Råttor iFokus

Råttor

Etikett: länkar
Läst 1104 ggr
[rinrats]
8

Rataholic nu på facebook!

Nu har vi gjort en ny grupp för råttfantaster. Inga påhopp, inga som söker defekter och problem utan här är vi alla glada mot varandra. Avel, Hjälp vid frågor, ja jag skulle säga att det är åt rif-hållet bara andra regler. Välkomna!

https://www.facebook.com/groups/599013266825183/

[rinrats]
0

Putt*

ÖrjanLax
8

Vad menar du med "inga som söker defekter"?

Sen känns det ju lite konstigt att man inte ska få ställa några frågor när man har problem. En stor del i råttägandet är ju sjukdomar, problem och defekter som uppstår under deras liv. Ska man bara låtsas som allt är bra i denna grupp och endast skriva om positiva saker som händer med ens råttor? Man kan ju inte alltid vara glada som du skriver är ett krav.. Sen tycker jag absolut att man ska kunna få ifrågasätta någon om man inte håller med, och jag har en känsla av att så fort man ifrågasätter något en person skriver kommer det räknas som påhopp här, oavsett hur sansad man är…

Blev bara lite förvirrad över beskrivningen. Vad ska vara annorlunda mot dom redan existerande råttgrupperna liksom? Varför behövs det en till grupp? Påhopp och sådant är ju inte ok i andra grupper heller, men moderatorer kan inte alltid vara där och radera sådant direkt. Det kommer ju säkert uppstå påhopp i denna grupp också, bara för att det finns påhopp i andra råttgrupper innebär det inte att det är tillåtet eller önskvärt! :)

[rinrats]
0

#2. Vi kommer lägga in Uppfödarlista, Folk som har aktuella eller planerade kullar, artiklar osv. Vet ingen grupp som har det så lite skullnad blir det ju. Då köparna kan lätt hitta vilka som är aktiva och läsa om var och en osv :)

Edit* Självklart ska man ställa upp när någon har problem. Blir snarlikt rif som sagt :)

ÖrjanLax
2

Hade du inte redan en facebookgrupp som bara handlade om avel och kullar då? Eller minns jag fel?

[rinrats]
0

#4. Jo men jag har inte skapat denna grupp rent ut sagt. Bara sammarbetar :)

[rinrats]
5

Saken tillhör att vi accepterar ju alla inlägg, men vi godtar inte personliga påhopp där folk inte ska våga skriva för det alltid är en återkommande person som ska tjafsa eller ska leka besserwisser och dra ner stämningen och ska alltid peka finger. Det GÅR att ha en harmonisk grupp som folk ska våga fråga utan att bli ifrågasatt och bli kallade djurplågare för ingenting. Och so what om någon har sågspån, attackerar du dem så blir det attack tillbaka. Bättre att fråga på ett sjysst sätt om de inte kunnat tänka sig att prova nåt annat som är bättre, som inte dammar och som inte ger en spån under fötterna liksom. Att allt handlar om HUR man lägger upp något och inte hur man bäst är en viktigpetter och snabbast kan ge ett dumt svar åt någon som inte vet. Tålamod är nyckeln till att förändra något, har man inte tålamod så tycker inte jag att man borde finnas på forum, och sen vikten av att vara en trevlig medmänniska, varför är det ursäktat att vara otrevlig på ett forum eller en grupp bara för att man har kunskapen?

:')
16

Nu känner jag att jag måste få skriva av mig. Det är oftast inte personen som skriver svaret som är problemet, utan det är personen/personerna som läser svaret som är problemet. Många läser svaret på att argt och negativt sätt, när det aldrig var menat att det skulle vara så!

Sedan så måste man ju få svara på en fråga på ett tillsägande sätt när TS i fråga gör något fel! Vad är annars meningen med sidan? Att svara på ett snällt och harmoniskt sätt är svårt via internet då man inte kan höra personens tonläge. Om man försöker svara snällt läses det ofta som ett osäkert och mindre viktigt svar;

”Råttor ska inte ha sågspån vännen! Det är inte bra för deras känsliga luftvägar. Du skulle inte kunna byta till något annat kanske? Gärna denna vecka. Det hade varit så bra!”

Om du läser det där snällt så känns det som ett mindre seriöst svar och att det inte är av så¨stor vikt att byta. Man får inte känslan av att det faktikst kan vara farligt och att man borde byta snarast.

Om man då skriver ett rakt svar som är mer tillsägande så känns det genast mer trovärdigt. Lägger man sedan till att man hjärna hjälper till mer så blir det även snällt utan att bli mesigt;

”Råttor ska inte ha sågspån då det inte är bra för deras känsliga luftvägar. Du borde byta till något annat så snabbt du kan för att förhindra sjukdomar. Det är bara att höra av dig till mig om du vill ha mer hjälp!”

Personer som frågar något är ju osäkra på just den frågan, det sista man vill om man är osäker på något är att få ett osökert svar. Man vill ju ha ett rakt svar så man vet vad man ka göra.

”Jag har bara en råtta men läste att man måste ha två, måste jag verkligen det? Jag blir så osäker”

”Råttor gillar att sitta med andra råttor och om du är en snäll råttägare så skulle jag i alla fall ha köpt en till men det beror ju på om råttan går ihop med andra råttor eller inte” = Osäkert svar som lämnar kvar TS fråga. Lagen kan man inte häller nämna för det kan låta som ett påhopp och elakt!

”Ja, råttor ska sitta två och två och det står med i lagen. Du måste alltså köpa en till råtta! :)” = Rakt svar som tar bort alla TS frågor och smilisen lämnar kvar en god stämning.

Sedan det här med besserwisser, vad är skillnaden på det och en kunnig? Kan man mycket så ska man väl säga det? Vad är meningen med att lämna ute information till en person som undrar saker bara för att man är rädd för att ses som en besserwisser? En besserwisser skryter, ingen på iFokus skryter, de säger bara allt de kan i form av information.

Besserwisser;

”Man ska ju ge råttorna näringsrik mat, det har jag gjort sedan första början och inga råttor har blivit sjuka som dina. Jag skulle i alla fall ha gett råttorna lite extra fisk och sedan borde du sluta med allt socker dom får.”.

Kunnig;

”Näringsrik mat kan hjälpa dina råttor att bli friska. Allt socker dom får kan såklart vara en bidragande faktor också. Fisk är en av sakerna som är bra att ge och om du vill kan du få en lista på andra bra saker?”

Nu vill jag inte hoppa på dig och jag hoppas att du läst mitt inlägg i trevlig ton, för jag för trotts allt bara fram mina åsikter. MEN jag blir lite irriterad på att du sitter och säger att vi ger dumma svar och är viktigpetters bara för att vi delar med oss av vår kunskap? Det är väldigt sällan någon är otrevlig här och vad menar du med att det är ursäktat att vara otrevlig bara för att man har kunskap? Vi med kunskap tycker det är kul att dela med oss av kunskap till andra för att hjälpa dom. Vi sitter inte här för att vara otrevliga. Vägen till lärdom går faktiskt via ärlighet och kunskap i detta fall.

Nu är det här även riktat till andra och inte bara dig, tänk på det.

Lancia
5

Väl rutet, Nike!

[rinrats]
4

#7. Ja att beskriva något via internet är inte lätt och saker och ting kan tas på fel sätt många gånger. Gruppen är till för osäkra personer som känner sig rädd att ställa en helt "fel" fråga. Jag vet att många kan känna sig så. Vi vill bara att folk ska känna sig trygg att allt är helt okej att fråga den där frågan man burit på under en längre tid. Kanske bara var fel av mig som försökte beskriva gruppen på det viset i inlägg #6.

Jag kopierar det som är skrivet i gruppen.

Denna gruppen riktar sig till en inre krets av råttintresserade och råttuppfödare, detta för att kunna bomba oss alla med era sötnosar på bilder, skriva tokigheter era råttor hittar på eller för att rådfråga utan att folk hoppar på varandra.

Enda kravet är att folk respekterar varandra och inte brusar upp om det kommer känsliga frågor, avel är en stor trigger i våra arkiv. Om ni kan se det som att den andra inte har för avsikt att göra något dåligt, så kan man hjälpa på ett positivt sätt istället.

Andra tanken med denna sidan är att samla våra hjärtliga, hjälpsamma och DUKTIGA uppfödare på en lista och sen önskar jag att deras planerade kullar kan presenteras på sidan och att de kan lägga upp sina bilder på alla små sötnosar. Att vi kan förmedla råttor på ett bra sätt och att ingen pekar finger åt folks varianter eller dylikt. Det enda jag inte vill stödja i denna grupp är äkta manx/svanslös avel. I övrigt anser jag att alla varianter är välkomna där uppfödarna jobbar på att förbättra dessa och att vi kan vara öppna för att alla har sina egna inriktningar.

Jag har valt att starta denna gruppen med hopp om att göra fristad för vårt intresse utan att känna ångest över att vilja fråga något men inte vågar.

Sen vill jag ge er alla en insyn över alla uppfödare, ingen uppfödare har en felfri linje och kan inte garantera till 100% att en råtta från deras uppfödning är felfri heller, däremot strävar alla seriösa uppfödare att ständigt förbättra och jag vill påminna om hur viktigt det är för uppfödarna att alla köpare uppdaterar om hur råttorna från uppfödaren utvecklar sig. Det är dessutom så att de flesta har ett köpeavtal där det även står att det är obligatoriskt att höra av sig om hur råttan utvecklar sig. Det blir ett otroligt stort arbete för en uppfödare att jaga alla köpare för att få veta hur det går och jag kan inte nog understryka hur viktig en köpares roll är i att själva ta kontakt om det är nåt viktigt som uppfödaren behöver veta om.

Detta även fungera som en sida där man letar avelsmaterial att låna in för en parning.

Rekommendera annonser på burar eller råttor från andra sidor.

Om någon vill skriva en artikel om något speciellt som ska finnas med i gruppen så skriv gärna en artikel och skicka till någon av administratörerna för godkännande. (Skötsel, avels grundprinciper, burtips, aktiveringstips etc)

Jag önskar att ni som blir tillagda i gruppen rekommenderar vilka ni vill ha med i gruppen, uppfödare som privatpersoner med endast sällskapsdjur. Ni kan lägga till folk till gruppen men de måste godkännas av administratör, alla som missbrukar sin plats i gruppen kommer att kickas ut utan förvarning. Detta för att hålla god ton i gruppen och jag hoppas att detta kan bli en fungerande stängd grupp för alla som blivit rekommenderade av någon in i gruppen, hoppas att ni trivs och nu vill vi alla se bilder på era råttor!

Hoppas att det blev en bättre syn på detta.. :)

:')
0
[rinrats]
0

*Putt*

Fridborg
4

Förlåt, jag orkade inte läsa alla långa inlägg, men det första jag tänker på är att råttvärlden är väldigt liten, så det kommer komma samma personer i de här gruppen/grupperna med kanske några nyfrälsta så jag ser inte så stor poäng att starta en helt ny :/

[rinrats]
1

#12. Jag personligen tycker att den ökar allt mer och mer. Tamråttan blir alltmer ett vanligt husdjur :)

Sedan kan man ju alltid prova och se hur det går med gruppen också :)

Fridborg
2

#13 Visst är det så, sedan jag började hänga här har det kommit massa nya, men ser samma personer i alla de grupper jag är med i och tror det kommer bli så ändå. Även om det är många som blir frälsta är det en liten grupp fortfarande, speciellt såna som verkligen är aktiva.

[rinrats]
1

#14. Ja vi hoppas på att få lite fart i den ändå :)

Vi kommer köra månadens råtta också ;)

Zolah
0

Även om det kommer aktiviteter osv liknande dem på RiF så handlar det mest för er att hålla er intressanta, ofta i alla former av grupper, forum etc så händer det massor en kort tid sedan blir folk utråkade och lägger ner. Ofta beror det på att det är en person som får hålla lasten att göra sidan intressant, och om h*n inte orkar så faller resten.

Så igentligen utifrån min erfarenhet av forum så ska man vara försiktig under 'nyförälskelsen' och under den tiden se till att man får en del trogna stammisar. Om ni fattar vad jag menar?

[rinrats]
1

Ja självklart. Aktiviteterna är mest för att hålla igång tråden. Sedan som du säger att vi måste hålla gruppen intressant osv :)

[rinrats]
0

*Putt*

Zolah
4

**Var snäll och putta inte upp tråden för ofta, en gång per dag räcker. Om folk är intresserade av länkningar osv så går dom in på kategorin 'länkar', annars tycker jag att vi ska överlämna BUMP meddelanden ( bring up my post ) till det minimala, om inte helst endast till mer kritiska frågor som tex hälsa hos en råtta.
**

/mod

[rinrats]
1

#19. Nu hänger jag inte med, gör jag oftare än en gång per dag?

Zolah
1

Du puttar upp den mer än vad det behövs för att vara högst upp i forumkategorin för länkar :) samt att jag räknar detta som inte direkt kritiskt. Så se det inte som en tillsägning utan mer en påpekelse, om alla börjar bumpa trådar blir det lite jobbigt nämligen ( jag vet av erfarenhet )

[rinrats]
0

#21. Jag ville bara synas så folk hittar. Men det har ju gått rätt bra ändå :)

Zolah
0

Testa skapa en diskussion eller nåt om vad som sker på sidan, det tråkiga med FB sidan är ju att man är tvungen att vara medlem där för att medverka.

zickan
3

Puttar man trådar ofta så puttar man även ned andras trådar. Och i slutändan kommer flera börja putta sina trådar. Det resulterar bara i mer eller mindre kaos i vem som lyckas putta upp sin tråd mest.

Jag tycker det räcker med en putt en gång i veckan om ens det, om det verkligen inte handlar om något riktigt viktigt. Inte så att en tråd försvinner bara för att den hamnar på ett spår bakåt i forumet. Folk kollar där med. Är de intresserade så kommer de till fb gruppen. Men det finns väldigt många råttgrupper och de flesta har samma regler, inge tjafs ;-) Är bara samma saker hela tiden. Alla ska lägga upp bilder på sina söta råttor. Tar plats och totalt ointressant för en annan. Man kan inte diskutera saker utan att folk ska ta det som påhopp, man kan inte komma med förslag eller åsikter utan att folk ska ta illa upp. I slutändan blir det bara frustration från trådskaparen när denne inte stryks medhårs och frustration från den som vill hjälpa när trådskaparen vägrar lyssna. Det är en ond cirkel när alla inte har samma åsikter och börjar ifrågasätta som säga något annat än vad nån annan vill höra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[rinrats]
0

#23. Vet du, det var faktiskt inte en sån dum idé! 😃

kundvagnsgnu
3

#7 Mycket klokt och bra skrivet Nike!