Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 686 ggr
[juunii]
0

Urinlukten stör mig- tips?

Är det vanligt att råttor pissar överallt, överallt och överallt?
Har vaktat råtthonor förut men efter när de har pissat på allt och det stank i hela rummet så man mår illa, måste städa hela buren varje dag för att det inte ska lukta så oförskräckigt så har jag bestämt mig att inte skaffa egna råttor på grund av lukten.
Men nu vill jag ha råttor igen för de är det perfekta husdjuret för mig men problemet är ju luuuukten!! 🥵

Har ni samma problem, eller kan man inte ta bort urinlukten på något sätt? Hur lätt är det att göra dem 100% rumsrena? (olyckor kan väl hända, ja)

ilaluna
0

Mina tjejer kissar endast i buren, dock på hyllorna som om jag har varit iväg hela dagen så kan det bli små pölar på hyllorna.. Jag har dock köpt värdens bästa sak! Ett sprey som heter Urin-off som man köper i djurbutiken som tar bort lukten och inte är farligt för råttorna. Jag ska även påpeka att jag städar hyllorna varje dag så ja, lite pill är det allt.. 
Har läst här att det finns nån super matta på Ikea som jag ska köpa och sätta in i buren så får vi se om det funkar :)

Dock har mina tjejer börjat småmarkera på mig nu och det gillar jag inte, la själv ut en tråd på hur man kan få de att sluta om det ens går.. :P

[juunii]
0

Fick du då några kloka svar på din tråd? ;)
Urinoff spray, den har jag inte tänkt på, hur mycket hjälper det?

ilaluna
0

Fick ett svar som sa att det inte går att få bort.. 
Spreyet hjälper jätte mycket mot lukten, den neutraliserar urinlukten och spreyet luktar jätte gott!

[juunii]
0

Så sprayet kan hjälpa..! 😍

Är det någon mer som kan komma med fler förslag?

[Lillmatten]
0

putt!🙂

Alenzi
0

Vissa verkar inte bry sig om lukten (känner inte av den?), andra störs. Inklusive undertecknade ;) Enda som hjälper är, som du skriver, att städa och nitiskt springa efter med trasa och spray.. (jag använde utspädd grumme såpa på sprayflaska).

Apootie
0

Jag använder också Urine-Off för smådjur (finns olika. t.ex för katter och hundar också), den hjälper ENORMT mycket och jag tycker det luktar gott.

Här kan man läsa om urine-off: http://www.urineoff.com/

Magispray skulle jag vilja kalla det!

Jetingen
0

Den sprayen ska jag testa!

Har ju mina 4 lortgrisar här hemma, men med Borris-mattor (jag köper iofs mina på Jysk för en 5a styck, så kan egentligen inte kalla dom Borrismattor ^^) och en hel del putsande, så går det ganska bra, men tycker mina luktar en hel del ändå. 

Storstädad bur håller lukten borta ungefär 2 dagar :/

Finns ett jättebra avsnitt om hur man kan pott träna sina råttor bland de vanliga råttfrågorna här på sajten, har hjälpt mig otroligt! Mina grabbar är nästan rumsrena nu :D

Apootie
0

Och för att tillägga håller jag en nystädad bur icke-luktande i iallafall en vecka (då om jag inte sprayat alls eller varit dålig på att plocka bort bajspluttar från mattorna). Har en FT så det är ganska stor yta för 5 lortgrisar! För det mesta är det så att de lägger sig i kisset och att deras kartongsaker/kartonhus luktar och då är det så skönt att bara kunna slänga!

Mosten
0

Lite nyfiken bara, sprayar ni en dusch på mattor/hyllor med mattor/flecce etc varje dag och låter ni de bara vara sen, eller torkar ni med trasa eller hur ofta gör ni detta?

Apootie
0

Jag sprayar inget på mina mattor, de tvättar jag en gång i veckan/byter iallafall ut en gång i veckan till rena. Men jag gör rent buren med urine-off och torkar av hyllplan med det!

Dock när det är storstädning använder jag grumme grönsåpa!

[juunii]
0

Tack för alla svar!

UrchinFamiljen
0

Man vänjer sig vid lukten ska du se. 😉

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Emelie321]
0

Jag har aldrig stört mig på kiss lukten, fast andra i min omgivning har påpekat att det luktar råtta (även om buren är så gott som nystädad). Tror inte att det går att få bort helt, såvida man inte städar konstant. Annars skulle du ju kunna pröva att sätta ut andra doftkällor i rummet som minskar deras lukt =)