Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 893 ggr
Miisery
0

Två råttor blev en

Idag lämnade min ena bebis mig, efter hjärnblödning alternativt tumör och mycoplasma under en tid. Allt gick fort, jag såg att han blivit sämre nu i dagarna men var ändå pigga glada Dexter, fram tills i morse.. Då han somnade in i min famn strax efter 9. Nu har jag en kille kvar, hans bror. Som tyvärr också har mycoplasma, men lever ett bra liv ändå. Min undran är.. Kommer bortgången av älskade Dexter påverka Balthazar väldigt mkt? Jag har tänkt att ordna en mindre resebur, så att han kan följa med på mina äventyr nu när han är ensam. Jag har inga funderingar på att skaffa fler råttor nu, och ser därför ingen anledning att köpa en kompis till honom. Vad tror ni, kan Balthazar klara sig själv (med mig) framöver? Han är 1 år och 8 månader gammal. Hälsning Linda

[kerstinthemilklover]
2

Bortgången av en livskamrat kan påverka mycket. Ja eftersom han har myko och en ålder så förstår jag att du låter hålla honom själv. Fint att du vill hålla honom sällskap. Lycka till!

Charlott_
2

Kan inte råttor sörja sig till döds? Eller gå i djupa depression?

Du som människa kan ALDRIG ersätta en flockmedlem. Jag tycker du ska skaffa en kamrat till han. Kolla bland omplaceringar i ungefär samma ålder! :)

[kalelo]
0

Hade jag haft hanar hade han fått komma hit X( …men nu har jag bara honor. Har tyvärr också fått mycroplasma skiten.

sarakaka
2

Jag var nyligen i precis samma situation som dig.
Alla råttor är ju olika men eftersom min råtta inte gick ihop med andra än hennes tidigare burkamrater så ville jag inte stressa henne med en flytt, och därför fick hon stanna.

Du har två val, att omplacera honom till en annan flock eller låta honom bo kvar hos dig. Självklart är det ett fruktansvärt svårt beslut, men jag råder dig till att lita på din magkänsla! Skulle din råtta trivas bättre i en ny flock eller själv hos dig?

Vill du omplacera honom så kan du säkert hitta någon som vill ha en äldre råtta som kan visa de andra yngre råttorna hur de ska göra, liksom uppfostra dem.

Om du vill ha honom kvar kan du göra flera saker för att göra hans vardag mer meningsfull. Dels att möblera om i buren ofta så att det finns saker att utforska, även att visa honom nya platser, t.ex. ett ställe han inte varit på förut. Och främst att ge honom stor del av din tid. Ta med honom på axeln när du gör frukost, ha honom i tröjan när du hämtar posten, lägg ut en filt i soffan och ha honom med när du tittar på TV, o.s.v.

Miisery
0

Tack för många bra svar! Det betyder mkt, eftersom jag inte tidigare haft just råttor. Min Balthazar har alltid varit en enstöring jämfört med Dexter. Balthazar ligger helst nerbäddad och kommer bara ut när han själv vill :P Att sitta på axeln har heller aldrig varit hans grej, han klättrar alltid ner direkt. Det skulle vara ett tufft beslut att omplacera honom men hade jag funnit ett hem som hade varit mer passande så hade det känts bäst i hjärtat. Men jag ifrågasätter nog om han bryr sig särskilt mkt andra råttor, med tanke på relationen han hade med Dexter. Det var mkt bus förr när dom var små men på senare tid mest legat på varsitt håll. Jag ska försöka ha med honom så mkt som möjligt, men vill inte göra honom orolig heller, genom att flyttas mkt. Kan han inte bli stressad? Igår tex, ville han absolut inte med mig någonstans, han sprang direkt till buren. Jag tänker testa ett tag och se hur han mår, märker jag förändring och tecken på depression så får jag försöka lösa det. Kan man läsa om uppfödare här eller bör jag lägga ut det som en annons isf kanske? Tusen tack för alla svar :)

wintermynta
1

Det låter bra att avvakta och se hur han reagerar.

Miisery
1

3 dagar har gått sen Dexter lämnade oss och jag lägger mkt tid o prat med Balthazar, har ett antal ggr försökt ha med honom runt i lägenheten men han blir nervös, stressad och kissar på mig och överallt vi är. Enda stället han "trivs" på är i buren o runt den. Han bajsade i lådan för första gången idag, har alltså inte gjort det på 3 dygn.. Utan lite var som. (Han är väldigt duktig på det i vanliga fall) Äter gör han, inte jätte mkt men han äter. Annat jag märkt är att han njuter mkt mer av att man klappar honom nu, tidigare fick man några klapp sen ville han vara ifred :) Igår riktigt la han sig på sne och såg ut att njuta. Jag tänker inte tvinga på honom att följa med mig, det känns inte snällt. På axeln sitter han aldrig, där ifrån kastar han sig hejdlös ner ^^ Men beteendet är "normalt"? Eller någon av er mer vana råttägare kan se något i detta? / Linda

sarakaka
1

Självklart reagerar han på att han numera är ensamråtta. Att han börjar varva ner, äter lite, går på lådan och vilar är goda tecken.
Du behöver inte tvinga med honom om han inte vill.
Men troligtvis kommer han att ty sig mer till dig nu när han inte är nöjd med sin råttkompis längre.
Fortsätt ge honom kärlek på hans egna villkor, vid buren d.v.s.
Till slut kommer han nog att anpassa sig till den nya situationen.
Men märker du att han inte riktigt är sig själv och är olycklig så får han det kanske bättre hos en råttkompis.

Lycka till!