Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 905 ggr
Sahjoh
0

Luktar dom så illa?!

Har två hannar som verkligen luktar skunk! Urinet vill säga. Jag rensar buren minst 2 ggr i veckan men hade egentligen behövt varje dag då det luktar nått fruktansvärt. Vi har dom i vardagsrummet då vi vill ha dom där vi är mest. Men vi kan snart inte ha dom där längre då det luktar så illa. I botten har vi toalätt som strö sen har vi dom här billiga Ikea mattorna på hyllplanen. Sen kissar dom ju där dom sover så råttorna i sig luktar ju med peck Arne. Men jag älskar dom små liven men vill inte behöva ställa undan dom i något rum som vi inte är i:(

Sahjoh
0

..och känns lite överkurs att rensa buren varje dag.

KaninKajsa
0

Kastrera hanarna! Och städa oftare om du vill ha dem i vardagsrummet!

Melissa V
0

har 5 hanar och dom luktar knappt något. 
Ikeamattorna kan ju vara boven, många upplever att de luktar snabbt illa när man har de om man har hanar som kissar lite var stans. Testa med att ta bort dom eller att byta dom varje dag. 

Om de inte är toatränade så är de en bra idé att börja för de kan minska doften med. 
Kattströ kan också börja lukta snabbt när de kissas ner, så också enklare att bara ha en toaletthörna än hela botten med strö då de blir enklare att byta mer ofta

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Apootie
0

För mig var faktiskt problemet buren. När jag skaffade mina råttor införskaffade jag även två burar (en fick jag gratis och en köpte jag ny när jag köpte råttorna, och den används bara som extrabur just nu). Den som jag fick hade varit använd till andra djur tidigare och hade några år på nacken. Jag hade först toa-lätt som burunderlag och båda burarna var helt luktfria även om mina hanar kissade (och kissar) överallt. Men sedan började jag använda borris-mattor och den begagnade buren började lukta skunk direkt!! Fy säger jag bara, jag var tvungen att städa den typ varje dag, nästan två gånger och bytte tillslut till tidningar som underlag och det slutade lukta direkt!

Nu har jag en FT med Borrismattor och det luktar inte heller någonting, men har den begagnade buren kvar hos mina föräldrar, och måste ha tidningar som underlag, annars stinker det!

UrchinFamiljen
0

Jag tror att det är Borris mattorna och Toa-Lätt som gör att det luktar så. Jag har själv provat att använda båda två, och resultatet var att det luktade inte gott.. Speciellt inte Toa-Lätt, usch nej, det tänker jag inte använda igen..! :s Fast det är ju mina erfarenheter det. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

sarakaka
5

**ATT FIXA
**- Toapapper
- Fleecefilt
- Bra rengöringsmedel

ÅTGÄRDER
- Försök att undvika småprylar, rep, trä o.s.v. utan håll dig till enkla ytor och saker i plast. Då kan du lätt torka av ytor för att få bort kiss. Tar max två minuter att torka alla ytor lite snabbt. Blöt en trasa, ha på lite rengöringsmedel och torka av plastsaker.
- För att göra detta så bra som möjligt bör du hitta ett bra rengöringsmedel.
- Bunkra upp med massvis med fleecefilt och klipp i småbitar du kan byta varje dag för att sedan lägga tygerna i en påse. När du samlat ihop en del så kör du en tvätt, ta lite extra tvättmedel.
- Försök att toaträna dem. Försök se var de bajsar mest, lägg dit de andra pluttarna. Lägg lite strö på det stället, lägg samma strö (som luktar lika) i en toalåda.
- Prova att ge dem toapapper att boa med. Toapapper suger upp vätska bra, är billigt och kan bytas varje dag.
- Väääääääädra! Frisk luft är viktigt. Vädrar man inte luktar vilket rum som helst unket. Försök skapa korsdrag om det går. För att undvika drag hos råttorna kan du lägga något tyg du inte är rädd om över buren.
- Försök hitta luktfällor, på golvet bakom buren, ett ställe på buren som du missat att städa, o.s.v.

TID VARJE DAG
5 min - Slänga matrester, skräp, toapapper
2 min - Torka ytor
5 min - Lägga in nya tyger och bomaterial

FUNKTION
På så sätt kan du minska lukten mellan de mer ordentliga burstädningarna. :) Hoppas mina tips var till någon hjälp!

Sahjoh
1

Tack snälla för era svar! Har tagit bort borrismattorna och även bytt till tidningspapper Istället för toa-lätt. Det blev genast mycjet bättre! Tack snälla för tips och råd!