Tåg med råttor
I övermorgon så kommer jag att sitta på ett tåg i 6-7 timmar och mina honråttor kommer att färdas med mig.
Finns det något jag bör tänka på? Som transportbur så har jag en hamsterbur, och i den finns toalett, mat, vatten, filt, tunnel och grenar.
Jag har åkt bil tillsammans med mina råttor vilket inte har varit något problem, men i 6 timmar och i en sådan liten bur vet jag inte hur det kommer att gå.
Har ni något tips på vad jag ska tänka på eller vad jag absolut måste ha med under tågresan så är det bara att dela med er :)
Medarbetare på Social fobi iFokus
Det enda jag kan tänka på är att ha ex en filt över buren så de slipper störas samt ha ex gurka som vattenkälla eftersom vattenflaska kommer droppa med varje rörelse.
Har själv åkt tåg i ca 8 timmar utan problem :) Gullade lite med dem efter ett tag och sedan sov de som stockar :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vi brukar ha en handduk över halva buren ungefär, så dom kan krypa dit om dom vill ha det lite mörkt/lugnt 🙂 klappa dom och prata med dom skulle jag säga, och se till att dom har vatten och mat såklart, som du själv skrev. Kanske låta dom komma ut på axeln om du är säker på att dom inte studsar iväg eller om det inte finns andra djur där som kan tänkas bli helt galna av det (självklart frågar man dom andra passagerarna i närheten först om det är ok)
#1 Gurka är en jättebra idé. Tack :)
#2 Tack för ditt svar. Självklart så kommer jag att klappa o mysa med dem :)
Jag har min hund med mig så det kommer att finnas fler hundar i den vagn jag sitter i men jag hoppas på att de är lugna och att passagerarna inte har något emot att jag låter råttorna sitta på axeln lite.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Jag har åkt långa sträckor med tåg och råttor, mitt bästa tips är att ha en vattenflaska som de erbjuds dricka av med jämna mellanrum. Om du har den sittandes på buren kommer den som #1 säger att läcka som ett såll.
Jag skulle inte rekommendera att ta ut råttorna i tåget. Det är en skrämmande, ny miljö (som både skakar, bullrar och luktar konstigt) och du VET inte hur dina råttor reagerar. Med största sannolikhet stannar de kvar hos dig, men det finns en liten risk att de flippar och sticker.
Finns på "Vanliga råttfrågor" http://rattor.ifokus.se/articles/4fe26e14d4ebea50c2000136-att-resa-med-rattor
Håller med om att skippa vattenflaskan, eller bara sätta dit den ibland annars kommer det bli fasligt blött i buren. I övrigt kommer det gå fint. Jag reser själv med mina töser runt 12 timmar några gånger per år. :)
Har åkt tåg i åtta timmar med råttor ett par gånger, det är aldrig några problem. De flesta av tipsen du har fått redan är jättebra: gurka istället för vattenflaska och att inte plocka upp råttorna under resan. Det blir de bara stressade av!
Det enda jag vill tillägga är att jag tycker att man, av hänsyn till sina medresenärer och råttorna, har buren täckt under resan. Även i djurkupén kan det sitta människor som är mycket rädda för våra pälsklingar och en kanske livslång fobi är inte lämplig att försöka tvångsbota under några timmar på ett tåg :) Fobier och rädslor är någonting jag tycker att man ska visa förståelse och hänsyn för. Kan bara se till mig själv, och tänka att om en medresenär hade en genomskinlig petbox full med spindlar så skulle jag väldigt gärna slippa sitta och titta på dem en hel resa…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag reser väldigt mycket. Mindre nu mot innan jag skaffade andra hunden. Brukade hoppa på tåget från sthlm till malmö, sedan vidare till kalmar. Köra en tripp och hälsa på folk i samma veva som att lämna av råttungar.
Pendlar även en del till gotland med tåg/båt. Blir en resa runt 6-8 timmar beroende på byten och tågstrul.
Rekommenderar en bra transportbur de inte kan ta sig ur. Inte ta upp dom ur transporten om du nu inte sitter i typ inglasad djurdel som finns på de äldre tågen. Är man själv och litet utrymme så är det enklare att jaga råtta om nån skulle springa iväg. Men fortfarande, en del är mer stressade än andra.
Jag kör toalette i bottnen för att suga upp ev vätska/kiss. Sedan fleace för värmens skull. Tycker tidningspapper luktar fort, men bra att hålla värmen.
En liten skål med Torrfoder. En del slänger rakt i bottnen. Men enklare att ha en skål och lägga ned en rejäl gurkbit.
Råttor dricker lite dåligt under stress och vattenflaskor droppar lätt. Finns en droppfri modell. Men jag har alltid med en vattenflaska på långa turer. Kan jag stoppa in i ett hål i transporten eller öppna upp och hålla i flaskan framför råttorna. Se om de vill dricka något.
Kan va smart att även ha med lite extra filt/tidningspapper eller något ifall nån får diaree eller det kommer för mycket vatten i buren. Men även en lite större filt/handduk man kan ha över buren.
Eller ta buren i en öppen ryggsäck/papperspåse.
I bottnen på papperspåse eller ryggsäcken, under transportburen. Kan man lägga tidningspapper eller en bit ägg kartong. Isolerar lite ifall man ställer ifrån sig på marken/golvet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.