Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 747 ggr
[Hejkungen]
0

Hjälp! Inspelat ljud

Lyssna gärna igenom hela. Ungefär 20 sekunder in hör ni en nysning, och i slutet hör ni det dära pipandet. Lyssna gärna på hela. Han nyser ganska ofta och det där ljuder gör han mest hela tiden förutom när han äter och sover, eller tvättar sig. 

Ljudet är sådär så skruva upp ordentligt, och sorry för den dåliga bildkvaliten men har filt på buren. 

Snälla hjälp mig :) 

https://www.youtube.com/watch?v=8KT_Doc1yn8

Fridborg
0

Klippet gick inte att se på, men jag sätter en femma på att det är rossel om din råtta nyser först.

wintermynta
1

Din råtta låter som om den är rejält förkyld och det låter som det sitter i dom övre luftvägarna. Skulle ringa veterinären innan det blir värre.

Fridborg
0

Ah nu ser jag. Jo visst låter det som rossel.

[Hejkungen]
0

Rossel? Antibiotika?

Fridborg
0

Ja det blir ju samma medicin för rejäl förkylning och rossel så fixa det :)

[Hejkungen]
0

Okej, känner bara att det är sjukt tråkigt att det gått så få timmar och redan ska man behöva tänka på vet :/ Vill dock inte ta honom till djuraffären för där kommer de inte påbörja behandling säkert, har redan fäst mig vid honom, plutten.

sarakaka
0

Det är mycket förståeligt att du känner så. :/
Men förhoppningsvis så kommer det att bli bra och då får du en fin tid med din råttis! Jag har haft en råtta som började uppvisa rossel när hon var kanske två månader men som i perioder blev bättre och som aldrig påverkade henne till den grad att hon mådde dåligt. Hon fick avlivas av ålder. :) Så det kan gå bra även om det skulle vara myco! Men förhoppningsvis är det något som kan försvinna helt med behandling!

[Hejkungen]
0

Det kan inte bara vara en vanlig förkylning också eller låter det som rossel?

Fridborg
0

#9 En sån kraftig förkylning kan lätt leda till rossel i alla fall, så bättre att behandla innan det bryter ut. Zooråttor har en förmåga att få det kroniskt iom sitt sämre immunförsvar.

Lancia
6

För att förtydliga så behandlar man inte förkylningar då dessa beror på virus. Däremot kan man sätta in antibiotika för att förebygga en eventuell sekundärinfektion. Antibiotika biter ju bara på bakterier.

Baytril hämmar unga djur i växten och det bör man vara restriktiv med.

Fridborg
0

#11 Well said. Jag är trött, kanske borde lägga ner riffet för ikväll.

Lycka till TS!

Lancia
0

Rossel är alltså ingen sjukdom i sig, utan ett symptom på någon form av vajjsing i luftvägarna. Både förkylda råttor samt de som har mycoplasma kan rossla som symptom. Det är bara det man kallar missljudet från luftvägarna för. :)

[Hejkungen]
0

Okej, tack för svaret :)

[Hejkungen]
0

Funderade på om det ljudet han gör på slutet kan vara att han "pratar"? Nysandet har lagt sig lite, inte helt borta men det har blivit bättre. Vetrinären tyckte vi skulle avvakta över helgen och se om det blev sämre eller bättre, eftersom de bara hade varit hos mig ett par timmar.

Lancia
0

Solklart rossel är vad det är. Råttor "pratar" inte på det sättet. :)

Nysningarna låter väldigt snoriga, så jag tippar på en förkylning. Ge det en vecka och se vad som händer.

[Hejkungen]
0

Okej, så det behöver inte betyda mycoplasma direkt då? 

Tack för ditt svar! :)

Lancia
0

Nej det behöver absolut inte betyda myco. Det intensiva nysandet tyder på förkylning tycker jag. Troligtvis har dom blivit transporterade från grossisten/uppfödaren till djuraffären ganska nyligen då dom är så pass unga. Under dom transportförhållandena, som ofta gäller med i allafall grossistdjur så skulle jag snarare bli förvånad om dom inte var förkylda.

Och om det nu visar sig vara myco, ja då gör en vecka till eller från inte så stor skillnad vad gäller igångsättande av behandling när dom ändå mår så bra som dom gör. Mer kritiskt är det om det verkligen blir tungt med andningen för dom, då är det till veterinären omedelbums som gäller!

[Hejkungen]
0

Tack för svaret! :)

Lancia
0

Hur har det gått? :)

[Hejkungen]
0

Tack för att du frågar! :) 

Jag var hos vetrinären i måndags och fick Bayetril (stavning?) för 20 dagar. Fick även med mig en dos som skulle räcka till den andra råttan, så himla trevlig vetrinär! :) Han börjar låta mindre, men är så nojig ändå och tycker han är kallare och att han rör sig mindre. Kanske därför han är kallare med, han är säkert bara en lugn råtta. Han äter i alla fall och han är en väldigt gosig liten kille! Dem börjar känna sig hemma i buren men vågar inte riktigt sig ut på golvet ännu :)

Lancia
0

Vad skönt att höra att det går åt rätt håll!

Som nybliven råttägare är man en riktig hönsmamma och oroar sig nästan lite för mycket ibland. Jag tror du kan sluta noja. Både luftvägsbesvär (säger sig självt egentligen, kan man inte andas ordentligt så är man kanske inte lika aktiv) samt antibiotikabehandling (nollställer immunförsvaret och kan allmänpåverka djuret) kan göra djuret lite tröttare. Så länge han äter och dricker som han ska, samt kissar och bajsar så bör det vara lugnt. :)

Om du var hos vet i måndags så har du ännu inte hunnit behandla så länge. I vissa fall kan rosslandet tystna bara några timmar efter man gett första dosen, i andra fall kan det ta 1,5-2 veckor. En så ung råtta ska bara bli frisk! Det är inget snack om saken! :)