Råttorna luktar illa
Hejsan!
Jag har nyligen fått hem 2 små rått tjejer som jag såklart tycker mycket om och har fastnat vid. Men jag har ett problem. Jag fick upp mitt råttintresse då min kompis har råttor som är hur goa som helst och nästan inte luktar någonting. Jag har haft mina i en månad och det har luktat hur mycket som helst redan sen dag 1. Jag skrubbar buren och råttorna har badat 2 ggr hittills. Min pappa reagerar mot doften och är inte så jätte nöjd. Jag vädrar då det är varmt ute och har alltid dörren stängd. Förövrigt så är dom toa tränade. Kan det ha någonting med fodret att göra?
Hoppas ni har några bra tips till mig :)
Vad ger du dem för foder?
Är det avföring, urin eller någon annan lukt ni känner?
När du skrubbar buren kommer du ihåg gallret?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Är det själva råttorna som luktar eller buren?
I think more things before breakfast than people think all day 
#1 Jag gör eget Torrfoder ( Grynblandning, Solrosfrön, sesamfrön, håris,pasta och hudfoderkulor. ) och även "matrester" varje dag och barngröt till frukost. Det är någon annan lukt vi känner.
Ja, jag skrubbar gallret. :)
#2 Det är buren som luktar :)
Har du lust att slänga upp en bild på buren?
Det är för att se inredning och hur buren ser ut allmänt :)
Tyg, trä och papper luktar ju fort så de bör bytas minst två gånger i veckan, toalådan städas varje dag osv :)
#4 Vad är det för slags bur du har? Tänkte om det är så att det är något ställe du inte kommer åt att torka av som det på något vis samlas saker som luktar.
Kollar du igenom buren efter gömda matrester varje dag? Jag brukar göra det när jag ger dom ny färskmat.
Dom har ju en tendens att gömma mat för att äta senare och får det ligga i några dagar kan det ju börja lukta.
Kan det även va så att du har fel botten material som gör att det luktar för snabbt?
Jag själv funderar på att byta sanden i toan mot något annat för det luktar verkligen pyton även om jag rensar lådan flera ggr i veckan och byter sanden helt 1 gång i veckan (funderar dock på att börja byta den 2 ggr i veckan.
Hur ofta är det du städar och tvättar du då alla tyder och spolar/torkar av all annan inredning?
Vet att många kan ta illa upp genom forum så jag vill bara fastställa att jag inte "dumförklarar" dig eller något eftersom ja frågar rätt självklara frågor enligt många men ibland kan man missa att göra vissa saker i buren :)
Jag bytte från "Toa-lätt" pappers pellets till kattsand i toalådan, jag tycker att det blir en speciell lukt av toa-lätt pellets som stör iaf mej och ett par till vad jag vet.
Sedan byret jag ut all fleece7tyg och urklippta "Borismattor" varannan dag men de stora borismattorna blir det 1 ggr/v vid storstädningen.
Toalådan rensas varannan dag och byts ut helt vid storstädningen🙂
Tror du fått rätt lika svar, men så här gör iaf jag.🙂
Jag ju bara haft min pojkar några veckor nu och jag själv börjat störa mig på lukten som kommer från den sanden jag använder i lådorna. Funderar på att köpa nytt men har också hört att toa-lätt pellets också luktar lite wierd.
Vad är det för sand du använder?
Är det sanden i sig eller avföringen du tycker luktar illa?
Om det är mig du frågar så använder jag nån billig klump bildande sant (den enda jag fick tag på just då innan råttorna kom hem till oss) Har du något tips på någon bra sand? Jag har inte tänk på om det är sanden eller bajset som luktar. Men eftersom dom inte är hundra 100% rumsrena så bajsar och kissar dom ibland utanför och på det planet där det inte finns någon toalåda luktar det ingenting utan det är enbart i själva lådan det luktar. Men jag ska storstäderna idag och då ska jag fylla på nytt sand och även mer sand än innan och även göra rent. Men fram till för ca 2 dagar sen har det inte luktat alls speciellt mycket. Så det kan ju va att som fått äta något som gör att det luktar lite värre än vanligt.
Hade burluktsproblem i en bur jag har hos mina föräldrar. Jag hade borrismattor och toalätt i en toa. Men det STANK!! Bytte då till tidningspapper och en toa med toalätt. Stanken försvann :-)
Ett litet tips bara; Tvätta inte råttorna om buren luktar illa. En vän till mig gjorde det och till slut började råttorna lukta apa… Mina luktar hallonsoda! Har du trä i buren? Detta var problemet hus mig, då mina råttor är toatränade men kissar överallt… Man kan testa att ha en sten i toalådan (: MÅNGA (läses INTE ALLA) råttor tycker om att kissa på stenar. Konstigt fenomen. Det funkade för mig i alla fall, så att all "odör" håller sig på ett ställe..
Jag har tre tjejer i ett hembygge av trä, med plastmattor och ovan det tidning. Två toaletter med kattsand. Luktar typ bara innan jag tagit bort bajs och kissklumpar ur toaletterna. Håller efter 1-2 gg om dagen. Jag har haft flera vänner här, som jag av ren nyfikenhet frågat om det känner någon lukt, en blir ju själv tillvand, och icke, de har inte tyckt att det luktar. Hade hand om två hanar i somras. De luktade. Men är inte hundra på om det var råttorna eller papperspellersen de hade i sin toa. 20/80 tror jag. För provade med sand till dem också och då luktade det mycket mindre.
Men råttor luktar och folk gillar inte lukten, så är det. Det kan vara nystädat hos mig hos alla djur, men folk påpekar att det luktar ändå. Det är så bara. Man får lära sig att när folk säger något om lukten att det inte är något personligt. Ibland inte ens värderande. Man säger bara, ja, jag har djur, djur luktar. Städar man ofta och är duktig behöver man för i helsikke inte oroa ihjäl sig.
Den här sommaren och även sensommaren har dock varit en plåga. Det har bildats lukt och ammoniak väldigt fort.
Jag städar ur toalådorna väldigt ofta och jag kan säga att det spelar i stort sett ingen roll vad jag har i dem. De lådor där råttorna kissar och bajsar luktar fort ändå. Jag har kört med alflis, toalätt, majsströ, hampaströ osv. Majskolvsströet var faktiskt rätt bra, men det dammade som tusan och var hårt på tassarna. Toa-lätt kör jag aldrig enbart med utan blandar ut emd hampaströ. Likaså alflis. De är vassa och hårda. Bäst gillar jag ju aspflis, men det har jag inte råd med just nu.
Det finns fint parfymerat kattsand som man kan lägga längst ner i toa-lådorna och strö mjukt och fint strö (vilket man nu än använder) över. Så gör jag till illrarnas toalådor och det luktar varken illerkiss eller illerbajs i huset (däremot luktar det ju illerprutt förstås… hihi). Till mössen har jag nu provat att lägga halmpelletsströ på botten (1-2 cm tjocklek) och hampaströ över (ca 3 sm tjockt). Det har gått några dagar och ingen obehaglig lukt har ännu kommit. Halmpellets är hårt för små mus- och råttassar, men har uppsugningsförmåga 3-400 %… så jag gillar det lite.
Övrigt så är vädring och även goda lukter (doftljus, aromalampa, rökelse mm luktgrejs) runt om i rummet rätt bra att "dölja" eller minska "råttlukten med.