Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 2039 ggr
[Sukiluki]
0

Tassavtryck med målarfärg?!

Kom på en rolig sak jag ville testa på, nämligen att få mina råttors små tassavtryck på papper. Jag tänkte då att man tar lite målarfärg på råttans tassar släpper ner den på ett stort papper låta hon/han gå omkring lite. Sedan skölja bort färgen. 

Min fråga är då, tror ni att det funkar? Är målarfärg dåligt, kanske farligt för dom om jag smetar på lite på tassarna men sen tvättar bort det efteråt? 

Jag bara kom på iden att det skulle vara så kul att få alla sina råttors små söta tassar på ett stort papper (i olika färger) som man sedan kan spara :D Tassavtryck är ju så söta..

Fridborg
1

Mina damer lyckades få tag på mina oljefärger och käkade i sig en hel svart tub så de var helt svarta runt nosen. De bajsade ut allt och ingenting hände. Men det säger jag inte att det är okej att ge sina råttor målarfärg, men jag tror det är rätt lugnt att använda typ akryl/oljefärg om du tvättar bort det med samma.

[Sukiluki]
0

Okej :D vilken tur då. 

Ja, jag har vanlig målarfärg hemma så kom bara på tanken. Men annars kanske oljefärg skulle vara säkrare?! :P

Fridborg
1

Inte en blekaste, men råttor har stålmagar. Se bara till att de inte slickar i sig så kanske du kan go nuts ;)

[Tassy]
1

vet flera gerbilmänniskor som gjort tass-tavlor med fingerfärg för barn. 👍 vanlig färg skulle jag vara försiktig med, kan vara giftigt.

Casa0619
1

Vanlig fingerfärg till barn!? eller vad det nu heter 😛 

Jag tror man kan använda vanlig vattenfärg också. Allt som barn kan använda, lär vara ofarligt. 😃

[Sukiluki]
0

Ja :D får se till att vara noga, och se till att de inte slickar, sen tvätta bort allt direkt efteråt. :) Kanske slänger upp en bild sen när mitt lilla konstverk blir färdigt haha :)

[Sukiluki]
0

Ja det är sån vanlig vattenfärg/målarfärg jag har som man bara målar på papper med. Får se om jag använder den eller går ner och köper olje/akrylfärger :P

Apootie
2

På tal om akrylfärger tror jag att de flesta är giftfria pga att många konstnärer många gånger har råkat få i sig det genom att doppa penseln i fel glas osv. Annars är fingerfärg för barn giftfritt, förstås. Inte för att man ska mata sin råtta, men ja, ni förstår ju 🙂

Bara förvarnar, när jag skulle göra tassavtryck med min ena hane blev det färg överallt och han blev helt svart haha. Han var sur sen när han fick bada 😕

[Sukiluki]
0

Okej :D 

Jag fick tag i akrylfärger så jag kanske använder det istället. 

Nej precis, inte mata ju. :P Får hoppas det inte blir svart överallt för mig då :D Jag ska försöka att ta olika färger till alla råttorna. Så man kan veta vems som är vems avtryck.. :)

Charlott_
0

Varför inte ta vanliga vattenfärger som är lätt att torka bort sen?
Akrylfärger är de ju massa gifter i och varför applicera de direkt på resas trampdynor? :S

Fridborg
0

Efter lite lätt googlande har jag kommit fram till att de flesta akrylfärger som inte är köpt i konsthandel för konstnärsbruk är ofarliga. Däremot de som ska användas till stora målningar för den erfarne konstnären kan färgen innehålla gifter. 

Men hobbyakryl som de flesta har hemma skall vara ofarligt. Hittade en veterinärsida dessutom där man kan köpa receptfri antidote om djuret skulle påvisa att det blev dåligt av färgen.

Fridborg
0

"Finns det inga giftiga ämnen i färgen hade jag nog ändå tycket det vore bra att ge katten aktiv kolsuspension i munnen. Det köps receptfritt på apoteket. Dosen är 1,5-2g kol/kg kroppsvikt. Ges det som kolpulver ska 1,5g kol lösas i 10ml vatten. Enklare är ofta att ge färdigblandad kolsuspension. Då ger man 10-13ml av kolsuspensionen per kg kroppsvikt."

Rätt säker på att det kan användas till råttor också.

Charlott_
0

Vattenfärg är ändå nog de bästa då de är väldigt lätt att tvätta av då de är vattenfärger. Inte kul om akrylfärgen inte går bort helt och sen sitter råttan å gnager bort de. Även om det inte är farligt så kan de även gå fel då de inte är gjort för att ätas.

Fridborg
0

#13 Okej, vad är det som kan gå fel? När mina tjejer, som var totalt dränkta i detta, hade fått på sig/i sig detta var det bara att bada och använda milt diskmedel som är fettlösande. 

Ibland är det lätt att överbeskydda.

Charlott_
0

#13 Varför använda massa kladd i onödan?
Vadå överbeskydda? Alla råttor reagerar olika på allt!!!!

Fridborg
0

#15 Man får mycket bättre resultat av att använda akrylfärger.

Vattenfärg och akrylfärg är samma sak förutom stabiliseringsmedlet. Använder man vattenfärg får man fylla på oftare eftersom ja, av förklarliga orsaker. Dessutom kan färgen bleka och i värsta fall försvinna i solen om man hänger upp tavlan på väggen.

Så varför inte ta den bra färgen när det är samma innehåll fast olika tjockt?

Apootie
4

Akrylfärg ger bättre avtryck för att det är hårdare, och som skrivet innan håller det i flera år, medan vattenfärgerna kan försvinna fortare. Jag och Fridborg skrev båda att akrylfärger i stort sett är ofarligt om man håller koll på sin råtta och tvättar ordentligt! :)

[Sukiluki]
0

Tack för alla tipsen! :) Jag gjorde ett försök tidigare idag som blev misslyckat, så jag ska testa en gång till i veckan, se om jag lyckas hitta ett smidigare och lättare sätt att få tassavtrycken på pappret istället för på mig själv ;D

Det var mycket svårare än vad jag trott att få det som jag ville, men med lite tålamod och rätt sätt så borde det gå till slut :P

Blodfot
1

detta ska jag göra! Många akrylfärger är vattenlösande också

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Sukiluki]
0

Lägg gärna upp bild på ditt lilla konstverk sen! Alltid kul att se hur det går och hur det blir :)