Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 9368 ggr
[[Mellebelle]]
0

rengöra sår (varning för känsliga)

dom flesta har säkert läst mitt inlägg om Bianca som fick sin svans ''avskrapad'' jag har lagt henne i en ''sjukbur'' men en ren handduk som underlag, mat och friskt vatten. Jag har rengjort hennes svans med saltlösning eller vare nu heter två gånger. Jag har endast droppat det över det öppna såret inte torkat av det med nått eller rört det så att det inte bli ännu mer bakterier där. Hon själv tvättar såret. Men kan jag göra nått mer? imorgon bitti ska jag rengöra det igen på samma sätt sen efter skolan igen och sen på kvällen några gånger så att det håller sig iallfall hyffsat rent. Om ni vet nånting mer jag kan göra för Bianca tipsa mig gärna.. 

Här är iallfall en bild på hennes svans, ser riktigt ruggigt ut 😕 jag hoppas att det läker bra ❤️

[[Mellebelle]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

Zakaraa
0

Se till att sjukburen är ren och har ex tidning på botten så att inget spån och liknande kommer i såret. Du har tvättat och kan inte göra så mycket med just nu :) Ge henne lite extra gott till natten tycker jag dock ;D

Trevligt ser det inte ut nej, hua, förstår paniken

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[[Mellebelle]]
1

okej det ska jag ordna, får byta i morgon igen så att det är rent där. har gett henne lite ost och korv som hon älskar lill tjejen ❤️

Zak
1

Hua ja ser ont ut. Bra att du lägger ut en bild så vi kan se som ej sett sådant förut. Du har fått så många goda råd så jag har inget bättre att ge. Du kan väl lägga ut en bild i morgon också om du vill så kan man följa utvecklingen av detta sår. Du verkar väldigt mån om dina råttor så det här blir säkert bra !!

[[Mellebelle]]
1

#4 ja det ser riktigt otäckt ut.. stackars lilltösen..ja jag tänkte det , det är nog inte så ofta detta brukar hända hos råttor. Men jag kan ta en bild varje dag så får vi se hur det läker. 

tack så mycket ❤️ jaa dom betyder verkligen allt för mig!

kolpa
0

Stackars liten, lägger en tanke till henne här hemma och lycka till med lillan ❤️

zickan
6

Fått bra tips av zakaraa.

Du skulle kunna doppa svansen i typ jodpax eller liknande om du har. Det ger en liten skyddande hinna som bakterie dödande.

Men i morgon rekommenderar jag dig att ringa till veterinären och be om metacam(smärtlindrande och antiinflamatorisk verkan). Förklara läget så har du nog en vettig veterinär som inte begär att du kommer in med henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
7

Och tyvärr vill jag även va liiite dum med denna mening. Detta är orsaken till varför man bör spara pengar till veterinär utgifter eller ha en möjlighet att ringa och ta lån/låna. Händer det saker så brukar det alltid ske på fel tider så det kostar mer.

Nu är detta inte "jätte" farligt. Det gör bara väldigt ont, men inte fara för hennes liv. Ende att akta är att hon slår till svansen och blöder väldigt mycket.
Extremt bra blodstopp är potatismjöl och det brukar man ha hemma. Bara toppa hela svansen om det skulle börja blöda mycket.

Kom även på det. Blir hon lite slö. Så ge henne honungs vatten/te, vindruvor, druvsocker eller något. Även bra att ha lite koll på hennes temperatur. Djur som har skada, sjukdom löper lite större risk att inte själva orka hålla värmen uppe.

[[Mellebelle]]
0

tack för tipsen! ska göra så gott jag kan.

och jag brukar faktiskt ha en sparhög till råttorna men har blivit tvungenatt använda upp det då jag haft sjuka råttor och nu har jag inte fått nått studie bidrag än så. men så fort jag börjar få det igen så ska jag börja spara igen.

Helenaw87
2

Hade en råtta som fastnade med svansen i en trasig list å slet av allt i stort sett in till skelettet så jag ringde blå stjärnan och dom sa att kapa bort den skadade delen är bäst för råttan då den med största sannolikhet inte kommer läka till hundra % och pga nervskador kan råttan komma att ha ont resten av livet så jag åkte in på morgonen efter och vi kapade den.
Läkte jätte fort efter det och blev jätte fint.

Hoppas allt går bra med lillstumpan din❤️

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[[Mellebelle]]
0

Idag så ser svansen ut såhär. Det verkar som att den torkat längst ut.

Jetingen
2

Jodopax skulle jag inte rekommendera att använda, om inte veterinär säger att du ska använda det. Jodopax skadar nämligen frisk vävnad. Så skulle det behövas lite mer ingående sårtvätt rekommenderar jag starkt klorhexidin, den "fräter" bort dålig vävnad, men spar den friska vävnaden.

Har själv använt den både på mig själv och mina djur vid behov och även om det bubblar i såret, så gör det inte ont :)

Dock ser hennes svans inte ut att behöva speciell vård, mer än vanlig sårtvätt och ren bur, just nu iaf. Att såret vätskar och till slut torkar är bara bra, det är kroppens sätt att själv hålla rent :)

Så fortsätt som du gör och blir det värre är det bara att kontakta veterinär :)

[[Mellebelle]]
0

Okej tack för tipset! :)absolut det ska jag göra ifall det blir värre

Dramatik
5

Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt inte att det kan läka om man inte tar bort delen utan hud. Huden kommer liksom aldrig växa ut till slutet av svansen igen, och bendelen som sticker ut hindrar huden från att sluta om och läka. Tar man däremot bort biten som är utan hud så blir det ju en stump som huden kan läka runt.

Så jag tycker faktiskt att du som minst borde ringa en veterinär och se vad de säger, om de tror att den kan läka som den är eller inte. Om inte, så får ju vet fixa det eller så får du avliva som du var inne på. Men så som den är nu är inte okej att låta henne gå med.

Zolah
3

man kan på vissa ställen få faktura så man kan betala senare, jag tycker att du skulle till veterinär bums med tanke på hur det ser ut. jag skulle inte försöka mig på att hantera det hemma ( jag känner att jag inte har erfarenhet till det )

jag vet inte hur det är med dina kunskaper om detta då, men om  jag hade varit i din situation

Lamina
8

Min råtta råkade ut för exakt samma sak. Hon var påväg in i skrivaren, och syrran tog tag i svansen för att stoppa henne. Hon fick panik och hoppade ner från skrivbordet. Kvar satt syrran med en bit av svansen i handen. Jag har aldrig hört någon skrika så förut… Men till saken. Vi pratade med en veterinär. Han sa att vi bara behövde hålla såret rent så skulle det självläka. Det gjorde det. Den hudlösa biten torkade och ramlade av efter ett tag, och stumpen läkte fint. Hon visade inga tecken på att lida men av det sen. Jag tror inte på att råttan kan få ont av det senare. Rent logiskt borde ju svansdelen som lossnar släppa "mellan 2 kotor" så att säga. Det borde läka av sig själv, utan besvär. Precis som när man kuperar valpar. Jag tror att någon veterinär som säger annorlunda bara ser sin chans att tjäna lite pengar. Nej, jag har inte större tro på mänskligheten än så.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[[Mellebelle]]
2

Jag har ringt en veterinär och hon sa samma sak som #16 att det är bara att hålla det rent och att det skulle självläka. Så jag tänker göra som hon sa och hålla det rent och se ifall den läker av sig själv. Hon äter och beter sig som hon ska annars vilket är bra. Om det inte blir bättre alls på några dagar så far jag självklart in med henne.

Zakaraa
0

#17 fick du inget smärtstillande utskrivet?

[[Mellebelle]]
0

nej ingenting om smärtstillande pratade han om. och jag glömde helt bort att ta upp det också ;/ kanske ska ringa igen i morgon och se va han säger och det?

Zakaraa
0

#19 Gör det tycker jag, Zickan har skrivit namnet på det jag tycker du ska be om. Måste göra ont det där, även om hon inte visar tecken på det.

[[Mellebelle]]
0

kan tillägga att amputering av svansen kostar 4000-5000 så det är vääldigt dyrt.. och själva undersökningen kostar 500-600.. 

Men ska ringa imorgon igen och se va dom säger om smärtstillande.

JoySurrender
2

#12 Det är väteperoxid du menar.

Det går jättebra att göra rent sår med ljummet vatten och tvål.

Svanstippen kommer att trilla av så småningom, men jag skulle också rekommendera att råttan får smärtlindring.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[[Mellebelle]]
0

#22 men är det inte massa bakterier i vatten som inte är så bra att blanda i sår och tvål?? eller?  vi hade ju här hemma som vi använt på våran hund som hade sår sånt där saltlösning som jag droppar på svansen några gånger per dag. 

okej, ska se vad jag kan ordna

[[Mellebelle]]
0

men det där väteperoixd vart kan man köpa det? måste man få det utskrivet eller går det att köpa från apotek? hur mycket kostar det isf?

Emlielki
2

Håll dig till koksalt om det funkar. Starkare grejjer kan rubba råttans immunförsvar och förvärra situationen i onödan.
Skulle svansen däremot börja vara och utsöndra vätska eller börja lukta kan du prova med något starkare. Men undvik det så långt det går.
Kom sen ihåg att försöka låta såret torka mellan tvättarna. Och som Zakaraa skrev, torrt underlag som inte kan fastna i såret är bäst.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[[Mellebelle]]
0

okej tack! :) hon har just nu en handduk men ska byta den till tidningar istället senare. och jag låter det torka varje gång jag har rengjort det.

Anothername
1

#11 Måste ju säga att det ser väldigt rent och fint ut. Tror som #25 säger att du ska hålla dig till koksalt. Det är mer naturligt och innehåller inte massa kemikalier. Och eftersom det ser så fint ut så behöver du nog inte ta till mer starka produkter. Skillnaden är ju om du märker att det blir infekterat eller något.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Jetingen
1

Just ja! Väteperoxid heter det! Skrev fel längre upp ^^

Det köper du på Apoteket och är inte så fasansfullt dyrt. Använde det jämt och ständigt i stallet, på mig själv och på hunden när han blev biten av annan hund.

Och här börjar veterinärerna överge Jodopax mer och mer för att använda väteperoxid istället, just för att det är skonsammare mot frisk vävnad :)

Men som nämnts ovan, fortsätt med koksalt så länge det fungerar för att inte hämma läkningen på något vis. Börjar det istället se värre ut eller vara, då kan man prova väteperoxid :)

[[Mellebelle]]
0

Okej då ska jag hålla mig till det :)

zickan
2

Ja be om metacam. Råttor visar sällan att de har ont, så det är mest att hjälpa din lilla vän. Men metacam verkar även lite mot inflammation vilket kan va bra i detta läget.
Kikade lite efter kvitto här hemma. Men hittade inte på min burk. För mig att den kostade 76kr.

[[Mellebelle]]
0

#30 okej, det ska jag be om tack! :)

JoySurrender
3

#23 nej, vårt dricksvatten är inte fullt av bakterier. Tvål och vatten duger alldeles utmärkt att tvätta sår med. Du behöver inte hålla såret sterilt, det vandrar ändå in hudbakterier.

Väteperoxid är säkert bra, men det är onödigt dyrt.

JoySurrender (läkare)

Glamråttan

[[Mellebelle]]
0

jaha okej! men det funkar väl lika bra att bara använda saltlösningen? känns lite ont att börja smörja in såret med tvål vill ju inte röra på detprecis.

JoySurrender
0

Saltlösningen är ok, men tvålen gör ju mer rent. Du ska inte smörja in med tvål utan ta ljummet vatten i handen och sen lite tvållödder.

Vi hade en hona där operationssåret efter tumörop gick upp, hon njöt av att bli sköljd med ljummet vatten :)

Glamråttan

Zolah
0

det ger väl inget att ta tvål om det inte är bakterie dödande tvål? annars torkar det väl bara ut?

kundvagnsgnu
0

Åh, stackars liten. Men känns ju ganska logiskt att bara vänta på att det självläker. Jag menar, det känns ju som att detta borde vara ganska ofta förekommande hos råttor ute i det vilda?

[[Mellebelle]]
0

Tycker också att det skulle torka ut det mer än att hjälpa?

Emlielki
2

Jag skulle fortsatt med bara koksalt och trappa ner tvättandet efter några dagar så att det får torka riktigt ordentligt. Bara du ser till så att det hålls rent så måste man inte ha det "sterilt". Sedan kan du tvätta den någon gång ibland med koksalt så att man tar bort smuts men annars låter det läka själv. För som flera redan sagt så kommer nog den blottade delen av svansen falla av när vävnaden dött.

(jag går bara efter egen erfarenhet med liknande sår på mig själv och mina djur och de saker som min pappa, som är kirurg/läkare, har lärt mig. Så får du andra order från en vet så gå efter dem och inte oss amatörer på nätet ;P)

/ Line Kinnari

JoySurrender
2

Vanlig tvål är bakteriedödande i samma omfattning som t ex klorhexidin, det torkar inte ut särskilt mycket. Man behöver som sagt inte hålla såret sterilt, i så fall fick du ju hindra råttan från att slicka såret. Viktigast är att det är rent, och att man inte förstör vävnaden.

JoySurrender

(ortopedläkare)

Glamråttan

[[Mellebelle]]
2

okej tack för svaren, jag fortsätter och tvätta av det enkelt med saltvattnet så ser vi om jag tar senare tvål och vatten.Men just nu går det bra med endast saltvattnet.

[kerstinthemilklover]
0

Mellebelle, angående kranvattnet i umeå så undersöks det noga varje dag på vattenlabb. Du behöver inte oroa dig för vattenkvaliteten.

[[Mellebelle]]
0

#41 okej :) har bra fått för mig att allt vatten har massa bakterier i sig av nån anledning :p

zickan
3

Väteperoxid kostar bara 37:- för en flaska som räcker i evigheter. Speciellt om man väljer att spä ut med lite vatten som rekommenderas.
Men skulle bara behöva rengöra första dagarna ordentligt. Hålla råttan på underlag som inte fastnar i svansen för lätt och byta ofta.
Så fort det blivit en hinna på såret så kan man sluta tvätta. Eller fortsätta tvätta men mer sällan, inte ett par gånger om dagen.
Då riskerar man att dra av hinnan/skorpan som bildas. De har bra läkekött och så lätt blir det inte infektioner.
Det är mest första dagarna man bör hålla som mest rent.

Vatten kan innehålla bakterier ja. Men pga att vi har väldigt bra reningssystem i Sverige, så har vi väldigt sällan farliga/dåliga bakterier.
Men tvål och vatten skulle jag inte rekommendera. Isf bara vatten. Tvål kan torka ut som svida en hel del.
Bra mycket bättre att koka egen koksaltlösning. Går fort, finns massa recept om man googlar lite :-)

JoySurrender
0

#43 beror på hur man använder det. Lite lödder i handen svider inte.

Men alla gör som de vill…

Glamråttan

zickan
1

Lite lödder i öppna sår svider. Men ja lactasyd finns alltid och ende tvål jag isf skulle rekommendera att ha

JoySurrender
1

Tja, vad vet jag… jag är ju bara läkare ;)

Glamråttan

[Anyniel]
2

Har kanske missat det någonstans, men har du varit hos en veterinär eller bara pratat i telefonen?

För även om det är många väldigt kunniga personer här på forumet, så tycker jag du borde åka till en veterinär och få henne kollad.
Och nu klankar jag inte ner på någon här - ni är alla jätteduktiga! Men i slutändan är det svårt att avgöra vad som är bäst för råttan bara genom bilder och förklaringar.

Var det denna råtta som även hade en tumör?

Zolah
4

Läkare för människor ja, inte djur.

sedan tror jag att det tåls att tänka på hur stort såret igentligen är i proportion till djuret i fråga, och ju mindre ont det gör desto bättre för råttan.

Dramatik
6

#46 Ja, vi har förstått det. Det är bara tredje gången du har påpekat det i denna tråden nu. Förlåt, men man bli lite less.

Sen förstår jag inte vad det gör om hon använder koksalt, det är ju milt och bra att tvätta sår med. :)

zickan
4

#46 ja du har nämnt det väldigt många gånger. Det gör min syster med i malmö. Och jag har en rätt bred utbildning. Håller helt med Dramatik på ovanstående.
Koksalt är det bästa att tvätta råttsår med.

och ts borde nog ha varit i kontakt med veterinär vid detta laget och fått ut metacam.

Ida85
6

Vad gäller sårvård så kan man nog dra väldigt bra paralleller mellan människor och djur så tror nog att även en människoläkare har bra råd att gd i det här fallet. Sämre än en veterinär kanske men bättre än privatpersoner. Som privatpersoner kan man ju bara utgå från egna erfarenheter. Kände bara att jag ville försvara JoySurrender lite.

Charlott_
0

Nu har jag inte läst utan bara sett bilderna. Stackars råtta. Men måste man inte åka in och knippsa bort skelettet och sy ihop de? :S

Charlott_
0

Ser du att svanstippen är svart? De kan vara blodförgiftning och det kan leda till att råttan kan dö. Råttan måste ju antibiotika!

[[Mellebelle]]
2

Kan ju upptadera lite, såret läker fint det har torkat ut lite och blivit en hinna över det alltså det är inte fuktigt längre. Jag har fixat metacam till råttan så hon slipper ha ont. Så nu kan alla slippa oroa sig över det! iövrigt så mår Bianca bra hon är lite lugnare kanske och inte lika pigg som hon är vanligt men det tror jag kommer tillbaka då hon får va med sina kompisar igen. 

Såret ser fint ut och ser inte infekterat ut.

Jag har endast pratat med veterinären då att fara och kolla på råttan hos veterinären kostar 500-600kr och att amputera svansen kostar 5000-6000 kr och jag är bara student och är inte gjord av pengar. MEN jag brukar spara pengar till råttorna men har blivit tomt i bössan då jag haft sjuka råttor hemma som behövt vård. 

#52 som det står om du läser så kan svansen självläka, torka ut och tillslut ramla av om man behandlar det bra och håller det rent.

[[Mellebelle]]
0

så alltså menas det ifall svanstippen är mörk att den fått blodförgiftning??  är detinte bara så att den torkat? :S eller??

Zakaraa
4

Dock så är det ju brosk och ben osv. Huden som innehåller blodkärlen är ju borta så tvivlar starkt på att det skulle kunna vara blodförgiftning.

Tror snarare att det är brosken på svansen som håller på att torka ihop innan det kommer rammla av. Men jag håller fast vid mina tidigare inlägg att hon bör få smärtstillande omg.

[[Mellebelle]]
0

#56 jaha okej.

om du läser så har jag skrivit att hon fått smärtstillande.

Zakaraa
0

#57 ber om ursäkt, måste ha missat den delen :)

[[Mellebelle]]
0

#58 de e lungt :)

JoySurrender
2

#49 eftersom det verkade som om det inte nått fram, så sa jag det igen.

Det är inget fel på koksaltlösning, men ljummet kranvatten är lika bra, i princip gratis och finns i betydligt större mängder än koksaltlösning, så att man kan spola såret så mycket man vill.

#51 tack…

#55 nej, det är inte blodförgiftning om svansen blir svart där den är skadad.

Glamråttan

[[Mellebelle]]
0

det är ju det Charlott_ säger att det är?

Alenzi
0

Att den är svart betyder väl bara att vävnaden är nekrotisk; död?

[[Mellebelle]]
0

jaa tror jag också att det betyder, det är ju då den dött och sedan kommer ramla av tillslut?

JoySurrender
0

#61  ja, men det stämmer inte.

Glamråttan

Charlott_
1

Blodkärlen har ju fortfarande vart öppna helt och risken för blodförgiftning finns ju ändå. Hundar är ju inte så rena i munnen så att de inte skulle påverka de. För ett så pass öppet köttsår så skulle jag själv gått till vetrinären och kollat upp de. Man kan inte sitta hemma och hoppas på de bästa och sen ligger råttan där helt livlös bara för att hen inte fick antibiotika.

Emlielki
4

#65 Visserligen har du rätt att risken för blodförgiftning finns. Men då skulle råttan visa teckn på feber och vara allmänt sjuklig.
Är råttan pigg och äter och visar inga tecken på sjukdom så är det inte nödvändigt med ett dyrt veterinärbesök om TS inte har råd för tillfället.
TS har rådfrågat veterinär via telefon, vilket i mina ögon är tillräckligt tills TS märker att råttan försämras.

/ Line Kinnari

marsala
6

Puh, vilken inläggslista! Inte undra på att Mellebelle blir förvirrad. I svansen finns inga stora blodkärl, risken för blodförgiftning är liten. Om såret hålls rent från sånt som fastnar så har råttsingen själv den oftast bästa antibiotikan: Immunsystem och vita blodkroppar!

Jo, man kan dra paralleller mellan sårvård på människor och djur. Människan är också ett däggdjur! Dock har vi ingen svans, som faller av när den torkar. :)

[[Mellebelle]]
0

joo man blir ju lite förvirrad kan man säga..

zickan
5

Nej blodförgiftning är det inte. Det är svansen som börjat torka. Den kommer torka, skrumpna och ramla av.

Vad som menades med veterinär var att bara se om du kunde ha fått ut metacam och hjälpt råttan med smärtan och det hade inte kostat multum. Men varit humant att göra. Dock har din tjej nu fått genomlida den värsta perioden för att du inte försökte puscha på hos din veterinär att få ut detta pga strul med ekonomin. Tråkig och dryg mening jag vet. Men olyckor kommer alltid i sämsta situationerna.

#51 Vem vet om vad medlemmar kan och inte kan och vad de pluggat och inte pluggat eller var de fått sin fakta ifrån ;-)

Emlielki
2

#69 Fast nu hade ju råttan fått smärtstillande, det skriver hon i inlägg #54

/ Line Kinnari

[[Mellebelle]]
7

Tänkte visa en bild på svansen igen och hur den läkt. Bilden är dock dålig men men.. Det ser ut att ha läkt bra, det har försvunnit lite längst ut av svansen. Hon mår annars bra och är lite rastlös av att sitta i en tråkig bur..:)

Emlielki
1

Det ser fint ut, Torrt och har en "fin" färg :)

/ Line Kinnari

[kalelo]
1

ser fint ut tycker jag

Zakaraa
1

Vilken skillnad, som ovanstående skrivit. Set fint ut :)

Charlott_
0

Hur är hennes balans då? :)

[[Mellebelle]]
2

tycker jag också att det gör! :) väldigt skönt att det läkt så bra!  

hennes balans verkar bra än så länge dessutom :)

zickan
4

§70 missade det helt :/.. Ber verkligen ts om stort förlåt! Ja det där ser ut att läka fint. Stumpen kommer ramla av snart.

Elinisa
3

Tycker Du gör det bra Mellebelle! Ingen behöver påstå att du "sitter hemma& hoppas på det bästa" då du rådfrågat veterinär& följt dennes instruktioner, samt även kollat upp här på Rif, där det finns flera kunniga personer som läser& svarar på frågor. (Om inte veterinären ber dett komma in med råttan behöver du inte känna dej stressad  för att du inte hade så goda möjligheter att göra det denhär gången heller, -då de förmodligen inte heller kunnat hjälpa dej & din råtta särskillt mycket.) Hade ju varit bra om du hade haft möjlighet att få ut smärtstillande på direkten tänker jag, -men det är ju sånt som är bra att veta till nästa gång.. Svansen ser fin ut nu, tycker jag& tror den kommer läka bra. Är trotsallt "bara" tippen som är skadad, så nu då det värsta är över kommer det nog inte att påverka henne nämnvärt.

Zak
4

Du är en bra "råttmamma". Bra med bilder man kan följe så man vet om man själv råkar ut för något sådant. Vill också bara tillägga hur modig du är som talar om detta här.  Kram till dig o din råtta!

[[Mellebelle]]
4

Å tack så mycket snälla ni! Vad glad jag blir ❤ kärlek till er❤

JoySurrender
2

Den ser jättebra ut, kommer att läka fint.

Glamråttan

Kashii
1

när en av mina tjejer fick huden avslitet och svansen såg likadan ut så åkte vi in akut till veterinären, gick dock inte på 4-5000kr, men priserna är nog väldigt olika beroende på var i landet man bor =/

Emlielki
0

.. Detta hände just mig.. Fast med en vild skogsmus.
Min hund tog den när vi var på promenad, tog med den hem för att se över den och då var halva svansen avskalad :c
Kunde dock inte göra något, har varken tid eller pengar att lägga på en vild skogsmus. Så kollade genom den efter andra skador och släppte sen ut den.
Hoppas den klarar sig i höstkylan nu.

/ Line Kinnari

JoySurrender
0

….. tycker inte att det är något att bli vansinnigt osams om vilken vätska som är bäst. Jag ger mina råd, andra ger andra råd.

Jag har min utbildning och erfarenhet bakom mig, andra har annat.

Glamråttan

Zolah
5

Nu tycker jag att vi lämnar den diskussionen, vi har alla olika erfarenheter och kunskaper och bör därmed inte bråka om det. Det är upp till TS att bestämma vilka hon vill gå efter, om det inte är direkt skadligt för råttan dvs.. då kommer vi moderatorer och säger ifrån.

Anothername
8

Dock hoppas jag vi får fortsätta se framstegen i form av bilder. Kan va bra för oss som aldrig varit med om liknande att se hur det går och hur det ser ut. Om det skulle hända nån annan rådisar vilket ja verkligen Inte hoppas :/ Tråkigt med forum (inte bara råttor.ifokus) att det ska bli tjafs när folk bara vill ha hjälp.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

[[Mellebelle]]
3

jag är tacksam för eran hjälp ska ni veta! utan eran hjälp skulle jag nog inte veta vad jag skulle ta mig till med Bianca! så tack så jätte mycket för alla bra tips. :)

och absolut, tänker fortsätta lägga in bilder så ni får se hur det läker :)

Apootie
4

Detta kanske kan bli med i artikeln om första hjälpen för råttor? Bara ett tips då det är något ganska ovanligt. Tur att det gick bra med!

[[Mellebelle]]
8

sorry för att jag inte upptaderat hur det går! min mobil är lite cp så jag har inte kunnat fixa bilder. men det läker på bra iallfall och hon har blivit sig lik igen lika pigg och glad :) kommer med bilder snart igen!

marsala
1

Bra att det går bra! Jag tror att allt det medför för tjejen, blir en något kortare svans. Men det är ju inte utseendet man skall gå efter! :)

Om detta skall ingå i "Första hjälpen för råttor", tycker jag att man skall kontrollera det skrivna med en vetirinär, innan det läggs ut. För här blev det ju det mesta mellan himmel och jord!

[[Mellebelle]]
5

Igår fick Bianca träffa sina burkamrater, OJ så glad hon blev! fick nästan tårar i ögonen av att se hur en råtta verkligen behöver andra råttor i sin närhet. Hon sprang runt, hoppade, tog fast sina kompisar tvättade dom och slickade dom i mungiporna osv. så underbart att se man blir så rörd❤️

hon fick dock hoppa in i buren igen då jag inte är helt säker ifall dom andra råttorna kommer låta svansen att vara då en av dom var eftersvansen rätt så mycket. men den här gången fick hon gamla tjocka lotta som sällskap vilket hon uppskattade :)

tänkte visa er en bild jag tog på svansen för en vecka sen om inte mer. har inte hunnit ta fler bilder då skit mobilen e pajj för tillfället. och bilden är dessutom vääldigt suddig och dålig skärpa, ser bättre ut än vad det gör på bilden i verkligheten kan jag lova. Nu har den dessutom blivit ännu bättre.

Zak
1

Så skönt att allt gick bra med den lilla svansen!!

fiore
1

Vilken skillnad!

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Anothername
1

Men åh va skönt att det verkar gå bra! Och va mysigt att få se henne liva upp så av att träffa sina kompisar :D Jag skulle nog också bli tårögd Hahahaha

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.