Hjälp med färg!
Oj, hum varför blev bilderna på snedden :S jaja, ni kanske ser ändå :)
Första gissar jag är en mink-variant och den andre blue agouti eftersom han är tickad. Svårt att säga, är sån mish-mash av alla färger idag så det går inte att bestämma alltid :/
Okej, tack för svar :) Ska söka på dem färgerna :)
Gissar att detta är zooråttor, annars hade uppfödaren kunnat tala om vilken färg de är :)
Ja det är det, en vän köpte på Bromma Zoo förra helgen.
Då kommer de antagligen från "privatuppfödare". Bromma Zoo är en av de bättre tycker jag iaf. Haft många underbara individer därifrån.
Om de kommer från den uppfödare jag tror de brukar köpa ifrån så blandar de färger hej vilt så de där kan vara vilken färg som helst. Svårt att säga när man inte vet hur föräldrarna ser ut. Men hane 2 är iaf definitivt en tickad variant. Kan vara russian blue agouti, men tror han är för mörk för det.
Okej. Bra att veta :) har uppfödaren nån hemsida? Han är lite ljusare än vad bilderna visar (hane 2) svårt att fånga färgerna rätt på bild.
Det har jag ingen aning om, de avslöjar inte vilka som är deras uppfödare, men jag har bara misstankar om vilka de är.
Jag har också köpt råttor från bromma zoo. Jag köpte två hanar och två honor. Hanarna var en black hooded och en agouti hooded, honorna var en agouti hooded och en agouti mismarked bareback.
Parade dessa senare och fick i första kullen mellan black hooded och agouti bareback; albino, silver fawn hooded, champange hooded, svart hooded och agouti hooded.
Andra kullen mellan agouti hooded x agouti hooded fick jag roan, hooded, albino, silver fawn hooded roan, champange hooded roan, blackhooded etc.
Hon som sa i butiken sa först att de var från privat uppfödare, men när ajg började fråga om den och villa ha mer info sa hon sen att de hade importerats från nederländerna från en grossist, som hon dock kallade grossist, och sen ändrade sig och sa privat uppfödare.
Med andra ord är råttorna, åtminstonde från mitt inköp, förmodligen massproducerade med välldigt lite koll på anlag och färgteckningar. Har haft aggression problem med en hona efter att hon fick ungar, de andra, speciellt hanarna, har tipp topp temperament.
Bromma zoo som helhet är jättebra dock, de flesta råttor jag fått därifrån är fina och hanterbara. Det finns ju de där enstaka fallen som inte är så bra dock, och de som inte vill ha explosion av färger och långt arbete för att få bort recessiva anlag man inte vill ha (tex albino i mitt fall, alla de andra gjorde mig bara glad) där bör inte överväga ungar från dem.