Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 715 ggr
Lenichu
0

Ensam råtta/delad flock? Hjälp!

OBS långt! Sorry :P

Hej! Har lite problem, som jag tror dels är mitt eget fel. 

Lite bakgrund:
Jag fick turen att ta över två underbara pojkar tidigt i somras : Ossie och Vincent. De är väl ungefär 10 månader nu. De är mina första råttor, och jag blev kär direkt. Fick underbar kontakt med dem snabbt, och köpte ny bur och inredde ett helt rum osv. Supermysigt allting!

För ungefär en vecka-10 dar sen, så fick jag hem ytterligare fyra pojkar, från en kompis vars sambo blev allergisk. Tre av de här fyra är bebisar, vet inte exakt datum vid skrivande stund, men de föddes i våras, och min kompis hade dem i kanske 1-2 månader innan de flyttade till mig. Den fjärde killen, Friday, är köpt på Arken Zoo i Varberg(av min kompis). Han var ensamråtta, då de i butiken sa att han inte kom överens med andra råttor. Min kompis hade honom ensam ett tag innan hon skaffade de tre bebisarna. Enligt henne så gick allting jättebra, alla kom överens osv.

Friday är ungefär lika gammal som Ossie och Vincent. Jag har läst igenom introducerings-artikeln och en del annat. Nu tror jag att jag har gjort fel ändå, att jag skyndade på allting lite för mycket. 

Ossie och Vincent, "orginalråttorna", var så sjukt nyfikna på nykomlingarna, de kändes t.om lite stressade. När de var ute så lyckades de klättra upp på den andra buren, och nosade på bebisarna, och det verkade gå så himla bra och lugnt till att jag lät de träffas utanför burarna. Det gick hur bra som helst, drömscenario. 
MEN, nu är det den fjärde råttan, Friday.. Han går inte ihop med Ossie och Vincent. De har fått lukta på varandra, har bytt filtar o dylikt mellan burarna, de fick träffas en snabbis på neutral mark (först gick det bra, sen lite nedläggning+ fnys etc sen särade jag på dem när det blev för mkt). 

När jag sen skulle släppa in bebisarna till Friday igen, så blev han så himla aggressiv mot dem, började jucka? Naggade dem i öronen, puffade osv. Så jag satte faktiskt in bebisarna hos Ossie och Vincent. Så nu sitter Friday ensam och jag har världens ångest för att jag tagit ifrån han hans bebisar, och nu är han själv igen. Men jag vågar inte sätta in bebisarna till honom igen, då de är så underlägsna och han verkar inte ge sig.  

Har jag förstört allting nu?  Kan kastrering på Friday hjälpa? 
Ska jag ha någon bebis hos Friday så han får sällskap, och ha två flockar? Fortsätta med långsam introducering av Friday och Ossie o Vincent?

prutt

mikeiko
0

Hur ser läget ut nu?

Lenichu
0

Friday är tillbaka med 'bebisarna' och Ossie o Vincent är tillsammans i sin gamla bur. De verkar glada och nöjda så. :) Lite synd att man inte kan ha alla ihop, men det går bra med två burar och två flockar med.. :) (segt svar, sorry)

prutt

mikeiko
0

Bra att du hittade en lösning i alla fall :)