S: Underbara honor + bur/burar
Tidigare i somras tog jag det svåra beslutet att sälja min sista råttor. Jag fick ta mitt förnuft till fånga och inse att jag faktiskt inte längre har tiden, orken och intresset kvar för mina små. Det har liksom minskat med tiden sen jag skaffade möss och vart tvungen att omplacera mina råttpojkar p.g.a. allergi. Och efter flytten har intresset försvunnit helt. Tyvärr gick dom och blev sjuka just då, och har efter detta suttit i karantän i snart 6 veckor. Men det har ju trots allt gett mig gott om tid att tänka igenom mitt beslut. 🤔
På Fredag (den 16:e Augusti) har det gått 6 veckor sen sista flickan blev frisk och då är flickorna äntligen redo att flytta. Och nu vill jag hitta ett (eller flera) hem som kan älska dom och ge dom den uppmärksamhet dom förtjänar.
Jag är mån om vart dom hamnar. Så jag vill veta så mycket som möjligt om nya hemmet. Vid intresse vill jag alltså att man skickar ett pm/mail med dessa uppgifter:
- Din ålder och vart du bor
- Om du haft råttor tidigare och hur lång erfarenhet du har av råttor
- Om du har råttor nu, berätta om dom och vart dom kommer ifrån
- Hur råttorna kommer bo (om inte buren köps med), vad dom kommer äta och skötas
- Om du hár en buffert ifall råttona blir sjuka och behöver åka till veterinären.
- Kommer du hålla kontakten och uppdatera hur det går för råttorna då och då?
- Om det finns, eller finns risk för, allergi i nya hemmet.
- Om du bor tillsammans med någon och om alla i nya hemmet är ok med att du skaffar/skaffar fler råttor.
- Övrig som du känner kan vara bra att ta med.
Råttorna säljer jag för en symbolisk summa på 100kr/styck. Dom kommer alla få varsin presentation i separata inlägg. Jag ser helst att alla flyttar tillsammans, men förstår om man inte vill ha en så stor flock… Jag kommer även sälja en eller flera burar när råttorna har flyttat. Men mer info om dom kommer senare.
Råttorna finns i Stora Vika utanför Nynäshamn, men kan fraktas vartsomhelst inom Stockholms Län. Troligen kan transport ordnas upp till Falun, Dalarna nästa helg och kanske till Eskilstuna den 22 eller 23 September. Fast helst ser jag att eventuella köpare kommer hit och hälsar på råttorna först.
Tillägg den 7/9'13:
Eftersom risken finns att jag blir internetlös inom kort så vill jag att eventuella intressanter hör av sig genom att ringa eller messa mig på 073-398 99 72.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Först ut är Alaska. Hennes mamma hittades mager och dräktig i skogen, men hamnade som tur var hos råtthjälpen där Alaska och hennes syskon kunde växa upp i trygghet.
- Födelsedatum: 5/6 -12
- Färg, teckning o hårlag: PEW
- Kön: Hona
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 10 födda, 10 överlevande såvitt jag vet
- Faderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Vilda, okänt
- Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Har inte tid eller intresse för råttorna längre
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Alaska kan vara lite bossig mot andra råttor, men hon har aldrig gått till överdrift. Hon är snäll som en ängel mot människor, men kan vara något reserverad.
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: 100kr
- Ort där råttan/råttorna finns: Stora Vika utanför Nynäshamn.
- Telnr, epost och alternativa kontaktsätt: kokkoslove@hotmail.com
- Om annonsen ska vara låst eller ej: Ej låst
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Och så Tarja, eller Emily som hon egentligen heter. Hon är en av ungarna som föddes efter att någon hade slängt ut ett helt gäng med råttor i skogen utanför Avesta.
- Födelsedatum: 30/9 -12
- Färg, teckning o hårlag: Mink Rex
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 10 födda, 10 överlevande såvitt jag vet
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Harriet, okänt
- Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Har inte tid eller intresse för råttorna längre
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Tarja utmärker sig inte så mycket. Hon är ganska neutral i flocken och är väl inte direkt så på att få komma ut och vara med mig. Men hon har inget emot att bli upplockad och myser gärna lite om man "tvingar" henne att vara med.
//Lamina
Tooki (Y2K) kommer från en djuraffär som fick lägga ner.
- Födelsedatum: 3/10 -12
- Färg, teckning o hårlag: Amber
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): Okänt
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Tooki är något tillbakadragen, vill helst bara vara med på sina egna villkor. Men jag tror att om man jobbar lite mer med henne kan hon nog bli en riktigt mysig flicka. Tooki vill flytta tillsammans med sin syster Nina, då dom bara haft varandra större delen av livet.
//Lamina
Nina (Elenin) är syster till Tooki och kommer alltså från samma djuraffär.
- Födelsedatum: 3/10 -12
- Färg, teckning o hårlag: Black European Berkshire
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): Okänt
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Okänt
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Nina är lite tuffare än sin syster och kommer gärna fram självmant. Men lyfta henne får man helst inte göra. Men som sagt, lite mer jobb kan nog få fason på flickorna. Nina vill inte skiljas från sin syster Tooki, eftersom dom bara haft större delen av livet.
//Lamina
Tillägg 7/9'13 SÅLD!
Och sist, men inte minst (eller jo, hon är ju faktiskt yngst…) har viVerras Wirri Wirri. Hon är min enda råtta från en planerad kull hos en erfaren uppfödare. 
- Födelsedatum: 28/10 -12
- Färg, teckning o hårlag: Mink Untypical (Dark Pearl) European Berkshire Rex
- Kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 14
- Faderns namn, födelsedatum, vikt: Fimpen, -/3 -10, vet ej
- Moderns namn, födelsedatum, vikt: Chili, 13/2 -12, vet ej
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Wirri är egentligen inte min råtta längre. När jag flyttade in hos syrran för några veckor sen vart hon så förtjust i henne att hon claimade henne som sin egen. Hon är med andra ord en väldigt förtjusande råtta. Frammåt, mysig och en stor favorit här hemma.
//Lamina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En filmsnutt med Alaska och Ebony (Ebony har redan ett hem som väntar)
//Lamina
Tarja och Frigg (Frigg har också redan ett hem som väntar)
//Lamina
Tooki, Nina och Wirri
//Lamina
Bebisbilder på några av flickorna. (Själv suger jag på att fota mina djur… 😕)
Alaska: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.428649563823450.92357.149424755079267&type=3
Tarja: https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.125146010965955&type=1 (kan tyvärr bara ses av ett fåtal…)
Wirri: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.564252450266810.146230.297168903641834&type=1
//Lamina
Putt.
//Lamina
Putt igen.
//Lamina
Putt, är det verkligen ingen som är intresserad av sötnosarna..? 🤔
//Lamina
Kan du ta dig in till stockholm så kan jag vara intresserad :)
MVH Ciwi
Jag är i Sthlm dagligen. 🙂
//Lamina
Okej! Men dåså :) Jag är då mest intresserad av Wirri. Om det skulle gå bra att bara köpa en råtta? Jag har två tjejråttisar här hemma som skulle älska en ny kompis. Speciellt en som är lite äldre än dem.
MVH Ciwi
ska jag pma om infon du ville ha om hemmet och mig? :) eller är du inte bredd att bara släppa en av dem?
MVH Ciwi
Jag har inga problem med att sära på flocken, med tanke på att dom är rätt många. Men jag är inte helt säker på att jag vill sälja bara en, tror det skulle vara lättare om dom är åtminstonde 2 och kan stötta sig på varandra i nya hemmet. Men du får gärna maila eller PMa mig med lite mer info om hur hon kommer bo så får jag fundera på saken. Se #0 🙂
//Lamina
Jag vill bara påpeka, med tanke på diskussionen om halsbölder som tycks vara smittsamma, att det inte är detta mina råttor lidit av. Dom har aldrig varit i kontakt med andra råttor, eller folk som pysslat med andra råttor, sen Wirri flyttade hit som liten bebis. (Vilket får mig att undra hur dom kunde bli sjuka till att börja med… Men dom är ju ordentligt karantänade nu iaf.)
//Lamina
Nu har Wirri flyttat till sitt nya hem hos Ciwifrukt. Och där kommer hon verkligen ha det helt underbart, tror inte jag kunde ha hittat ett bättre hem!
//Lamina
Jag har också 2 burar lämpliga för 2 möjligen 3 råttor som man kan köpa med om man vill. (Eller köpa separat när råttorna flyttat.) Vill ha 250kr/styck för dom. Eller 2 råttor+bur för 400kr eller hela paketet för 700kr. Har inga mått på burarna, men bilder:
Bur 1. Det saknas spännen som man fäster gallret vid botten med, men den funkar utmärkt ändå. Inredning medföljer inte.
Bur 2 (med bur 1 uppepå) Det är inte ett hål i taket på denna, utan det finns en lucka där. Inredning följer inte med till denna heller.
Då det bara är 4 flickor kvar nu säljer jag dom endast i par eller alla 4 tillsammans.
//Lamina
Ja just det! Eftersom risken finns att jag blir internetlös inom kort så vill jag att eventuella intressanter hör av sig genom att ringa eller messa mig på 073-398 99 72.
Om någon Medarbetare ser dethär kanske du kan lägga in det i #0? Och ta bort Wirris ruta och ändra rubriken..? 😇
//Lamina
#22 Fixat :)
Tack :)
//Lamina
Putt.
//Lamina
Putt 🥵
//Lamina
Puttar igen. Vet inte vad jag ska göra med dessa flickor snart… Dom mår inte bra här, inträngda i ett hörn i gnagarrummet där dom sällan kan gå fritt. Och jag mår inte bra när dom inte mår bra. 😕
Har hittat en juvertumör på Alaska. Den är väldigt dumt placerad. Jag ska höra med veterinär, men jag tror inte det kommer bli någon operation. Så… Ja, hon är inte längre till salu längre. 🤓
//Lamina
Puttar igen. Ska göra en ny annons snart.
//Lamina