Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1984 ggr
[rinrats]
3

Parning mellan Sahara och Thomas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft parning här hemma mellan Sahara och Thomas.

Sahara har säkert många hängt med i en hel del inlägg :)
Namn: Sahara
Född: 19/12-2012
Kullstorlek: 11 Stycken
Kulltema: Älvorkullen
Färg/Teckning: Mink Merle American Berkshire
Päls: Slät
Örontyp: Dumbo
Sjukdom: Ingen
Uppfödare: Rinrats
Vikt: 314 Gram (Vid parning)
Kullar: 0

Info: Sahara är en mycket lugn tjej, när jag lyfter upp henne är hon väldigt mjuk i kroppen. Dock spänner hon sig lite när man ska kolla hänget. Hon är en äkta mysråtta som mysknastrar och ska bums innanför tröjan när hon får vara ute. Hon har alltid varit frisk förutom små nysattacker som hon kan få ibland. I övrigt är hon flocksmart, kontaktsökande men även har hon sina äventyrsdagar. :)

[rinrats]
1

Namn: Thomas "Doc" Durant
Född: 13/7-2012
Kullstorlek: 11
Kulltema: Hell on Wheels kullen
Färg/Teckning: Cinnamon American Berkshire mm
Päls: Rexad
Örontyp: Toppörad
Sjukdom: Ingen
Uppfödare: Shannaras
Vikt: 525 Gram (Vid parning)
Kullar: 0

Info: Thomas är en försiktig herre som inte gör mycket väsen. Nyligen fick han flytta hem till oss och vi introducerade honom för våran hanflock. Vi tyckte det gick bättre än förväntat då han mest höll sig undan och tonårsgrabbarna var och muckade med honom. Men han fann sig in i situationen väldigt bra, inget slagsmål utan bara sprang undan och satt mest ifred. Idag är dom alla som bästa vänner, sover tillsammans, äter tillsammans och även dricker tillsammans. I övrigt är han snäll, en aning stel när man håller i honom men det kanske inte är så konstigt eftersom han flyttat och hamnat i en ny flock. Flocksmart, nyfiken och jag har aldrig hört honom ens nysa.

[rinrats]
5

Anledning: Det var mest Thomas som gick så bra i ny flock som fick mig tänka om lite i avelsplanerna. Jag vill förstärka sådana saker eftersom hanar kan ha det rätt svårt med introduceringar. Sedan är dom båda helt otroligt mysiga, snälla, flocksmarta, friska och mjuka.

Vi förväntas få Mink, Agouti, Cinnamon, ja allt som vill komma fram ;)

Sahara och Thomas har fått till det några gånger och det förväntas bli ungar den 31 Juli eller den 1 Augusti.

Här är kärleksparet! <3

ceccie
1

Kul att ni ska ha en kull när man går i rått tankar.

ÖrjanLax
13

Har du själv forskat i hur det ser ut bakåt och så på hanen, kollat upp kullsyskon osv? Tänkte bara att det kan vara bra att veta vad som finns bakom t ex dominansmässigt när man parar, speciellt när man vill göra en parning just för att få fram flocksmarta individer. :)

Undrar bara då helsystern till Thomas skulle skickas för avlivning pga att hon hade bitits upprepade gånger och varit alldeles för dominant i sin flock. Tog direkt emot henne när jag fick höra att hon skulle avlivas, och här har hon aldrig bitit eller ens försökt. Hon var väldigt tuff och elak vid intro med mina råttor, men nu trivs hon som fisken i vattnet och älskar sin flock. Hon har fnyst mot mig genom gallret några gånger och är lite stel, men har inte bitit någon alls sen hon bott hos mig.

Lancia
4

Får man fråga varför denna hane flyttade till dig? Alltså vad anledningen var till att den fick flytta över huvud taget, med tanke på sin ålder. Det är en undran av ren nyfikenhet.

[rinrats]
0

#4. Jo jag har hört mig för, som det du berättade om samt att det finns en del rossel. Av de saker jag fått reda på :)

[rinrats]
0

#5. Jo visst får du fråga ^^. Jag köpte en begagnad bur och då följde 4 hanråttor med. Thomas och 2 svartisar kom in i min flock utan problem. Och den hanen som satt kvar ville jag vänta med att sätta in eftersom det var lite oreda för mina tonårspojkar och satte då in ungar till den hanen som förvånande nog började attackera dem direkt, 4 stycken dog och jag han rädda 4. Men han ska inte varit släkt med Thomas i alla fall. :)

ÖrjanLax
19

#6 Så du visste om detta och valde ändå att avla?

Jag tycker ju att med tanke på hur otroligt många råttor det redan finns som behöver hem, så är det minsta vi göra när vi skapar nya liv att endast använda oss av det bästa som finns hälsomässigt. Att då välja en hane som har dominansproblem och rossel i sin väldigt nära släkt, en hane man dessutom nyss fått hem, då känns det inte bra tycker jag.

[rinrats]
3

#8 Jag förstår din tanke där. Men för att få fram bra råttor måste man börja någonstans, ingen råtta är perfekt men den kan bli bättre. Och jag tänkte försöka mig på linjen och se vad jag kan göra för att få fram bra resultat även om det kan ta sin tid för att nå detta. Sedan har jag även haft denna hane i några månader så jag har lärt känna honom bra :)

Lancia
6

Jaa, just det, mördarhanen, minns att jag såg något på facebook om det. Jag måste erkänna att jag blev fundersam till varför han omplacerats i just den åldern, dvs samma ålder som hans syster skulle avlivats för sin aggressivitet. Jag hoppades att det inte var av liknande anledning, så att säga. ;)

ÖrjanLax
11

#9 Fast det är ju skillnad på att man måste börja någonstans och att använda en hane som har sådana grova problem så nära i sin släkt.

Ingen stam är perfekt, precis som du säger, men jag kan garantera dig att det ändå finns betydligt friskare råttor att använda i landet.

Enda anledning att jag ens kommenterar är ju för att jag har helsystern till honom, och jag tycker det är så himla synd att behöva få uppleva råttor som skulle kunna vara så underbara, men som är lättstressade/dominanta/sjuka och därför får en sämre livskvalitet. Dom förtjänar det inte, och dom förtjänar inte att behöva få flytta runt hela tiden heller som bara ökar stressen och kanske därav underliggande dominans eller annat. Om man dessutom avlar på sånt här ökar ju bara risken att nya köpare börjar omplacera runt sina råttor om och när liknande problem sedan börjar uppstå, ännu tråkigare för stackars djuren. Man ser så himla många omplaceringar, hela tiden.

[rinrats]
1

#11. Jag förstår i det du säger. Men jag ser också så att man inte borde omplacera råttor i öht. Det är minst lika synd som dom som det är för dominanta råttor. Alla ska få ha ett bra stabilt hem livet ut. Jag menar 3 år på en råtta är inte så jättelångt även om vi vill att dem blir äldre förstås så menar jag, varför inte ge råttan det liv det förtjänar tills den lämnar vår jord.

Jag ser många omplaceringar på råttor som är över 2-3 år. Ja du förstår nog vad jag menar :)

wintermynta
10

#10 Dom är inte släkt överhuvudtaget. 
Jag valde att omplacera alla fyra hanar då jag själv inte avlar längre och tre av dom var under utvärdering för ev avel.

#4 Jag är så uppriktigt trött på alla historier kring det där. Det finns ju hur många versioner som helst men ingen är riktigt riktig.
Swede (thomas syster) omplacerades som ev avelshona och fick flytta till sin nya ägare. Efter ett tag blev jag kontaktad och fick veta att hon bitit oprovcerat flera ggr. Jag sa då att jag tar hem henne igen och försöker få in henne i flocken. Går det inte utan hon biter mig oprovocerat så får hon somna in. Jag accepterar inte råttor som bits hur som helst utan anledning. Finns det en anledning är det en annan sak. 
Av en kull på 11 är hon den enda som visat aggressiva tendenser som säkert berodde på omställningen av flytt.
Att Thomas klarat flytt, nya introduceringar, ny ägare och parning tyder på att han är väldigt stresstålig och flocksmart. Något många av våra hanar saknar. Två av Thomas syskon har gått i avel redan och ingen av kullarna har visat några tecken på vare sig aggression eller andra beteendestörningar.  Så jag hoppas i alla fall på massa goa ungar då dom kompletterar varandra väldigt bra.

ÖrjanLax
7

Det var ju precis det jag skrev. Inga lögner alls när det gäller min "historia", ser verkligen ingen mening med att ljuga. Om det finns massa andra historier någon annanstans får det stå för andra, allt jag bryr mig om är råttans välmående och det tror jag att du vet egentligen. Berättat det precis så som jag fått det berättat av tjejen som ägde henne. Och du bekräftade ju själv att du tänkte avliva henne utan att ge henne en andra chans när du blev uppringd på utställningen, jag var där och hörde samtalet. Även tjejen bekräftade sedan till mig att hon visste om att du skulle avliva om hon bet.

Hon har ju för övrigt inte bitit en enda gång hur som helst utan anledning. Allt hon behövde var en andra chans.

Lancia
12

Detta är OT, men jag kan inte låta ÖrjanLax pekas ut som någon som hittat på någon story här.

Jag var den som av Ladugårdens, på plats på Stora Vår blev ombedd att rädda Swede för att hon annars skulle avlivas direkt. Ladugårdens sa att hon inte ville låta det ske, och jag lovade hitta nytt hem till henne, och så hamnade hon hos ÖrjanLax. Vi var ju ett par stycken på plats som diskuterade vem som kunde ta råttan så den slapp avlivas.

Sorry för hijacking av din tråd, Rinrats.

Ändrad av mod då det inte är tillåtet att skriva någons riktiga namn

[rinrats]
2

#15. Det är lugnt, lite spännande att få läsa faktiskt ;)

[rinrats]
4

Fixat med stamtavlan. Hoppas den blev ok! :)

Dramatik
0

Hur kan honan vara mink när hon har rubinögon?

Lancia
7

Thomas pappa Eurostar omplacerad, orsaken är tidsbrist men i annonsen står att råttan har problem med sitt beteende både mot människor och andra råttor och absolut inte bör gå i avel. Thomas föds tre månader senare.

[rinrats]
0

#18. Ja havanna har röda ögon. Men eftersom vi är osäker på färgen så fick det bli mink. Vi tror även att det kan vara coffie untypical också. :)

Dramatik
0

#20 Havanna har inte röda, utan rubinögon :) Så jag skulle nog gissa på att hon är just det. :)

[rinrats]
0

#21. Jo hon kanske är det. Varför jag skrev Mink är pga att hon är Merle och det tror vi är minkbaserade som får. Blev bara att jag skrev mink då :P

Melissa V
0

Om hon inte fått sin mosters gener som är mock mink dvs. Kommer märkas på kullen om inte annat

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[rinrats]
0

#23. Vi håller ögonen öppna ;)

[rinrats]
2

Tänkte uppdatera lite.

Sahara är på dag 7 och har gått upp 36+ :)

ceccie
2

:-) en dag närmare bebbar.

[rinrats]
4

Här har vi första bilden när man ser kulan! Dock visar hon ryggen men man ser helt klart en kula där ;)

Man kan även skymta hennes svarta fläck vid ryggen. :P

hund_katt
0

#4 rätta mig nu om jag har fel, men, om hon blev bättre när hon flyttat till dig borde det väl vara att hon inte mådde bra el dyl. ? jag vet i stort sätt ingenting om detta, det var mer en fråga, så du inte missförstår mig. har fått många efter mig på sista tiden som missförstått mig och trott att jag inte vet någonting osv. vill inte att det händer igen…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

ÖrjanLax
7

#28 Det är så svårt att säga, kan vara så många anledningar. Kan vara allt från att råttan inte gillade någon doft eller något djur i hemmet, till att harmonin i flocken inte var rätt för just den råttan i det hemmet, för stor/liten flock, för lite utevistelse, osv osv osv. Finns så många faktorer och det är så individuellt. Och både jag och förra ägaren har ju självklart varit noga med att kolla att det inte är några fysiska problem som att hon skulle ha ont någonstans eller så. Men ja, någonting som hon inte tyckte om måste det ju ha varit.

Det behöver absolut inte betyda att hon t ex inte hade det bra i förra hemmet, och det skulle jag aldrig påstå då jag inte har någon möjlighet att veta det, kan ha varit det bästa hemmet i världen för en råtta as far as I know. Det enda jag kan säga utan att spekulera är att hon verkar trivas otroligt bra här och att jag tycker det är otroligt skönt både för hennes och min skull att hon inte känner behov av att hugga! Jag kan idag känna mig helt trygg i att stoppa in händer och ansikte i buren och gosa och mysa utan att känna mig orolig att hon ska bli sur. Och om jag då utgår ifrån hur förra ägaren berättade att hon var i förra hemmet, där hon hade huggit både vuxna och småbarn rejält illa osv, så verkar det vara en enorm personlig framgång för henne! :)

hund_katt
1

#29 okej, då lärde jag mig något med :) tack 🙂

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Terato
1

Rinrats: Du kommer nog få lite ledtrådar kring vad Sahara är för något iom den här parningen. Om hon är minkbaserad så kommer du enbart få mink/cinnamon och ev. ljusare varianter i kullen. Inga ag och black.

Är hon baserad på nåt annat så kommer du även få ag och black!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[rinrats]
0

#31. Jo precis så blir kul att se vad det blir. Dock har hon gått tom en gång så vi har gjort en omparning, men jag kan inte säga om den blev riktig heller. Men nog håller vi våra tummar ändå :)

[rinrats]
1

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men stum är jag!
Sahara gick igenom 4 omparningar och jag kände att allt var hopplöst, hon kommer inte få några. Idag ungefär 2 dagar kvar till beräknad förlossning så har hon verkligen blivit fet! Min idiotiska våg vill inte funka för tillfälligt så jag kan inte väga henne heller *suck* Men man ser på bilden, fast hon ser större ut i irl. Men än tänkter jag inte hurra, hon kanske luras igen som de andra gångerna.

Men hoppas. 😃

[rinrats]
1

En till bild så man ser lite mer av kulan. 🙂

ceccie
1

Hoppas hon är dräktig. Jag parade min buffy om och om igen men 4 försöket blev det ungar. Så jag håller tummarna att ni får er efterlängtade kull. Det är så roligt och följa era kull trådar.

wintermynta
0

Åh jag ska verkligen blunda för alla bebisbilder om det kommer några.
Lycka till.

Fjordell
2

Spännande, och kul att det äntligen verkar ha tagit! Stort lycka till (till både Sahara och uppfödaren såklart👍)

[rinrats]
3

Som planerat föddes dom idag! 😃
Jag har räknat till 12 ungar, hoppas jag har rätt där ;)
Inte en ända som har röda ögon ser det ut som :)

[rinrats]
6

En glad och trött mamma! ❤️

ceccie
0

Jättesöt bild. Får en o längta efter korvar som piper

[rinrats]
4

En bild på korvarna 🙂

3 hanar och 9 honor om mitt öga såg rätt :)

darkness
0

gud så söta små korvar 😍

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig