Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 934 ggr
[[Mellebelle]]
0

maj och hennes finnar

Min ena naken råtta maj har haft problem med sina finnar.. hon hade en por då jag fick henne och det tog en väldans bra stund för att den skulle försvinna, den blev bara större och större och luktade väldigt illa. nu har hon fått en till som har öppnats och blivit väldigt stor, varig och luktar illa. försöker klämma ut det som är innuti men de e som en stor varklump i den som inte kommer ut, vill heller inte trycka för hårt för de gör ont tycker hon. håller det rent med saltlösning också. varför får hon dom här? och vad kan man göra?

[[Mellebelle]]
0

nån?

fiore
0

Får råttor finnar?!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Zakaraa
0

Tycker det låter mer som att din råtta får bölder än finnar just med tanke på att de luktar och har sig.
Jag kan inte ge dig några råd tyvärr mer än att hålla rent :/

#2 Nakenråttor har ofta problem med finnar :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiore
0

#3 Aldrig hört om det förut.. Mycket intressant!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

[[Mellebelle]]
0

Jaha så bölder kan man trycka ut sånt där gegg ifrån?

Zakaraa
0

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
3

Och detta, mina damer och herrar, är anledningen till att våra råttor bör ha päls! En nakenråttas hud är så otroligt utsatt. Klor, tänder, strö. Minsta lilla rispa på huden ger bakterierna en chans att ta sig in i kroppen och orsaka såna här "bölder", dvs abscesser. Päls skyddar en hel del, men givetvis inte heller den mot allt.

Om det här är ett ofta återkommande problem på samma råtta, så kan det vara så att kroppen helt enkelt inte riktigt klarar av att ta fighten själv. Immunförsvaret kan vara nedsatt och nya bakterier kan växa till sig relativt obehindrat. Då kan en antibiotikakur bli nödvändig, för att hjälpa kroppen på traven.

[[Mellebelle]]
3

Fast om det skulle komma nakenråttor i en oplanerad kull så kan man ju inte rå för det. Och nakenråttan behöver ju för den delen en familj att komma till, det är ju fortfarande en råtta som behöver kärlek som alla andra håriga råttor. Visst är det synd att det finns nakenråttor pga deras dåliga hälsa. Men jag skulle inte sagt nej till att hjälpa en nakenråtta ifall den inte fick nått hem och skulle avlivas. Mina nakenråttor tig jag emot pga att dn andra ägaren hade tappat intresset, så då gav jag dom ett hem där fortfrande intresset finns kvar o kommer göra det läänge till så att dom får det dom förtjänar.

:')
2

#8 Lancia menade inget elakt mot dig eller dina råttor, utan hon menade på att det är synd att vi har avlat fram en variant av råtta som har sämre förutsättningar än andra råttor. Men såklart sker det olyckor och man måste ju ta hand om dom. Men det är synd att det blivit som det blivit.

Men jag skulle också ha tagit till veterinär och kollat upp och fått antibiotika utskrivet. Hoppas allt löser sig! :)

chade
0

Nej vad trist att det inte verkar ge med sig! Har tyvärr inga bra tips förutom det du redan gör, håller rent med koksalt och försöker klämma ut varet när det går 😕

Synd att den blev så stor, den första på ryggen var ju bara en liten pormask typ när den var här. Läskigt att de kan växa sig så stora :(
Lycka till med henne!

Små stjärnor lyser också i mörkret.