Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1539 ggr
[MsHammer300]
0

Råtta äter bottenmatrial!

Min råtta äter som sagt bottenmatrialet, det jag använder är kattsand och hittade henne ätandes på det alldeles nyss. Jag lyckades få ut kattsanden ur munnen på henne och nu har jag flyttat henne och hennes burkamrat till en annan bur där bottenmatiralet består av sågspån. Hur illa kan det vara att hon åt kattsand?!

Vill också ha hjälp med följande; (då förra tråden inte blev så populär :) )

Hon har blivit mycket slöare de senaste månaderna och hon kryper mest fram, ögonen är pigga då och då men något rött kommer ur dem, kan det vara att hon är förkyld? Hon är 1,5 år så jag gissar på att hon håller på att bli gammal då hon kryper omkring. Hon är mycket mager av sig också, hon sover mycket och har svårt att tvätta sig då hon trillar omkull varje gång hon försöker. Blir mycket tacksam för svar!

Itchy
0

för det första, byt ut kattsanden mot ngt dammfritt, kattsand är inte bra för råttor

You can't spell Bitchy without Itchy

Felliiis
0

Kattsand kan man ha i toaletten men inte som bottenmaterial. Det torkar ut tassar och svans. Jag rekommenderar starkt Toa-Lätt! Luktar ingenting och dammar inte. Sågspån dammar också och är inte bra.

Hur illa det är om dina råttor äter kattsand kan jag dessvärre inte svara på.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

:')
0

Är det klumpbildande kattsand?

Jag rekomenderar Borrismattor som underlag. Sågspån ska du absolut inte använda :)

Dramatik
0

Jag har kattsand till mina i toaletterna, och varje gång jag städar buren och fyller på ny kattsand så är det första de gör att gå in och knapra lite på kattsanden. Men jag tror mest att de undersöker och inte äter det. Är det så dina gör eller de äter mycket av den och ofta? (Obs, ska man ha kattsand ska det vara ej klumpbildande då klumpbildande torkar ut, plus kan klumpa ihop sig och fastna på råttan.) Jag tror inte det är särskilt farligt så länge de inte äter mängder. Alla mina råttor genom åren har knaprat lite på den, men överlevt. Och angående materialet i den andra buren (sågspån) så är det verkligen inte att rekommendera till råttor då det inte är bra för dem av olika anledningar. Testa hampaströ, alflis, toa-lätt, stl-strö eller ha borrismattor från ikea i botten och bara toaletter till det:)

Angående ditt andra problem så bör du nog ta råttan till veterinären, och gärna en råttkunnig sådan. Om du skriver ungefär var i landet du bor så kan säkert någon i närheten tipsa dig om råttkunnig veterinär:)

[MsHammer300]
0

Var hittar man toa-lätt då? Jag har inte sätt att hon har ätit av den innan i alla fall, och ja, det är kattsand som klumpar sig.

#4 angående vetten har jag redan besökt en :/ vet inte om han var råttkunnig men han gav henne en spruta med någon vitamin (kommer inte ihåg), då blev hon piggare i två veckor och så gick det neråt igen :( men jag bor i sölvesborg, en stad i blekinge. Vetten jag besökte var nog i näsum.

Får se om jag får tag i något lämpligare bottenmatrial men just nu får de nöja sig med den andre buren. Tack för all hjälp hitils :)

Dramatik
0

Tyvärr vet jag ingen vet däromkring, jag bor själv i Skåne och här har vi ju en av landets bästa veterinärer på råttor. Men det är ju utanför Lund och dit förstår jag ju om du inte vill/kan åka. Men kanske vet någon annan en vet nära dig :)

Toa-lätt är papperspellets som man hittar i närmsta matvaruaffär, eller djuraffär. :)

[MsHammer300]
0

#6 mamma ringde runt till vetrinärer i landet och då hamnade hon i näsum :( så jag är rädd att vi inte åker till en annan…

Dramatik
0

Förresten det här med att hon kryper som du skriver, det är inte så att hon börjar bli bakbenssvag? Alltså att hon inte använder sina bakben lika bra som innan, eller kanske till och med inte alls?

Det röda som kommer från ögonen kallas för porfyrin, det är ett ämne som blir rött när det kommer i kontakt med luft och brukar komma från ögon och näsa när de är t.ex. förkylda, har mycoplasma och lite sådant, alltså ett sjukdomstecken.

Dramatik
0

#7 Okej, jag förstår. Men om inte annat får ni kanske åka dit igen eftersom hon inte är bättre. Ni kan alltid be veterinären att ringa till en annan vet för att få råd om råttor. T.ex. fågelkliniken här i skåne (googla för nummer). Tänkte om det nu är så att hen inte är bra på råttor, vilket väldigt få veterinärer tyvärr är.

[MsHammer300]
0

#8 när hon kryper ser det ut som om alla ben är lite slöa, ibland är jag rädd att hon dött när jag bär upp henne, hon är ju helt lealös och hon har aldrig haft häng förut! Men när hon kryper så är det ju inte bara framtassarna som jobbar utan bakbenen jobbar minst lika mycket men det kanske är tecken på att hon börjar bli helt svag i benen? 😕

Vad jag hört vad som kan hjälpa mot förkylning är te och honung, det stämmer väl? Så jag gör rätt nu…

Dramatik
0

Okej, jag tycker då det låter som om hon börjar bli bakbenssvag faktiskt. Du får hålla koll på henne och helt enkelt åka till vet och avliva henne när det blir för illa i så fall.

Ja, man kan ge te, men det måste vara rött te (rooibos), man kan blanda i lite honung, och även en vitlöksklyfta som får ligga och dra samtidigt som påsen.

[MsHammer300]
0

oj, vet inte om vi har rött te!

Dramatik
0

Köp lite imorgon annars, det kostar inte så mycket. Roiboos te ska det vara:)

[MsHammer300]
0

Ok :) nu när jag höll henne så sparkade hon till med bakbenet och det verkade inte så svagt, dock är det här ju mina första råttor så jag vet inte riktigt vad bakbenssvag innebär. Mamma blev nyss mycket förvånad att hon var så mager, hon är ju nästan bara skinn och ben! Hon försöker också tvätta sig men det är precis som om hon inte orkar, jag har försökt torka ögonen och nos på henne (hon ploppar med ögonen så det är nog uppskattat :) )

Dramatik
0

Bakbenssvaghet är ett ålderstecken som vissa råttor får. De blir helt enkelt svagare och svagare i bakdelen/benen och till sist blir de helt förlamade. Jag vet faktiskt inte riktigt varför de får så mer än för att de bli gamla.

Jag tycker dock att det låter oroande att hon magrar så pass mycket som hon gör, det kan också vara ett tecken på att hon är gammal och kanske inte kommer finnas mycket längre.

Ser hennes tänder bra ut? Äter hon med god aptit? Hur andas hon?

[MsHammer300]
0

Hon andas svagt, syns knappt ibland, äter gör hon då och då men äter inte sådan mat jag har gett dem innan, utan hon snafsar envist på torrfodret, tänderna ser väl ut som de ska. (har ingen erfarenhet om tänder men kan ju jämnföra med den frista burkompisen)

Zolah
0

hon har inte ont då? vet att PICA ( då äter dom sådant som inte är mat ) är ett tecken på det.

[MsHammer300]
0

PICA? vad är det, en sjukdom?

Hon ser inte ut att ha ont i alla fall :/

Zolah
0

Det är att dom äter saker som inte är mat, det kan vara ett tecken på att dom har ont eller annat.

[MsHammer300]
0

oj, får hålla koll på dem framöver! Hon äter i alla fall Torrfoder och äter även av en sådan pinne med frön på, hoppas ni förstår :/