Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 522 ggr
[MsHammer300]
0

Gammal råtta?

Hej, en av mina råttor har blivit mycket slö på sista tiden, det har jag tagit som om hon är gammal men nu när jag tar upp henne är hon ganska så mager och väger ingenting. Ska se om jag kan väga henne senare och ge er exakta nummer. Är det ett tecken på att hon snart kommer att dö? Vet inte om ni kan hjälpa mig men om ni kan bekräfta det skulle jag bli glad :)

Tacksam för svar.

Zolah
1

Om det är ålder så kan det vara så att hon kommer se dålig ut men mår annars i regel rätt bra, jag hade en gammel farbror på 3 år som blev mycket slank och mager ( samt bakbens svag ) . Men var annars riktigt pigg, beslöt dock att ta bort honom då jag tyckte att det inte var ett liv riktigt att släpa runt på sig själv när man varit så aktiv som han var förut.

Om du är osäker om det är ålder som spökar skulle jag nog rekomendera att gå till en veterinär, hon kanske är sjuk och därför blivit slö och mager. När man är äldre så blir det ju lite svårare att hålla sig stark om man blir utsatt för någon sjukdom

Hur gammal är din råtta?

[MsHammer300]
0

Hon är nog 1,5 år nu, kanske lite över. Hon var mycket aktiv och vägrade sitta stilla men så sa det pang och hon blev slö, vi har varit hos vetten men han gav henne bara en spruta, hon blev lite piggare men nu är det tillbaka. Hon ser ut att må bra annars och ögonen ser pigga ut (ibland), hon sover ganska så mycket nu också. Hennes burkamrat är dock fortfarande pigg (och tjock ;) )

[MsHammer300]
0

putt! :) kan tillägga att hon sover mycket tungt och har mer häng än vad hon någonsin har haft tidigare(inget alls med andra ord)

Zolah
0

tycker det är konstigt att hon ska visa ålders tecken vid 1½ år, låter lite för ungt för mig? nån annan som har mer erfarenhet än jag

[MsHammer300]
0

Hade en pojkvän som ägde en råtta vid 1,5 år, hanråttan betedde sig just så min honråtta beter sig, slö, halvöppna ögon (ibland pigga som sag skrev innan), sover mycket och orkade inte gå långa längder. Dock dog hans råtta någon månad senare men nu har min råtta varit såhär snart 2 månader

#4 tack för din hjälp i alla fall :)

[MsHammer300]
0

Nu är hon blöt runtom ögonen :/ kan det vara att hon är förkyld eller? Någon annan som kan hjälpa mig?