Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 685 ggr
Sahjoh
0

dethär med tumörer

..har inte haft råtter sådär jättelänge men varför verkar det som att de flesta inte tar sina råttor till veterinär vid tumörer? Jag kanske har fel men det är den bilden jag fått bla. Här inne. Går det inte att görs nåhot åt dom på råttor eller vadå? Ellet är det så hemskt att folk anser att de t inte är värt det? Skulle jag märka tumör på en av mina hästar kossor hundar katter råttor grisar eller getter så skulle jag oavsett djur rådfråga med vet. Menar inte att dömma jag bara undrar om jag fått nått om bakfoten gällande råttor och tumörer

Zakaraa
1

Tumörer är tyvärr så extremt vanligt idag. De flesta av oss som finns här inne är råttägare sedan länge och kan själva känna skillnad på tumör och annan typ av knöl. Beroende på åldern på råttan skulle jag vilja säga även avgör vilken typ av behandling man ger.
Jag har ex. en hona just nu som jag övertagit hon har en tumör och en knöl som antingen är någon typ av tumör eller ett bråck (inte ens vet vet vad den andra är) Hon kommer få somna in nu eftersom den okända knölen inte går att göra något åt och den är ivägen.

Att operera en råtta innebär en sådan stor risk för råttans liv och därför väljer många att istället ge djuret en bra tid tills det inte går längre. Då kan man ge råttan en chans på kanske 3 månader mer än att de kanske inte vaknar upp igen. 3 av 3 av mina råttor som sövt har dött så jag ger dem hellre en chans att leva Med tumören så länge de inte hindras av den än att låta dem somna in för tidigt.

Här ska även tilläggas att operation är enda sättet att få bort tumör och det är som sagt en stor risk.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Dramatik
0

#1 Men oj, vilken tråkig statistisk du har på sövningar. Jag har haft några råttor som blivit sövda jag med och alla har klarat det galant, inkl. en hona som nästan var två år. Blev dina sövda med injektion eller gas?

Till TS:

Enda anledningen att ta sin råtta till veterinär om den har en tumör är ju bara för att operera eller avliva den, så krasst är det. Det finns liksom ingen mening med att gå dit för att ta reda på vilken typ av tumör det är, för man får ju operera eller avliva i vilket fall som helst. De flesta väljer nog att försöka ge råttan ett bra liv tills tumören är i vägen för mycket istället för att operera. Oftast kommer ju tumörer på ålderns höst, och det är kanske inte "värt det" att låta råttan genomgå en operation när den kanske inte har så långt kvar att leva ändå. Hade råttor blivit äldre i genomsnitt så är jag säker på att fler hade tagit chansen med en operation.

Jag har låtit operera bort en tumör på en av mina råttor förr, hon var näsan 2 år (1 år och 8 mån), vi fick ett halvår längre tid tillsammans, och det var absolut värt det på alla sätt och vis. Efter ett halvår fick hon dock en ny tumör, och jag valde att avliva henne då, trots att hon fortfarande var pigg, men ytterligare en operation när hon dessutom var över 2 år kändes inte lönt.

Jag personligen är av åsikten (med mina egna råttor) att får de en tumör så antingen opererar jag direkt eller så får de somna in ganska så direkt. Jag vill inte att de ska få leva tills tumören blir i vägen, för jag kan inte garantera att de inte lidit alls fram tills dess.

Sahjoh
0

Tack snälla för svar. Misstänkte att det var så det låg till.. Var som sagt inte min mening att dömma nån.. Oj 3 av 3!! Visste att det var riskabelt men så jäkligt?! Huhja..

Sahjoh
0

#2 tack snälla även du för utförligt svar! Det är ju lite så jag känner med, kan man garantera att djuret inte lider? Och vågar man chansa på det? Njaa det vill man ju inte.. Givetvis får man ju väga in tex ålder och liknande när man tar beslut.. Finns det något svar på varför råttor är så hårt drabbade av tumörer?

mini-monster
0

Jag har haft två honor som båda hade juvertumörer och valde att operera bort dem hos Ahlbergs i Stockholm. 4 tumörer vid 3 tillfällen (om jag inte minns fel) togs bort och förutom att en av mina tjejer ville bita bort stygnen och vi fick åka tillbaka för att limma, så gick det hur bra som helst. Kostnaden var 1700 kr ungefär per operation.

Har en dam nu som har fått en stor juvertumör som jag planerat att låta operaras bort men de senaste dagarna har hon visat sig slö så om hon inte piggar på sig igen så kommer jag istället låta henne som in när hon inte orkar mer eller när tumörer blir i vägen.

Jag väljer än så länge att operera mina tjejer när det går då jag inte vill avliva ett annars friskt djur endast pga en knöl.
Vill tydliggöra att detta är hur jag känner och respekterar att  andra väljer att göra på annat sätt.

Dramatik
0

#4 Dels så har det väl med avel att göra, vi avlar helt enkelt på råttor som bär på gener för tumörer, och det är ju inte med avsikt då givetvis. Hur man än gör så kan man inte vänta med att para en hona hur länge som helst för att utvärdera det här med tumörer (som ju oftast inte dyker upp förrän när de är gamla).

Sedan är det ju mest honor som drabbas av tumörer och då mestadels juvertumörer. Och råttor har ju dessutom så snabb celldelning så det bidrar säkert en del till tumörerna, men är å andra sidan toppen när det gäller att läka sår:)