Dante och Phoenix
Nu äntligen är dom hemma våra små pojkar som fått namnen Dante (pojken nedanför matskålen) och Phoenix (som sitter i matskålen) Hemresan fick bra. Dante verkar otroligt nöjd efter ett tag och la sig till och med och halvsov mesans Phoenix hade lite svårt att koppla av. Det första som händer när vi släpper ut dom är att båda springer till matskålen. Phoenix va lite sugen på att titta runt men vågade sig vara upp på andra planet. Dane satt där emot och åt ett bra tag innan han helt plötsligt fick massor av energi och sprang upp och ned från första till 3dje planet som en galning och testade precis alla saker som finns i buren. Nu tror jag dock han vart lite trött och gick och la sig :) Phoenix verkar inte lika nyfiken än. Han tycker nog det är lite läskigt fortfarande. Men vi ger dom tid så får dom utforska i sin egen takt :)
I think more things before breakfast than people think all day 
Åh så söta! :D
//Nike
Nu har även mr Phoenix utforskat hela buren :)
Kan även tillägga att båda 2 verkar redan känna sig bekväma för båda ligger nu i tygröret jag sytt och myser :) Åh va jag har väntat på den här dagen
Grattis! Vilka fina råttor! :) Vad roligt att de redan gjort sig hemmastadda!
Ja dom har även hittat ett roligt sätt att rymma ned till nedersta våningen där vi bara har Torrfoder och kattsand och sånt som tillhör råttorna. Fina lilla Dante kom på att man kunde trycka sig mot glaset så glider man fint mellan dörren och hyllplanet så nu fick vi fixa en nödlösning och sätta 2 obehandlade plankor i dörren så dom inte kommer ned :P Men igen fara för dom kan i alla fall inte rymma ut från buren :) Och nu är även förvarings planet fixat så dom små rockarna inte kommer dit. Något jag är så himla glad över är att det har gått jätte bra att öppna dörren utan att dom springer iväg utan dom kommer hellre fram om vill klätta på oss. Så handtama är dom verkligen :)
Och jag glömde säga, tack :)
Åh vad skönt att de verkas trivas. Det är som sagt bara att höra av dig om du har frågor, vad som helst.
Vilken fin bur förresten. Har du fler bilder på den? :)
Medarbetare på Social fobi iFokus
#7 Ja det går verkligen jätte jätte bra. Dom äter mat, sover, busar och utforskar. Har upptäckt att Phoenix (den pojken jag tingade med lilla rosa tippen) tycker det är extremt roligt och spännande att springa efter handen om man krafsar lite på dörrmattan (alltså underlaget i buren) och för den framför honom, han springer och skuttar och hoppar :D Dom verkar tycka det är jätte spännande när vi stoppar in händerna i buren och klättrat gärna upp på armarna och nosar och är allmänt nyfikna och trevliga så du ska verkligen känna att du gjort ett bra jobb att få dom så handtama och sociala :) Dante verkar lite mer skygg än vad Phoenix är, men det är ingen stor skillnad bara att Dante reagerar lite mer om man gör nån hastig rörelse eller så men det kommer nog vara över när han känner sig hemma på riktigt :) Vi har som sagt redan börjar handskas med dom och dom verkar inte ha något emot det, snarare tvärt om :) Självklart är vi inte inne i buren konstant utan dom har mycket tid på sig att utforska och även vila i fred. Jag tror detta kommer bli jätte bra och vi älskar dom redan! Jag kan slänga upp bilder på buren här också men så finns det också en hel tråd om själva bur bygget under inlägget "projekt bur bygge"
Ps. Såg nu att rubriken är fel!! Och även en gång i första texten. Han heter Dante inte dane :P (Skriver från telefonen så autocorrect jävlas)
Två trötta pojkar efter lite äventyr ute på soffan i några minuter :) I övrigt så har dom det verkligen jätte bra och dom är hur mysiga som helst. Båda knastrar när man stoppar in händerna i buren och dom kommer alltid fram och vill gärna klättra på oss. Därför fick dom (en och en, eftersom sambon inte är hemma och kan hjälpa mig hålla koll) komma ut på soffan tidigare och det va väldigt uppskattat. Dante tyckte det va lite läskigt men fick nog mersmak för han ville absolut inte gå in i buren igen sen. Phoenix va som en vilde och skulle utforska allt samtidigt ;) Nu ligger dom som sagt och sover mot dörren vilket jag ser som ett gott tecken att dom inte "gömmer sig" för att sova :) Älskar dom verkligen! Helt underbara pojkar!
(Värsta med glas dörrarna är att det reflekteras så mycket när solen ligger på)
Åh vad roligt med glaset att du kan se när de ligger och slumrar! Mys! :)
Ja jag är glad att sambon övertalade mig att vi skulle spara glaset istället för att ta bort det och sätta galler istället. Visst att råttorna förlorat lite klätter möjligheter men det får man kompensera med olika andra saker att klätta på :)
Grabbarna fick idag vara ute en längre stund. Har plockat iordning på våran inglasade balkong och kollar efter eventuella hålor där dom kan smita igenom men den är så tät den bara kan bli.
Så dom fick springa av sig ordentligt.
Phoenix sprang runt som en galning redan från början och utforskade och klättrade på precis allt. Medan lilla Dante höll sig när matte :)
Känns skönt att dom ändå känner tillit till en.
Att närma sig dom och plocka upp dom är absolut ingen fara vilket känns skönt.
Dock tycker jag det va lite för varmt där ute så vi ska ta en stund ute på balkongen igen ikväll när det är lite svalare.
Känns som balkongen är ett utmärkt ställe att låta dom springa av dig. Inga elkablar eller liknande som kan bita på.
Nu ligger båda i buren och sussar gott :)
Älskade små pälsbollar <3
Lite bild uppdateringar från idag. Vi va ute på balkongen i cirka 4 timmar. Dante och Phoenix va som tokiga. Dom älskar att få springa av sig och klättra upp och ned på saker och även på matte. Efter några timmar så försvann båda och det vart knäpp tyst. Båda hade helt enkel somnat
Här har kommit och bli en favorit plats för Phoenix när han är trött. Innan vi gick in efter några timmar så låg han där och mös. Det va tydligen så mysigt så att han inte ens hade tid att gå ut för att kissa. Så det vart varmt och skönt och hans såg mycket nöjd ut :P
#22 Det är nånting med råttor och bröst…
#23 HAHA
//Nike
#23 Hahaha ja verkligen speciellt Phoenix. Han älskar att ligga där och mysa :D Det är nog för att det skapar en perfekt liten hängmatta under tutten om man har lite åtsittande linne eller så ^^
Hur går det med killarna? Vore kul att se fler bilder på dem :)
Det går verkligen jätte bra! Vi planerar till och med på att introducera en till pojke till deras flock. Det är så roligt att se deras personligheter utvecklas mer och mer. Phoenix är en riktig charmknutte, älskar allt och alla och är inte rädd för nånting mer eller mindre. Dante är mer försiktig, speciellt med nya människor. Vissa går jätte bra men andra total ratar han och springer istället och gömmer sig. Men matte och husse är såklart favoriter ^^ Dom har sedan dag 1 kommit fram så fort man öppnar buren och söker hela tiden kontakt. Något som är en favorit är att, så fort man ställer sig upp så klättrat båda 2 väldigt fort upp för benet på en enda upp till axeln ^^ Vi funderar på att spara till en ny bur också. Eftersom dom har en förkärlek till att gnaga så har ju trät i buren fått sig en riktigt törn. + att jag skulle vilja se att dom har mer klätter möjligheter eftersom dom verkligen älskar att klättra, helst på precis allt ^^ Dom har växt en massa och verkar må jätte bra. Får vara ute flera timmar per dag, har faktiskt som senast idag varit och köpt ett element till den inglasade balkongen så dom har möjlighet att vara där ute och springa året om eftersom den är så råttsäkrad det bara kan bli :) Något som är lite smått frustrerande är att dom är riktigs bröder haha, dom fightas ofta, inte så att dom får fysiska skador men dom brottas och nyper varandra så det piper från dom :P Men när det blir för mycket så särar vi på dom, och som sagt så verkar det inte vara då att dom vill mörda varandra för vi har inte hittat några sår eller liknande + att dom jätte gärna sover jämte varandra och myser ihop :) Syskonkärlek kallar vi det. Som sagt så är vi lite sugna på en pojke till för vi känner att 3 st skulle göra flocken komplett :) Tycker att det vore passande nu när dom ändå är så pass små så att dom skulle uppskatta att ha fler att leka med. Så vi får se om det blir en till pojke här hemma så jag blir ännu mer minoritet haha.
Vi lät dom bada runt i vatten och leta ärtor (vilket va en klar favvo aktivitet) men så tror nu Dante att det finns ärtor i alla vatten, så då tyckte han att det va en bra ide att stoppa ned hela huvudet i vattenskålen som dom har när dom är utanför buren. Men till hans besvikelse vart han bara jätte blöt och utan ärtor ^^
Det här va första ggn dom fick fiska ärtor. Dante älskade det från första början men Phoenix va inte lika övertygad. Men när vi fyllde en stor bricka med höga kanter med vatten och ställde båda 2 i mitten av brickan så tyckte även Phoenix det va roligt ^^
Vad skönt att höra. Det låter verkligen som om att de har fått ett jättebra hem hos er. Alla mina råttor verkar tycka om att springa efter mig, klättra upp o sätta sig på axeln haha.
Det där med att de slåss o brottas är vanligt när de är unga och det gör dem för att bestämma rangordning så det är inget du behöver oroa dig för och inte heller behöver sära på dem för.
Det kan låta allvarligt om de piper till och så, men det är inte det. Eller det ska inte vara det i allafall, isf så är det något fel. Men du ska se att de antagligen slutat bråka helt o hållet om någon vecka.
Du kan läsa mer om det här på iFokus, har för mig att det finns trådar om bråk om rang.
Jättesöta bilder :)
Ja vi har antagit att det är rangordningen som försöker bestämmas. Och det är Dante dom är överst den medta tiden så jag antar att han kommer ha lite högre rang ^^ Jag är verkligen jätte tacksam för att du kände dig trygg i att låta 2 av dina bebisar bo hos oss. Det är verkligen helt underbara pojkar. Förgyller dagarna varje dag. Vi har fått många skratt här hemma för alla tokigheter dom har för sig :) Så ja, den där tjuvparningen va en riktigt lyckad en i alla fall om man ser till deras personligheter :)