Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 651 ggr
Dramatik
0

Borrismattor istället för strö

I veckan var jag på Ikea och köpte på mig ett gäng borrismattor för att testa dessa i buren istället för strö. Men nu har jag blivit orolig att det ska bli för hårt för tassarna på råttorna så de ska få bumblefoot?

Ni andra som använder borrismattor i botten, har ni märkt att era råttor fått ont i fötterna eller blivit röda eller så? Och använder ni endast borrismattor, eller ni kombinerar med något annat?

Jag tycker mig se som små röda prickar (en under varje baktass) på råttorna nu nämligen, och jag är livrädd att det ska vara början till bumblefoot. Men det kanske blir så i början innan de vant in sig? Och helt ärligt så kanske de haft de röda prickarna redan innan också, det är inget jag kollat efter innan så.

zickan
1

Är ju mjukare att gå på än annat strö. Inge vasst, trubbigt som trycker mot deras fötter.

Aldrig haft problem med bubmlefoot under tiden med borris mattor. Kör på dom i över ett år nu och har inge annat än det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

fairytindra
1

Jag kör också med borismattor och det funkar utmärkt men om du vill göra dem mjukare så tvätta dem och använd sköljmedel som blir de mjukare

Dramatik
0

Okej, men har ni de "nya" borrismattorna (randiga)? De Ikea haft innan är inte likadana som de jag köpte såg jag. Men när de bytte vet jag faktiskt inte. Jag har dock inte tvättat dem, men borde kanske göra det också:)

[JessyVestlund]
0

Du kan ju ha fleecefiltar över om du vill ha det extra mjukt, det tänker vi nog ha när vi får våra råttbebisar :)

Dramatik
0

Ha! De fleecefiltarna hade varit bortplockade på några sekunder. Fleece ska man bara ha i husen tycker mina grabbar.😛 Och när man tröttnat på dem knycklar man ihop dem i ett hörn.

Så det hade nog inte hjälpt så mycket tyvärr:P

[JessyVestlund]
0

Haha okej 😉hoppas de röda prickarna på deras fötter försvinner, borde inte vara någon fara med mattorna med tanke på att så många "hyllar" dom. 😃

sarakaka
0

Haft tio råttor som bott på borrismattor, ingen har fått något som helst problem med fötterna! :)

fridaanna87
0

Du kanske kan ha fleece UNDER mattorna annars? Så kan dom liksom inte knyckla ihop dom. Jag har borrismattor till mina grabbar och det är inga problem, men dom är precis som dina med fleece, det flyttas bara runt och läggs gärna i toalådan istället xP

Dramatik
0

#8 Ja, det går ju att testa såklart. Men jag är tveksam till om det ens hade fått ligga kvar där:P Råttor är envisa små djur när de bestämt sig för något, och något säger mig att iaf min ena grabb skulle ge sig jävelen på att få tag i fleecen om den låg under mattorna.:P

Jollabolla
1

Jag har alltid fleece ovanför borrismattorna. Jag viker fleecet om bottenplattan. Men sen så drar och biter de sönder alla hörnen XD Så sen får jag klippa de i bitar till småfiltar och så får jag lägga dit en ny stor filt om bottenplattan sen haha. Så man får ju räkna med att allt blir en riktig röra om man vill ha fleece ovanför borrismattorna ;)