Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2436 ggr
Moanyl
0

råtta från djuraffär

Hej!

Har funderat lite på det här med djuraffärer och om hur de prioriterar deras inköpta djurs hälsa. Har tidigare köpt råttor ifrån både uppfödare och från butik och det är skillnad på råttorna. ALLA tre råttor som jag köpte från butik har blivit förkylda någon gång (varav två fick myco), de två jag köpte från uppfödare var pigga och mådde prima hela deras liv ut. Så nu funderar jag på om det faktiskt inte finns någon djurbutik i Sverige som tar ansvar över vart de köper in råttorna ifrån? Eller är det någon här ute som vet om det finns någon ansvarsfull djurbutik där ute? Skulle vara både intressant och värdefullt att veta! :) Kommer förmodligen aldrig köpa råttor från butik igen om det nu visar sig att det inte finns butiker som tar ansvar över varifrån råttorna köps in.

Någon som köpt sin råtta från en djurbutik där de faktiskt vet exakt datum och vilken mamma och pappa råttungen har? Någon?

Lamina
2

Nu är jag allmänt emot djuraffärer, oavsett varifrån dom får sina råttor. En seriös uppfödare, som har koll på sina linjer för att undvika sjukdomar och annat skit, säljer inte till djuraffär. Det sagt så vet jag faktiskt en djuraffär som bryr sig om vart deras djur kommer ifrån. Dom säljer såvitt jag vet inte råttor längre. "Deras" uppfödare fick lägga ner för några år sen då det kom fram hur hennes djur blev behandlade. Det är Djurmagazinet i Borlänge. Jag har aldrig köpt råttor i den butiken, så jag vet inte hur mycket info dom egentligen gav ut. Men jag har pratat med dom om just råttor, och fått veta att dom tar avstånd från grossistuppfödning och var ledsna över att hon som födde upp så underbara råttor slutat. Hennes råttor var verkligen underbara, och relativt friska såvitt jag vet. Och dom i djuraffären hade faktiskt ingen aning om hur illa det var ställt med uppfödarens råttor fören jag berättade varför hon la ner.

Så ja, även fast det i just det fallet inte var så jättelyckat, så vill jag gärna påstå att dom är rätt så ansvarstagande i den affären.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

attiratte
0

Ska köpa min råtta snart så jag funderar var jag ska köpa men förmodligen från en uppfödare :) kul att veta ändå!

MetalMii
2

Finns flera djuraffärer som inte köper från grossist pga dålig hälsa.

Har just nu en råtta från Imazo ( long story ) och hon är lätt en av de trevligaste råttorna jag haft, men dock klen hälsa.

Men det går inte dra alla över en kam, alla grossistdjur är inte dåliga lika lite som alla djur från uppfödare är bra.

Linn C
0

Mina första råttor som jag hade köpte jag ifrån en djurbutik uppe i Gävle när jag bodde där,och dom var friska och krya hela sina liv :)

Zakaraa
0

Affärer som tar in från grossister har inget intresse för djurens hälsa eller temperament utan endast för att sälja. Grossistdjur oavsett art föds upp i hemska förhållanden och ingen koll alls på linjer osv.
Det är lika seriöst som att fånga två vilda råttor, para dem och sälja som tamråttor. Inte seriöst för fem öra.

Med det sagt betyder inte det att det inte finns grossistdjur som är helt underbara MEN de har fortfarande grossistbakgrund.

Vissa butiker kan ta in från privatpersoner men även här är det inte särskilt bra då du inte har någon aning om hur det sett ut för dem som bebisar eller för släkten bakåt hälsomässigt osv osv.

Sedan är djurskötseln i de flesta butiker rent skamligt när det kommer till de flesta arter. Ta ex de butiker som håller marsvin och kaniner tillsammans, Oansvarigt och stor okunskap. Råttor med noll klättermöjlighet och ibland även hjul. Men sedan finns det ju så klart de som faktiskt tar hand om djuren på ett bra sätt.
Men jag anser att en butik som säljer djur inte är särskilt seriös alls just då jag anser att ett djur inte ska behöva sitta i den där eländiga butiken dag ut och dag in, få sin bur knackad på, skrikande barn som klåfingrigt försöker komma åt dem genom gallret osv. Det är inte en bra och stressfri miljö.

Jag har köpt råttor från butik som blivit uppfödda av butikägarens syster så där fick jag reda på både mamma, mormor och färg på pappa (två alternativ..) och hade födelsedatum men ingenting mer än det.
Idag försöker jag hitta den privatperson som födde upp mina pojkar, hon lämnade dem till butiken då hon inte fick dem sålda och jag kom in ungefär en timme efter det och tog hem dem :P Lämnade mina kontaktuppgifter i hopp om att uppfödaren ska höra av sig men ingen lycka, ingen lycka alls :/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

bunnykit
0

Jag har haft delade upplevelser. 

Mina två första råttor var från djurbutik, det bästa psyket och högta iq jag någonsin mött i en råtta på min första hona, och ett hyperaktivt freak med mycket låg iq och som aldrig lärde sig så mycket som sitt namn i den andra. De var båda snälla, bet aldrig, och den smartare lärde sig röst kommandon och kunde gå löst i lägenheten.

Jag har just nu två stycken, hade tre från början, från privat uppfödare och de har alla varit sjuka. Har fyra andra från djurbutik, en av honorna fick twisted neck pga öroninfektion som dock läkte ut rätt bra.

De honor jag haft som har fått ungar så har zoo butiks råttorna faktiskt varit överlägsna på att vara mamma. Förlorade nästan en hel kull från en av honorna från privat uppfödare för att hon inte förstog hur man byggde bo och spred ut de små i hela buren, en stor brist i beteendet som jag inte mött i nån av de andra av 'lägre kvalitet'.

I mitt fall har psyket nästan alltid varit bättre i zoo butiks råttorna, men detta är inte alltid fallet. Har haft en hona från butik som var ruggit aggressiv, en som var hyper och lite rådamp (en av de där två första) och alla andra var perfekta. De från den privata uppfödaren var finare, och mer hanterade, men var alla dåliga mammor tyvärr. 

Den bästa råtta jag någonsin haft var från zoo butik, och den värsta jag någonsin haft var från zoo butik. Det varierar, man måste ta sig tid att sitta i en tio minuter en kvart och känna efter, och det funkar bara om man vet vad man letar efter, till och med då kan saker förändras när råttan blir äldre och könsmogen då de flesta i butik är ungar, och de har nästan alltid bra temperament just då.

deeremf
0

Båda mina första har alltid varit världens snällaste, har du mat i handen tar de försiktigt, de sitter båda lugna på axeln när man läser godnatt historia för pojken.

Och de älskas av alla för att de är så snälla och bråkar inte.

Köpta på en djuraffär.

Dock har de ett stort minus, de blir lätt sjuka och båda har tumörer. (hittade en tumör på den andra igår, samma som den första att de är för gamla för operation)

Men annat än det har de inga större problem.

Moanyl
0

Tack alla för välutförda svar! :) Jag håller helt med om att de flesta råttorna från butik är snälla och de jag haft har också varit supermysiga. :) Det enda är ju det här med hälsan. Att de är väldigt ofta de har sämre immunförsvar än andra råttor eller får cancer. Känns även jobbigt att stödja grossister, när det ändå finns vissa ansvarsfulla butiker och bra uppfödare att köpa råttorna ifrån. Gör även ont i hjärtat när man ser burarna de får sitta i, i vissa butiker. Glasburar med bara ett litet hus som alla tränger ihop sig och gömmer sig i. Därför det hade varit värdefullt att veta vart man ska gå om man ändå vill kunna köpa råttor från butik. Man kanske får åka runt där man bor och kolla hur de har det och prata med personalen?

Zakaraa
2

Jag tycker du bör undvika affärsdjur just pga grossistbakgrund.
Det finns länk här på RiF under "länkar" (högst upp) där man kan se hur det ser ut hos grossister, det är iof en utlänsk grossist men det ser lika ut här.
Att stödja grossister är inte alls bra. Ju fler råttor man "räddar" från butiker desto fler bebisar får stå ut med den hemska uppfödningen :/

Jag har ingenting emor butiksråttor i sig, de kan vara underbara absolut. Utan det är grossister jag är emot :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning