Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3242 ggr
DoftandeJuveler
1

gillar Råttor att bada?

jag läste i en bok att råttor är bra simmare och att dom gärna ville bada å simma i badkaret… är de så? är de nån som har prövat de?

wilmar028
0

Konstigt, jag har läst att de inte gillar att bada. Aja…

DoftandeJuveler
0

Har läst så mkt olika om just de där..

Story
0

Det varierar nog från råtta till råtta. Eftersom råttor är renliga av naturen behöver de inte bada såvida de inte har fått något knepigt i pälsen som de inte får bort själva. Dock gillar en del att simma och är duktiga på det (tänk skeppsråttor) medan andra inte är förtjusta i vatten. Tvinga dem inte till något dem inte vill men ge dem en chans att avgöra det själva är ett bra tips.

CamillaS
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm alla råttor e nog bra simmare men dom flesta gillar inte att bada men många badar råttan inför t.ex en utställning eller om dom  luktar illa… mina äldsta (har bara badat dom) tycker inte om att bada iaf.

så här såg det ut då ------------>

CamillaS
0

eller såhär^^, ha ha nybadad.

Mezzzanina
0

"Stomilla"!Din äldste ser ut som en banan på det första fotot!SkrattandeHa ha!Väldigt sööööt!

CamillaS
0

ha ha ja han ser väldigt komisk ut, han försökte hoppa upp ur badkaret *lol* ^^,

CamillaS
0

he he fast här var dom söta badkrukor^^

Annisen
0

Mina verkligen AVSKYR att bada… de badades första gången i lördags… Buzz försökte bara ta sig där i från… Akiyama småpep och försökte ännu mer att ta sig därifrån och Bix skrek non stop och gjorde allt för att ta sig därifrån… Det blev riktigt snabba bad och jag hoppas det dröjer lääääänge innan de behöver bada igen… Inte roligt att tvinga dem till något de avskyr så mycket :(

Om dom bara kunde sluta sova i sitt eget kiss *blääk*Räcka ut tungan

Bellona
1

råttor är bra simmare men det är långt ifrån alla som uppskattar det. det är bra motion till överviktiga råttor men annars tycker jag att man inte ska tvinga dem om de inte gillar det. Råttor är renliga så håller man rent i buren så behöver man inte bada dem förutom inför utställning. Jag har bara haft en råtta som inte haft något emot att bli blöt och det är Mynta som inte bryr sig ett skvatt om vad jag än hittar på utan tar det hela med ro. Hon hade badat i nyponsoppa :p men annars badar jag inte mina råttor förutom att jag torkat av svansar med fuktig trasa någon gång ibland.

kebeak
1

mina råttor älskar att bada, dom simmar o dyker hela tiden hehe.

Ninja
2

Mina råttor uppskattar bad och vatten om dom får välja det själva, t ex om jag ställer en skål med vatten på golvet medans dom är ute och springer. Då plaskar de gärna runt, men påtvingat bad är inte alls lika kul.

Taci
1

Min erfarenhet säger att de flesta inte tycker om att bada, men som Ninja säger, så tror jag många råttor uppskattar vatten då de själva får välja, o inte blir tvingade ner i handfatet. Min skriker lite smått då man tvättar dom, förutom en, som brukar duscha med mig, men hon e lite konstig ;D

cosmonita
1

Finns en till tråd om råttbad. Jag svarade där och vill inte upprepa mig så kolla gärna svaren i den tråden också Glad

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=126f956e-f1e4-4b0b-b779-4041414c04ca

cosmonita
0

Jag tror också att det funkar bra om råttorna får välja det själva!

[weronica1959]
0

Ja och nej. När vi badar våra råttor så simmar de av ren instinkt men om de tycker att det är kul?-tveksamt men bada dem måste man för de är flockdjur och går på varann o pissar på varandra. En ggr i veckan eller varannan, beroende hur många de är i buren och om de luktar.

[weronica1959]
0

När vi badar våra råttor så luktar de urin och använder ett milt hund-schampoo som Djurmagazinet tipsade om. Men då är de oxå över 4 månader.

[Nelley]
0

Råttor kan simma från ung ålder min kull simmade jättefint bara vid sådär 4-5 veckor