Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 336 ggr
[Emelie321]
0

Efterlyser erfarenheter

Jag undrar lite över era erfarenheter med att sätta ihop en råtta till en välfungerande flock där alla är hyfsat jämngamla.

Min nuvarande honflock består av 3 härliga tjejer. De har snart allihop blivit 1år gamla och har bott ihop sedan de två systrarna var 5 veckor gamla.

Inget bråk och tjafs förekommer, och de är allihop väldigt spralliga, hoppiga, nyfikna och snälla mot såväl varandra som mot människor.

Vad är era erfarenheter med att en ny flockmedlem anländer efter att flocken har varit "ostörd" och fungerat utmärkt i nästan/över 1 år?

Har introduktionen fungerat bra/bättre, eller har har ni upplevt att introduktionen har fungerat bäst i de flockar där de nyanlända har introducerats lite tätare inpå?

Jag undrar eftersom jag endast har erfarenhet av att introducera "lite tätare inpå", d.v.s att en råtta har anlänt i taget tills flocken blivit 4st, eller i tjejernas fall 3st, och att det sedan tagit stopp. Mina andra 3 hanar var/är jämngamla bröder, och en av dem klarade inte av att ta emot nya flockmedlemmar.

Nästa anledning till att jag undrar är att jag om ett par veckor kommer att ha plats, tid och ekonomin att ta emot en omplaceringshona om någon sådan dyker upp, och hon kan då vara i vilken ålder som helst. 🙂

Jag förstår såklart att allt detta varierar från råtta till råtta och flock till flock, men det vore roligt och lärorikt att höra om era erfarenheter. ☀️