Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 251 ggr
Mastoll
0

Hur mycket mat ska jag ge?

Hur ska jag veta hur mycket mat jag ska ge råttorna varje dag (med mat menar jag både deras basfoder och färsk mat). För om man ger för mycket blir dom ju bara tjocka, och för lite är ju inte bra det heller.
Jag har två råttor som är 2 år och en som är 4 månader. Den ena två-åringen är ett matvrak ^^'  Kanske någon kan hjälpa mig? Ska man kanske kolla på hur mycket det väger?

Ninja
0

Jag fyller på torrfodret när det börjar bli slut. Annars plockar de ju bara ut godbitarna och struntar i det andra som troligen är nyttigt men inte lika gott. :P

Färskmaten har jag inget speciellt mått på.. Jag fyller upp en skål som rymmer kanske en halvliter (lite osäker, har aldrig mätt).. Så får 5 råttor dela på det.
De äter ju inte allt på en gång, utan de tar lite i omgångar. Därför får de ganska mycket, för deras små magar rymmer knappast 1 dl var oavsett hur hungriga de är… :P
Är det mat som inte håller så länge så blir det en mindre ranson, men då får de nåt annat lite senare också för att kompensera den mindre mängden färskmat.

Mastoll
0

Okej, tack så mycket för svaret! :)