Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 612 ggr
[Abmis]
0

Bebisen är rädd för mina råttor! :(

Jag fick hem en liten tjej förra veckan och introduktionen har gått bra. Det är bara att hon verkar så rädd för mina 2 råttor. Dom kommer fram och ska lukta på henne eller lägger henne på rygg, men sen sitter hon bara i ett hörn och ser så rädd ut. :(

Hon verkar lite nyfiken på dom andra ibland men ändå sitter hon bara kvar i sitt hörn. Är det normalt första tiden?

mikeiko
1

Olika råttor har olika personligheter, men det är inte ovanligt att en ny flockmedlem kan känna sig stressad över både den nya miljön och de nya burkamraterna. Sover de ihop i alla fall?

[Abmis]
0

Jag har inte kommit så långt att jag satt ihop dom. Igår fick dom träffas igen och det gick bra, men idag blev hon biten på svansen av min ena hona. :( Det konstiga är att hon går bra ihop med min ena tjej och när hon kommer och vill lukta så lägger ungen sig på rygg direkt, men när min andra hona kommer fram står ungen hukad med framtassarna uppe och verkar inte lika villig att lägga sig för henne.

[Abmis]
0

Om hon får vara med honan hon kommer överrens med några timmar varje dag, kan hon klara sig med att bo ensam tills november för då får jag hem en kompis till henne?

mikeiko
0

Jag tycker gott du kan sätta ihop dem om det inte är så att du har dem separerade pga karantänskäl eller liknande. Det kan bli lite ruffigt i början ibland, man får hålla koll bara så att det inte går överstyr.

Mskristina
0

Jag hämtade hem min minsting för lite över en månad sedan. Lilla fungerade fort med en av mina äldre (Mysan). Den andra äldre ville inte ha med henne att göra. Introduktionen tog 10 dagar. Jag lät bland annat Mysan vara halva dygnet med lilla nykomlingen och halva dygnet med den äldre.

[Abmis]
0

Idag har dom varit i samma bur nästan hela dagen och det har gått bra. Lite små tjafs två, tre gånger men inga bett. Såret på svansen ser också fint ut. Dom låg och sov innan men inte tillsammans. Bebisen låg i en hängmatta och dom andra på ett av hyllplanen. Hon lägger sig fortfarande direkt för min ena råtta som hon kommer bra överrens med, men är fortfarande misstänksam mot den andra. (hon som bet henne.)