Rengöring av bur efter ohyra
Så, mina nya älsklingar visade sig vara med löss. Bitterheten över att den första ägaren sålde mig och min syster råttor med löss och sa att de var helt friska och inte bar på någon ohyra vet inga gränser! Men det är en annan historia…
Så ska behandla dem senare idag när jag kommer hem samt rengöra buren ordentligt. Jag planerar att slänga det som kan slängas (pringelsrör och tygtrasor att boa med som ändå är söndertuggade) och tvätta resten med skållhett vatten och grönsåpa. Men kan jag göra det utan att råttorna 1) freakar ut över den konstiga doft grönsåpa bär med sig och 2) skadar sig på såparester som den kanske kan lämna efter sig (även om jag sköljer noggrant)?
Rengöringsmedel i allmänhet, förutom de uppenbara medlen (de med döskallar på och allt sådant), finns det något annat man ska undvika att rengöra buren med? Kan tänka mig att starkt doftande medel också är ett big no-no.
Bonusfråga: Vad för schampo kan ni rekommendera till råttor? Nu när vi ändå talar rengöringsmedel…
vad för medel använder du då till råttorna? om det är stronghold så behöver du inte rengöra hela buren
Frontline

#2 Använd absolut inte frontline! Det har hemska biverkningar och kan till och med ta död på dina råttor. Gå till vet och be dem skriva ut stronghold till dig, som du ger en droppe i nacken på varje råtta och så är det klart:) Du behöver inte städa buren eller någonting eftersom den ohyran som är kvar dör om den hoppar på råttan igen. Och vill man så kan man ge ännu en droppe i nacken efter 3 veckor, men det brukar bara behövas vid väldigt svåra fall av ohyra.
Stronghold är dessutom ett ganska "säkert" lusmedel eftersom det kan överdoseras ganska rejält utan farliga biverkningar :)
#3 Jag talade med en veterinär och hon rekommenderade det och gav mig en ganska exakt mängd att ge dem (0.03mg/råtta)

Var det en råttkunnig veterinär? För en sak är säkert när man har råttor, och det är att man måste vara väldigt påläst själv och inte lite på veterinärer i första taget om man inte vet med sig att de är duktiga på råttor. Tyvärr kan de flesta veterinärer ingenting om råttor och behandlingarna blir därefter.
Dessutom vore det konstigt om en veterinär som var duktig på råttor rekommenderade frontline när det finns stronghold som är så "snällt".

Och hur ska du lyckas ge 0,03 mg till varje råtta?
Rekommenderar också stronghold. Advocate fick jag en gång till lössen, men det fungerade inte. En enda droppe stronghold i nacken på alla råttor och lössen är snart borta. Har alltid gjort en extra behandling 3 veckor senare, för säkerhetskull.
Det finns ingen studie om att frontline ska vara varken skadligt eller bra för råttor, men det är bra att vara skeptisk då det kan vålla plötslig död hos kaniner. Jag applicerade frontline ( 1 droppe ) i nacken på mina och gjorde ungefär som man ska med stronghold. Min veterinär ( var en vikarie ) var väldigt skeptisk att ge mig stronghold för annat än till skabb, då det tydligen är enda medlet som funkar. ( antar dom är rädda att skabben ska bli immun eller nåt ) Så det är svårt att veta vad man kan och ska göra, bästa är att ta en mellan väg om man inte kan få fram info. ( som jag gjorde )
#6 Spär ut det med koksaltslösning så att 1ml vatten innehåller 0,03mg Frontline. Det var det hon sa till mig att jag kunde göra. Men om hon var råttkunnig eller inte vet jag ej…
Ska iaf nu läsa mer om Frontline och andra medel samt tala med en råttkunnig vetrinär.
Jag har nångång avänt frontlines spray. om jag inte haft stronghold hemma. funkar sisådär, att tänka på är att du behöver göra om behandlingen med ett par veckors mellanrum då frontline inte tar äggen utan det kommer kläckas en ny omgång löss. o så måste man sanera buren varje gång med virkon lr nåt annat desinfektionsmedel.
kan du få stronghold utskrivet är det mkt bättre. =) behövs bara 1 droppe i nacken (stora hanar 2 droppar) tar både ägg o löss + att det sitter kvar i huden upp till 4v. så du behöver inte sanera buren alls. =)
Okej folk, jag tackar så mycket för alla tips om avlusningsmedel! <3 Jättebra att veta! Och eftersom det är 10 inlägg här och inget svar på min orginalfråga tänker jag utgå ifrån att det är ganska okej att rengöra buren med grönsåpa. Ingen verkar freaka ut om det och buren behöver, även om den varit utan löss, rengöras.
#11 skrev faktiskt att man behöver rengöra med virkon lr nåt annat desinfektions medel. =P
Grönsåpa funkar på smuts men det är funkar inte att sanera med. men du kommer ju behöva upprepa din lus behandling ett par grr åtmindstone (om du använder frontline), så för denna ggn kan det funka med grönsåpa =)

Nu behöver du inte rengöra buren om du får ett bra ohyremedel till råttorna. Inget spot on medel är egentligen bra då många innehåller nervgift men det är svårt att få ut annat tyvärr.
Det enda medel som verkligen tar död på det mesta är virkon men det är väldigt stark och det händer att man kan börja blöda näsblod vid användning . Rekommenderas verkligen att använda utomhus pga av lukten. Annars fungerar grön eller gulsåpa allra bäst och det är skonsammast också. Både mot råttorna och mot miljön.
#12 förlåt, jag måste missat det! Läser väldigt snabbt ibland ^^;
Ni kommer inte tro att jag är klok i huvudet nu 🤪
Säger inte att TS ska göra som jag gjorde men tänkte ialf dela med mig.
Det var mina första råttor som jag beställt via en zooaffär. En eller båda hade löss och smittade varandra. Jag tog det beslutet att dom var små ungar och att jag ville absolut inte behandla dom med några "kemikalier" inte. Så jag valde den svåra vägen.
Jag köpte ett medel som heter Exner Petguard i min zooaffär. Medlet innehåller bara vatten, fett, mjölk, äggvita socker och aska. Den sprayade jag tjejerna med. Jag hade den goda turen att ha en gammal fågelbur som dom kunde bo i. Så dom fick bo i den medan jag lät allt i den andra buren antingen kokas eller frysas. Resten rengjorde jag med ett medel jag tror hette Virkon eller liknande i djuraffären.
Saken med Exner att den tar visserligen död på djuren men inte äggen. >_< Så tre dagar senare sprayar jag dom igen och fågelburen fick gå igenom samma procedur som den andra. Sen fick dom flytta in sin bur och efter tre dagar fick dom byta bur igen.
Allt som allt så blev dom sprayade 3 ggr och burarna gick igenom samma. Lössen var puts väck. Men jääädrar vilket jobb det var.
Nu skulle jag förlita mig på stronghold men då visste jag inte ens att det fanns. Men vad det gäller burrengöring kanske du fått svar :P
Ville bara dela med mig om hur svårt man kan göra det för sig ^_^
Lycka till!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!