Smarta tips för att hitta bortsprungen råtta?
Hejsan! som rubriken lyder så har min råtta Piwo rymt. Luckan till buren måste ha suttit lite löst och hon måste ha klämt sig igenom i natt.
Nu har jag luskammat hela rummet och enda möjligheten är ett hål i väggen. Jag hör ingenting men sprang hon in där så borde hon väl kunna ta sig hem? Har era råttor kommit tillbaka?
hemska tankar snurrar i huvudet!
Har du mycket saker i ditt rum? Dom kan gömma sig precis över allt. Min ena råtta hittade jag inte en dag när hon varit ute och busat. Efter en kvart så hittade jag henne i en låda, under två handdukar, nedklämd under ett ferrplasthyllplan, halvt inlirad i ett lakan och gott sovandes.
Om du tror att hon gått in i hålet så kan det vara bra att veta vad det är för typ av vägg. Är det en vägg där alla vattenledningar till toan går? Eller är det bara en vägg mellan två rum? Hittar du inte henne så köp en råttfälla som fångar råttan, inte dödar, och ställ den utanför hålet med massa mat i. Gå sedan ut ur rummet och vänta ett tag.
//Nike
HON KOM FRAM! ett kokt ägg och syster vid hålet så klättrade hon upp på axeln. Jösses vilken stressig 2timmarsperiod det blev! Tack så hemskt mycket för tipsen. det uppskattas.
#2 Vad skönt! Kanske dax att täppa igen hålet dock? :)
//Nike
Ett tips till andra, eller en annan gång (förhoppningsvis inte), som jag läst är att strö ut ett tunnt lager vetemjöl ungefär där du tror råttan försvunnit, så ser du om den rört sig om det är tassavtryck i. :)
Haha japp det är fixat. Dock har hon fått smak av frihet och gör nu allt i sin makt att bryta sig ut igen haha