Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2120 ggr
Felliiis
1

Böldpest hittat hos tamråtta!

Man har hittat böldpest här i Sverige hos en tamråtta som 2011 importerades från England!

Vad säger ni om detta??

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

:')
2

Vänta, man har inte hittat böldpest utan antikroppar som motverkar ett virus som kan orsaka pest. Sedan så är det ju ingen nyhet för oss riktigt då det funnits ett tag här.Tror att det ät så ^^

Vad jag tycker om det vet jag inte, men jag är inte rädd för att bli sjuk precis :)

Zolah
0
Lancia
2

Haha! Det är vad jag säger.

Zolah
5

Jag är allvarlig, jag vill kunna läsa var det kommer ifrån och sedan kunna bestämma om det är värt att skratta åt eller något som kan vara bra att kolla upp. Är onödigt om folk ska bli uppskrämda i onödan pga information som inte stämmer.

Lancia
0

Som sagt, det är inget virus som hittats hos tamråttan dom pratar om. Det är antikroppar.

zickan
0

Nyheten är gammal. Flera trådar på rif om detta redn. Funnits i sv bra mycket längre än 2011.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Felliiis
1

Jag såg det på nyheterna i morse och jag kände för att ta upp det. Jordbruksverket hade konstaterat det tydligen.

xoxo Tahki

Felliiis
2

Jisses, ni behöver inte ta illa upp och komma med en attityd…. Problem ni har behöver ni inte få utlopp över här!

xoxo Tahki

Fridborg
6

Ser inga attitydsproblem här, bara info om att vi redan vet om detta och att media vinklat det fel :)

Lancia
2

Det är blödarfeber, inte böldpest, som viruset kan orsaka. Det är Tilde som sa fel i TV i morse.

SLU har ingenting med provtagningarna att göra, det är SVA.

Felliiis
0

Det va själva nyheterna jag såg på :) De sa att människor i England hade blivit smittade av böldpesten och att en råtta som importerats hit från England bar på böldpest. De kanske hade fel då! :)

xoxo Tahki

Lancia
3

Blödarfeber är det, dom har fått det helt om bakfoten att det är böldpest. :)

Zolah
3

Det är varför det är bra att alltid vara kritisk till vad media säger, för ibland så är det långt ifrån vad dom egentligen menar :P

av det som står på tv4 är " virus som i sin tur kan orsaka böldpest ", vilket inte betyder att det är böldpest. Och av vad vi vet genom vad SRS berättat och annat håll så har det troligen med Hantaviruset, som är släkt/liknande med sorkpest om jag inte missminner mig?

" För första gången har Seoul-hantavirus påvisats i Sverige. Det var en tamråtta som importerats från England för två år sedan som bar på viruset. Hantavirusinfektion är en zoonos, det vill säga en smitta som kan överföras mellan djur och människor. Infektion med Seoul-hantavirus hos människa är mycket ovanlig i Europa men har nyligen påvisats vid två tillfällen i Storbritannien.

Den smittade råttan kom in till SVA för obduktion efter att ägarna hade hört om Seoul-hantavirus i Storbritannien varifrån råttan hade importerats. SVA skickade prover vidare till Smittskyddsinstitutet, SMI, för analys och SMI har nu bekräftat att viruset fanns hos råttan.

- Att viruset finns hos en tamråtta innebär en risk för den som hanterar råttan. I det nu aktuella fallet finns inga tecken på att smitta spridits till människor och inte längre någon risk att någon ska insjukna, säger Catrin Vesterlund-Carlson, veterinär, SVA.
- I Sverige har vi sedan tidigare en annan variant av hantavirus, Puumalavirus, som finns hos vilda sorkar och orsakar en mildare variant av hantavirusinfektion - nephropathia epidemica (sorkfeber) hos människor, säger Åke Lundkvist, professor, SMI."

det finns mer info på http://www.rattsallskapet.se/

värt att läsa - >

Ida85
0

Väldigt oturligt att Tilde sa böldpest och att inte detta korrigerades av experten. Böldpest, för den som vill veta, orsakas av bakterien yersinia pestis. Alltså en bakterie, inte ett virus. Att sedan antikroppar hittas hos ett djur innebär att djuret någon gång haft en infektion med viruset alternativt är vaccinerad mot viruset. Djuret behöver alltså inte ha något aktivt virus eller vara smittsamt bara för att man hittar antikroppar.

Felliiis
0

Men det va inte Tilde jag såg på… :( Det va självaste nyheterna, haha.
Jag blev verkligen jätterädd och hann inte kolla upp vad ni skrivit här tidigare då jag hade bråttom iväg till skolan och man tycker ju att säger de något på nyheterna(inte nyhetsmorgon med Tilde) så borde det stämma… Well, well! ^^

xoxo Tahki

Zakaraa
3

#16 Man tycker det ja men det är allt för ofta som det blir felaktigt det är därför man alltid ska vara lite källkritisk :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
4

Skrev klumpigt tidigare. Jag var inte bitter åt ytterligare en tråd om hanta. Jag var bitter åt att sva först NU har reagerat. Inte så att detta är första och ende sak som gått runt på råttor.

Men som sagt. Ren fakta till folket kanske. Mailet jag fick från personen som testat råttor, och detta har denne skrivit själv. Jag vet att namnet matmor står kvar, det är ett alias. Men andra namn är borttagna.

Det är min hane som importerades från England i 2011 som har testats positiv för SEOV. Som Matmor säger så är detta INTE alls samma stam som har hittats i England och myndigheterna vill nu testa får att spåra var min hane kom i kontakt med detta virus. Han ställdes ut en gång (Stora Pet 2011) och efter detta har endast haft kontakt med de andra råttor jag har hemma samt ett fåtal honor som kom hem till oss för parning under 2011/2012. Sedan mars har jag endast haft 4st råttor hemma och alla har nu testades. Antikroppar mot SEOV har hittats i en hane som är son till den hane som virus hittades i - men inte i hans bror som är burkompis. Antikroppar har också hittats i en av mina 2 honor som har bott tillsammans sedan maj 2012 och som har varit utställd 2 gånger (Stora Vår 2012 samt Lucia utställning 2012). Myndighterna vill nu testa kullsyskon till min hona samt de hona som kom till oss för parningsförsök för att se om några av dem också är virus/antikroppsbärande.

Jag själva har testad negativ och idag är det inte känt om den här stam av SEOV som har hittats i Sverige överförs till människa eller ej. De stam av SEOV som har hittats i England har varit överförbara till människa, men testning där har visat att många har antikroppar men endast ett fåtal människa har fått sjukdom. Den SEOV stam som upptäckts i min hane kan vara något vi har alltid haft i Sverige utan att vi visste om detta och utan att detta har orsakad något problem, eller så kan det vara något som har importerats med råttor från andra länder i Europa - den svenska SEOV stam är besläktad med SEOV som finns i belgien och frankrike.

Idag är det inte känt om detta finns endast i våra tamråttor eller om detta kan vara något som finns i vilda råttor också. Myndighterna plannerar att dra igång en screeningstestning i höstas för att se hur många av våra tamråttor kan bära på SEOV, och några av de råttorna som har varit i kontakt med min hane har redan lämnats in till SVA.

Som sagt - idag försöker forskare och myndighterna att ta reda på information om smittan och smittrisk. Det har aldrig testades i Sverige tidigare för den här typ av virus, så vi vet inte hur många av våra djur kan vara bärare av detta eller hur lång tid detta ar varit i Sverige.

Jag har skickat information om Eurosurviellance pek och om de resultat i mina djur till SRS styrelsen och har begärt att information från Miljökontoret om hur råttavfall ska hanteras ska publiceras på SRS hemsidan, men jag har inte sett något på hemsidan än - detta kanske beror på att det är semester tid.

Denna länk fick jag från norge. Mer fakta

http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=20521

zickan
2

Och har ni missat stora tråden om hanta och vill läsa lite mer av diskussionen har ni den här http://rattor.ifokus.se/discussions/5128517bce12c46262000acc-varning-utlyst-for-hantavirus

Alenzi
0

Kan man följa det här forskningsprojektet någonstans? 

Förresten, SVA skriver att man påvisat både antikroppar och virus:

"I Sverige har nyligen en tamråtta som kom till SVA för obduktion konstaterats både ha antikroppar mot och bära på Seoulvirus." Det stämmer alltså inte?

Lancia
1

Inte enligt rapporten till ägaren.