Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1335 ggr
Apootie
1

(O) Ensam hona

Födelsedatum: Runt juli 2011 (2 år, köptes 30 september 2011) Färg, teckning o hårlag: black hooded mm, slät, toppörad kön: hona kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): okänt faderns namn, födelsedatum, vikt: okänt moderns namn, födelsedatum, vikt: okänt syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Syftet med omplaceringen är att burkamraten är väldigt sjuk och behöver avlivas, så hon kommer vara ensam och hon vill gärna hamna i ett hem med någon/några kompisar. omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Balinda som råttan heter är snäll, tycker om att sitta på axeln och att krypa runt på en, hon tycker om när man kliar/masserar hennes käke, hon tycker om att bli klappad och gosa med. Hon är inte kräsen i maten och tycker mycket om sallad/ost/skinka, ibland kan hon bråka lite med sin burkamrat när man ger dem extra god mat, men annars fungerar hon bra ihop med sin nuvarande burkamrat. Hon har inte blivit introducerats för någon annan förut utan de köptes tillsammans. pris: - ort där råttan/råttorna finns: Mölnlycke, transport in till stan via buss är inga problem. telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): hon som har råttan heter Elin och hennes nr: 0723 65 28 10 ( jag är hennes kompis och jag lägger ut den här annonsen och hennes nummer med hennes tillåtelse) Om personen vill ingår det en bur med matskål, vattenflaska osv. Bilder kommer lite senare för att detta är skrivet från en iPad.

Apootie
0

Annonsen blev ihoptryckt och konstig…. Hoppas att det inte gör något… Är nog pga iPaden

Blodfot
0

var ligger detta? i vilket län?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Apootie
0

Råttan finns i Mölnlycke (står i den hoptryckta annonsen :( ) västra götaland

Apootie
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Födelsedatum: Runt juli 2011 (2 år, köptes 30 september 2011)

Färg, teckning o hårlag: black hooded mm, slät, toppörad 

kön: hona 

kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): okänt 

faderns namn, födelsedatum, vikt: okänt 

moderns namn, födelsedatum, vikt: okänt 

syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Syftet med omplaceringen är att burkamraten är väldigt sjuk och behöver avlivas, så hon kommer vara ensam och hon vill gärna hamna i ett hem med någon/några kompisar. 

omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Balinda som råttan heter är snäll, tycker om att sitta på axeln och att krypa runt på en, hon tycker om när man kliar/masserar hennes käke, hon tycker om att bli klappad och gosa med. Hon är inte kräsen i maten och tycker mycket om sallad/ost/skinka, ibland kan hon bråka lite med sin burkamrat när man ger dem extra god mat, men annars fungerar hon bra ihop med sin nuvarande burkamrat. Hon har inte blivit introducerats för någon annan förut utan de köptes tillsammans.

pris:

ort där råttan/råttorna finns: Mölnlycke västra götalands län, transport in till stan via buss är inga problem. 

telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): Hon som har råttan heter Elin och hennes nr: 0723 65 28 10 ( jag är hennes kompis och jag lägger ut den här annonsen och hennes nummer med hennes tillåtelse). Förutom det kan ni även kontakta mig här på RiF såklart.

Om personen vill ingår det en bur med matskål, vattenflaska osv. 

fixade till annonsen för att den första blev så ihoptryckt. Ska även tillägga att nu är Balinda ensam för hennes burkamrat blev alldeles för sjuk och behövde avlivas snarast.

Apootie
1

-mer bilder-

Apootie
1

- mer bilder -

Apootie
1

- mer bilder -

Apootie
1

Ungefärlig bur som följer med, fast andra hyllplan. ingen av oss äger den här bilden.

Blodfot
0

kan hon tas till Stockhol? då är jag kanshe intresserad

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

deeremf
0

Vilken skönhet, hoppas du hittar ett bra hem till henne snart, hade det inte varit för att jag bott i utlandet hade hon gärna fått flytta hem till min "stora" flock.

Apootie
0

#9 Eftersom det inte är min råtta skulle det vara bra om du kunde höra av dig till Elin (tjejen som äger råttan) hennes nr står i annonsen. Jag vet inte om det går att fixa transport så snabbt och då är det kanske lättast med ett hem lite närmre. Men du får gärna höra av dig till henne. 🙂

#10 Ja det är hon verkligen. Jag hade själv tagit henne, men jag har fem hanar och inte någon hona så det blir väldigt krångligt för mig som inte har platsen. 😕

[MsHammer300]
0

Är lite intresserad då jag bara har en hona för tillfället, men göteborg är ju lite för långt, och tror inte min far tillåter fler råttor :/ hoppas skönheten får ett nytt hem snart i alla fall ^ ^ ❤️

Apootie
0

#12 Okej 😕

Jag har precis pratat med Elin och hon är glad att folk visar intresse iallafall. Hon ville helst att Balinda kommer till ett hem nära då hon blir stressad vid längre resor.

ratuoi
0

Jag skulle gärna ta henne men bor i Trosa, så det är ju lite långt avstånd..

Medarbetare på Social fobi iFokus

Apootie
0

*puttar upp* Är ju lite bråttom då hon som sagt är ensam nu.

[MsHammer300]
0

putt ^ ^

[MsHammer300]
0

ser ut som om hon får söka hjälp på annat håll :c

Apootie
0

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska göra. Jag är den enda som Elin känner som har råttor dessutom…

[MsHammer300]
0

rått hjälpen kanske? vet inte om de kan hjälpa dig (har inte så bra koll på vad de gör :S )

Apootie
0

Mjö, grejen är ju att Elin kan ha kvar råttan hos sig. Men att hon söker ett hem till den bara. Så Balinda är inte i behov av ett jourhem, utan vill så fort som möjligt komma till ett hem med någon/några kompisar.

Lancia
1

Åh sötnos! Jag är så svag för svarta hoodisar! 

Hur mår hon? Ja alltså, vilket skick är hon i rent fysiskt? Jag tänker främst på att hon är ganska gammal. Hon ser lite tunn ut över rumpan, som många gamlingar normalt gör, visar hon några tecken på att hon börjar bli lite svag i bakbenen? Anledningen till att jag frågar detta är för att få en fingervisning om hur långt hon eventuellt har kvar. Om hon dessutom blir lite stressad av resor så kan jag tänka mig att ett nytt hem även det skulle kunna påverka henne negativt.

Om hon med lätthet kan tulta på ett bra tag till, så är det klart hon ska ha nya kompisar, men om hon börjar bli ganska påverkad fysiskt av sin ålder så kanske det bästa vore om hon fick vara kvar hos Elin.

Vi på Råtthjälpen hjälper dessutom gärna till med att finna nytt hem åt henne, hon behöver inte kommer in i jourhem för det. :)

Apootie
1

Ja hon är himla fin, hade velat ha henne direkt om jag inte som sagt hade haft fem hanar.. Enligt Elin är hon fortfarande väldigt aktiv och frisk. Hon har inte sagt något om att hon verkar svag alls, men hon är ju som sagt gammal. Och idag hade hon varit kräsen med maten pga sorgen då såklart, inte så konstigt. Men hon har fått mycket gos. Hon är alltså väldigt påverkad av sin kompis död. Men vad Elin har sagt är att hon är alldeles för aktiv och frisk för att de vill hålla henne ensam och de tycker det känns hemskt att göra det och ser henne hellre komma till kompisar då! De och jag skulle gärna ta emot hjälp från råtthjälpen då tösen behöver kompisar snarast! Elins nummer finns i annonsen, hur kan man hjälpa till ytterligare?

Lancia
1

Elin kan möjligtvis inte kunna tänka sig att låna hem sällskap till tanten? Så hon slipper flytta, och får en snabb lösning på problemet, dvs ensamheten? Maria, silverorm här på RiF, som föder upp under namnet CandyLand, brukar ha äldre honor att låna ut till sällskap och hon finns ganska nära. Bodde i Mölnlycke fram till alldeles nyss då hon flyttade till Lindome. Men ändå överkomligt nära. :)

Apootie
1

Jo jag frågade om det men det verkade som att de hellre vill låta henne gå till ett hem. Jag har haft kontakt med Maria då jag har två pojkar från henne, men jag frågade dock bara om hon var intresserad av att få hem honan. Har inte fått något svar än dock… Hur skulle man kunna låna en hona på andra sätt? Jag får höra av mig till Elin imorgon och fråga igen om just att låna en kamrat. :)

Apootie
0

*puttar upp* Även om jag ska prata med henne idag kanske någon är intresserad.

Apootie
0

Har pratat med Elin nu och visat henne råtthjälpen osch så. Hon svarade: "Hur ska jag göra, om jag vill att Balinda ska komma till ett nytt hem, via råtthjälpen? Det känns nämligen som om det vore det bästa."

Apootie
0

*puttar fram till framsidan*

Lancia
0

Det beror som sagt lite på hur Elin vill göra. Vill hon behålla honan hemma tills eventuellt nytt hem dyker upp, eller lämna in henne i jourhem?

Jag ska vara ärlig, jag tror det kan ta ett litet tag att hitta ett nytt hem åt en så gammal dam. Jag tror ändå att den bästa lösningen vore att låna henne en eller två kompisar, såvida ingen kan ta emot henne väldigt snart.

Apootie
0

#28 Det måste jag fråga, för hon hade pratat med sin flickvän också (de har dem tillsammans) och flickvännen och Elin kom fram till att de inte har tiden just nu för fler råttor och det är därför de vill att Balinda kommer till ett nytt hem.

Jag förväntade mig att det skulle vara svårt… Men man kan ju tyvärr inte göra annat än att vänta ändå..

Moanyl
0

Har följt tråden.. Jag hade kunnat tagit henne med frakt men jag bor också i Stockholm…. :/ Jag hoppas att hon hittar ett hem snart! All lycka till er!!

Felliiis
0

Råttan är ju väldigt gammal och tycker det är väldigt synd att hon ska tvingas flytta.. Jag bor själv i Mölnlycke och har två honor. Är dock lite osäker på om jag i nuläget kan ta mig an en till råtta…

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Apootie
0

#30 😕
Hoppas också det..

#31 Ja det tycker allihop, men det känns ändå som att det är det bästa för henne. För om hon inte kommer få tiden hon behöver hemma, så är det bättre att hon får flytta, då de inte heller kunde skaffa fler råttor. Hade hon kunnat vara ensamråtta hade det varit en annan sak, men hon visar väldigt tydliga tecken på att hon behöver kompis/kompisar.
Man måste ju tyvärr vara säker… Mer kan man inte göra, man kan ju inte direkt tvinga på människor djur.. 😕

Felliiis
0

Nej, det är helt sant.

Jo, jag skulle gärna vilja hjälpa men jag är osäker på om jag kan.. De råttorna jag har nu är mina första råttor och bara på två månader har jag fest mig så otroligt hårt vid dessa små under.. Därför tänker jag att om jag tar över en sådan gammal så vet jag inte hur jag skulle må när hon försvann. Vet inte om jag kan utsätta mig för det(bl a på grund av depression osv.. Alltså är redan sjukt nere). Lite själviskt kanske.. Men jag ska tänka över det.

xoxo Tahki

Apootie
0

#33 känn ingen press. Du ska absolut inte ta emot en råtta för attdu känner dig tvingad eller så. Du ska inte må dåligt och det är inte själviskt. Man måste tänka på sig själv med.

Apootie
0

Flyttar fram den här. Även om du, Felliiis, skulle tänka på det.

Apootie
0

*puttar igen* ….

Felliiis
0

Efter att ha tänkt en del så får jag tyvärr säga nej… Hoppas det löser sig för er på bästa sätt :)

xoxo Tahki

Apootie
0

#37 Då vet vi det iallafall. Det är bra att du vågar säga nej iallafall, för ibland kan det kännas påtvingat och personligen kan jag få dåligt samvete även om man måste säga nej. Har pratat mer med dem idag och de har funderat en gång till på att låna en hona, så jag hoppas att det blir så. Men håller tråden öppen ett litet tag till 🙂

ratuoi
0

Varför måste det vara en person i närheten som ska ta emot henne? Det är ju flera i Stockholm som visat intresse och transport går väl alltid att lösa på något sätt.

Visst blir det en liten resa för henne men vad gör det egentligen? Tycker det är trist att hon ska behöva vara ensam i onödan..

Medarbetare på Social fobi iFokus

Apootie
1

#39 För att Balinda är över två år/runt två år och blir stressad av längre resor. Ska hon då göra en stressande resa, för att sedan bli stressad av ett nytt hem OCH bli stressad av nya kompisar kommer hon garanterat inte må bra alls. Särskilt inte när hon är så gammal.

Hon ska inte vara ensam i onödan, utan vi gör det här för hennes bästa. Vi vill inte att hon ska stendö bara för att hon inte skulle vara ensam. Turligt nog som jag skrev i mitt förra inlägg har de tänkt om på att ta emot en ny kompis, eller rättare sagt låna, vilket skulle vara det ultimata då det bara är ett stressmoment, ny kompis. Inte två eller tre 🙂