas ha. För veterinären har ingen aning och inte jag heller.

Hon har sedan en tid tillbaka varit slöare och tröttare än vanligt. Dessutom har hon haft ett sår på sitt ögonlock som kommit och gått. Hon har kliat upp det så fort det läkt(ag har såklart rengjort det o.s.v..)

Men inte reagerat på detta "nämnvärt" från början. Men i veckan blev hon märkbart sjuk.

Symptomen är:

*SLÖ/ORKESLÖS/TRÖTT; Ligger bara i buren lealös. Tar man upp henne kan hon dock vakna till lite och tvätta sig. Sen lägger hon sig efter ett tag igen. Som att orken tar slut tvärt slut.

*Ingen matlust: Orkar inte hålla i maten, orkar inte tugga Torrfoder. Utan bara mjuk mat. OM jag matar henne.

*Dricker inge vatten alls. Det måste jag spruta i henne.

* Rossel(men detta har hon haft en tid och även blivit behandlad för.)

*Ögat, som jag skrev om ovan.

Veterinären chansade på att ögat kan göra ont och hon fick metacam utskrivet. Men sedan jag började med kuren har hon börjat med en jättekonstig sak:

Så fort hon fått medicinen drar hon tänderna mot marken. Så tänderna skrapar i golvet.

Idag( efter två dagars medicinering) har det accelererat så nu gör hon detta bara hon nuddar vanlig mat..

Så hon går alltså runt i rummet och skrapar tänderna maniskt mot golvet. Sätter jag in henne i buren slutar hon.

Peony är 1 år och 3 månader gammal.

HJÄLP vad är fel på min snuttis?!!!

Zolah
0

beter hon sig normalt annars?

om hon har 'bytt personlighet' kanske hon fått en mindre hjärnblödning och därför inte uträttar sina behov. Och pga att hon inte äter får sänkt immunförsvar och får andra symptom? om hon inte äter som hon ska kan det ju vara brist i vissa ämnen osv

nu spekulerar jag bara, för jag har annars ingen aning. Du kan ju se om du kan hitta nån annan veterinär som kan kolla på henne för en sekundär undersökning.

chexxx
0

#1 Ja det skulle faktiskt kunna vara ett alternativ faktiskt..

Nä hon beter sig inte alls som hon brukar. Utan är helt förändrad. Är som att hela hennes personlighet försvunnit:(

Zolah
0

tror man kan medicinera sådant, men kan hända också att jag tänker på öroninfektion >_<

chexxx
0

Ingen annan som har någon input?

mikeiko
0

Jag tippar precis som Zolah på en långt gången öroninflammation eller stroke (hjärnblödning). 

Att hon drar tänderna mot marken är ett sätt att försöka få bort smaken av medicinen, hade en tjej som gjorde precis så med Baytril och hon lyckades på detta sätt även få upp en hel del av medicinen.

chexxx
0

#5 Tack för ditt svar:) Ja hjärnblödning känns rätt troligt. Ska iaf prova med antibiotika och hjälper inte det..råtthimlen:(