Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 565 ggr
Sir_Ryttefors
0

Kattmat till råttor?

Hittar mycket om hundmat till råttor men kattmat då? Jag har en katt sedan tidigare (som fyi inte finner råttorna intressanta över huvud taget!) och hon får ett Torrfoder med väldigt hög kötthalt i sig. Är det något råttor kan äta eller är det för mycket opassande saker i sig? Om inte, hur kommer det sig då att folk oftast talar om hundmat till råttor och inte kattmat? Eller det kanske inte är så vanligt att ha råttor och katter samtidigt?

Självklart kommer jag inte bara ge dem kattmat i så fall, utan kanske ge det som godis då eller ett komplement. Något att dryga ut maten med änna…

När vi ändå är inne på vad råttor kan och inte kan äta: Hur mycket har det påverkat råttor att de ätit oskalade jordnötter under en stor del av sina liv? När jag fick Dexter och Hannibal så fick jag med en stor påse med oskalade jordnötter som de hade fått som godis. De verkar vara friska, inte ha några magproblem och de är väldigt pigga och nyfikna. Jag har inte gett dem några mer jordnötter sen jag fick dem (vilket iofs var i fredags) så jag vet inte om bara tre dagar fria från jordnötter gör någon så jättestor skillnad… Tack på förhand!

Jetingen
0

Vad jag förstått det som är det ämnet taurin (Stavning?) i kattmat som inte är bra för råttor. Sen om det bara gäller blötmat eller även Torrfoder, det har jag ingen aning om.

Zakaraa
0

Katter kan inte tillverka taurin själv så därför tillsätts det i kattmaten. Råttor kan tillverka det själv.

Det är skilda meningar kring om man kan de det eller inte, vissa säger att det är en myt att man inte bör de kattmat till råttor medan andra säger att det är skadligt pga taurinet.

Jag själv gav det förut men har slutat med det eftersom jag inte lyckas lära mig klok någonstans så jag tycker helt enkelt att du får försöka läsa på de olika sidornas motiveringar och sedan ta ställning själv :)

Som godis någon gång kan jag dock inte se några problem med, kattmat är supergott enligt mina, nu bortgångna, råttor :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning