Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 405 ggr
BellaLjungberg
0

Panik, hjälp!

Söndag = städa råttornas bur. Börjar med killarna som vanligt och jag låter dom springa fritt. Gizmo och Yeti hoppar in på nedervåningen och brottas lite, inget märkvärdigt med det. Lyfter ut Gizmo utan problem, men Yeti blev helt till sig! Han började skrika och bita mig vilket han ALDRG gjort innan. Han springer iväg och börjar gömma sig. Får tag på honom och han börjar total flippa. Skriker, försöker fly, biter, rivs. Mamma hjälper mig att få tag på honom och märker själv att något är fel. Så fort någon nuddar honom piper han till. Tittade på hans gång och jag vet inte riktigt, men hans svans krokade sig. Kan han fått kramp eller brutit något? Han har aldrig varit såhär mot någon. Vill bara hjälpa :( Åhhh min älskade bebis. Allt hände så snabbt.

:')
0

Låter som om han har ont eftersom hans svans krokar sig. Du kan antingen avvakta eller åka till veterinären.

Men det kan ju vara att något annat så fler får svara också.

Fridborg
0

Bitas är ju en dead give-away att råttan har ont, men han kan också även vara rejält upptrissad efter bråket och att du tog upp honom för tidigt efter det så att han ser dig som en rival också. 

Frustar han och fnyser och går mot dig med rumpan?

BellaLjungberg
0

#2 Nej det gör han inte. Han håller sig mest undan. Gick att klappa honom på huvudet. Men annars piper han bara. Tittade på de andras svansar och de krokar sig inte. Kan inte kalla det ett direkt bråk. De buffade bara på varandra lite. Får kanske söka mig till vet om det inte blir bättre.