HJÄLP galen ägare?!
Idag har jag kämpat med en annan råttägare som först ville omplacera sin råtta. Hon ville omplacera en 5 månaders hane för att han är aggressiv. Hon köpte honom från en djuraffär som höll på att gå i konkurs där de inte blir upptagna från buren ordentligt, hon har haft honom i en och en halv månad och har knappt haft honom uppe.
Enligt henne är han aggressiv mot sina råttkompisar i sin bur och biter både henne och kompisarna. Men jag tror bara att han är rädd att det har hänt något, för hon sa att han var snäll när han flyttade in och sen ändrades det bara. Jag har försökt få reda på hur hon introducerade råttorna, men hon har inte berättar något om det. Det kan ju vara så att de andra har skrämt honom och att han bara har gått i skyddsläge.
Först tyckte hon att det var en bra idé att jag skulle ta honom, men sen sa hon att hon inte ville lämna bort en råtta som bits och att hon skulle avliva honom, men nu har jag fått henne att gå med på att jag ska hämta honom. Äntligen ska det lille livet räddas på fredag. Jag tänker att jag ska ha honom ensam i en egen bur i någon dag/vecka tills vi har lärt känna varann och tills där finns någon tillit. Sedan försöka hitta en kompis till honom och få dem på bra fot innan de flyttar ihop. Tyvärr har jag bara flickor och de får han absolut inte bo med 😉
Vad tror ni har hänt & vad hade ni gjort? Jag behöver lite tips till när jag ska hämta lillen.
kom bara ihåg att stressen att flytta två gången kan göra det svårare att rehabillitera honom, så du lär nog få ta mycket tålamod och förståelse för att förstå vad som kan ha gått snett.
Det är alltid svårt att veta varför en råtta har blivit som dom blivit, det kan ha varit att dom inteblivit hanterade rätt, att dom blivit intvingade i flockar för snabbt, träffat för många människor, sjukdom eller att dom blivit avlade på lite knäppa föräldrar.
Det du kan göra först är att kolla i våra artiklar om att hantera otama råttor eller/och bitande, det är en bra grund. Sedan får du iakta råttan när den kommer hem till dig, hur beteer han sig ? verkar han sjuk?
äter han bra? försöker han 'äga' området han är på?
Efter det är det lättare att se vad man kan göra, det kan vara allt från att han behöver extra lång tid att träffa nya råttor och människor till att han kanske behöver kastreras pga att han är överdominant.
Värsta fall kan han vara knäpp av sin bakgrund och kan inte åter rehabilliteras ( här är det lättare för oss också att hjälpa dig då du kan beskriva killen mer för oss :3 )
Är det din första 'räddar-råtta' föresten? tänk på att det kan kräva en hel del från en och det kan bli jobbigt om man inte är van vid problem råttor.
Tack så hemskt mycket för svaren, nu har jag en del att arbeta med och tänka på. Ja det är min första "rädda-råtta". Jag vet inte varför, men jag fastnade vid den här lille krabaten och vill ge honom en andra chans. Jag pluggar på distans så jag är alltid hemma, så jag har tid för honom! Hoppas bara att det går bra.
Är det råttan "Cookie" ?
Jag vill påminna att vi inte ska skriva namn osv, då personen kanske inte har ett RiF konto och inte kan försvara sig.
#4 jag undrar bara om råttan heter så för jag såg en annons här på råttan….
Nej det är inte den. Den här lille krabaten heter Tonic men kommer att döpas om till Dante :)
Dominans är även en sak som kan nedärvas, dvs hög testosteron. Inte dirkt ovanligt på zoo djur där man mest avlat på vad som utan koll på släkthistorik. Kan bli val på kastrering eller avlivning för dig med senare. Bara så du vet att det inte alltid går att hjälpa en råtta som hugger. Men ja kan lika gärna va stressad, rädd, trauma, har ont osv bakom beteendet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.