Mycket sjuk
Hej
Jag har en mycket sjuk råtta här hemma, och jag börjar ge upp hoppet om att någon ska lyckas hjälpa honom bli frisk. Jag ber er därför om råd.
Symptom:
- Eventuell snedskalle(?), men kan ändå ha huvudet upprätt.
- Dålig balans, trillar omkull ofta, både på sidan och helt slå över på rygg.
- Mycket svag, kan ej klättra, hoppa, springa eller gå normalt.
- Ligger ner och kryper/ålar sig fram med frambenen, går okej med bakbenen.
- Mycket röd vätska runt ögonen.
- Uppburrad päls.
- Vill bara sova eller ligga ner.
- Ser verkligen verkligen sjuk ut.
- Har sjuk-knastrat med tänderna en enda gång som jag hört.
Samtidigt är han oerhört matglad. Äter med stor aptit. När jag först upptäckte detta var det första jag tänkte att han inte ätit. Att han höll på att svälta eller törsta ihjäl. Att han hade fel på tänderna och inte kunde äta? Jag serverade mängder med energirik mat. Ägg, mjukmat, näringsdryck med högt energiinnehåll, och serverade honom vatten direkt från flaskan i munnen. Han åt och drack som bara den. Kycklig, lite problem med svagheten att tugga igenom men med små bett fick han i sig allt. Så han äter. Och för mig betyder matglada djur djur som ännu vill leva.
Veterinär kontaktades och efter en snabb koll blev svaret snedskalle, och råtta blev ordinerad vila, mycket mat och vatten, rent i buren och baytril i 14 dagar.
Det har gått 5 dagar. Och han mår inte bättre. Han ålar omkring i buren för att hämta maten jag ger honom, och vill bara vara nära. När jag håller handen mot glaset vid botten av buren ålar han fram och lägger sig mot glaset, vid min hand som är utanför.
De säger att funkar inte medicinering tar vi bort honom. Att jag antingen får avvakta till medicineringen är slut, eller iaf närmar sig slut, eller avbryta och avsluta allt på en gång.
Jag är oerhört rådvill för jag vet inte vad jag ska göra. Att avliva honom vore kanske mest humant, men det gnager det där att han äter och dricker så bra fortfarande. Det känns som att han inte har gett upp, och vad ger då mig rätten att ge upp?
Jag provar därför detta som ett sista steg om inte behandlingen ser till att verka inom de närmsta dagarna.
Jag tror inte att han har snedskalle. Snedskalle ska inte gå att misstas läste jag. Jag tvivlar, då kan det inte vara snedskalle. Visst lutar han huvudet ibland, lägger det på sidan i marken när han går och på så vis trillar och rullar runt. Men han är svag, och jag tror att det är därför huvudet läggs åt sidan ibland.
För ibland sitter han vanligt upp. Med huvudet rätt. Kan de det med snedskalle?
Har ni någon aning om vad det kan vara? Låter det som klassiska tecken på snedskalle trots allt? Kan det isf dröja så länge innan det vänder? Kan det vara så att det helt enkelt inte vänder? Kan snedskalle i sig döda honom?
Eller tar jag allt för långt och borde låta honom somna?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag skulle - utan att ha träffat råttan - låta honom sluta medan han fortfarande har någon glädje av livet.
När man väl märker att råttan är sjuk, då är den väldigt sjuk.
If you fight love, you're always a loser
Låter nyvärr som något neurologisk, fel på nerv i ryggen eller hjärnskada. Det jag menar är att det bästa nog vore avlivning. Tyvärr :(
//Nike
Men så hemskt! 😕
Hur gammal är han, kan något ha hänt av ren ålderdom?
#1 och 2, tack… Jag antar att ni har rätt.
#3, nej han är bara ett halvår och borde vara i sitt livs form. Han var oerhört liten redan när vi köpte honom och växte sen knappt inget.. kanske hade han något den redan då…
Ikväll har jag städat rent i buren. Jag byter där varje kväll. Jag la in nya örngott vilket han har fått ha de sista dagarna eftersom han drar ansiktet i marken när han ålar sig och jag vill att det ska vara mjukt. Det har inte heller varit alltid han orkat ta sig bort till sina mysplatser, så behöver han stanna och sova en stund mitt i buren är det iaf mjukt.
Under tiden fick han vara i ett litet hus jag täppte för öppningen för lite lätt då jag inte vill ha honom ålandes på golvet utan uppsikt, och jag blev förvånad över hur mycket kraft han hade att försöka ta sig ut från det.
Väl i buren har jag tagit bort allt utom matskål och en hög med fleecebitar för att underlätta rörelsefriheten för honom, och fleecehögen var väldigt intressant.
Jag serverade fyra olika rätter inför natten och han åt med god aptit. Dock dög bara havre, men det är ju gott om energi i det så det är okej. Kanske resten är slut i morgon. Man kan ju hoppas. ;-)
Under tiden han åt satt jag och studerade honom en lång stund. Jag vet inte om jag bara önskade, men jag tyckte mig se skillnad ikväll. Jag tyckte hans ögon och uppsyn verkade piggare, och att han var lite stadigare. Darrig och vinglig men lite rätare, lite kvickare. Kanske det ska vända nu… om man vågar hoppas..
Det låter helt klart som att det är något som slagit lite fel i nerverna om han släpar huvudet :/
Tvivlar på att medicinering kan hjälpa mot det så jag tror helt ärligt att det är bäst för honom att få somna in innan det blir Ännu värre.
När det tydligt syns att en råtta är sjuk så är det väldigt illa och som det låter så är han nära att kola när som är jag rädd
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det låter som en långt gången öroninflammation, tyvärr kan nog medicinering så här sent inte avhjälpa besvären som riskerar att bli permanenta om man inte är ute i god tid vid just öroninflammation.
Balansen kommer troligen inte att kunna återfås, trots Baytrilen, så jag skulle nog tro att få somna in är bäst för din lilla vän. Beklagar :(
Tack för era svar!
Jag är faktiskt inte säker på att ni har rätt angående avlivningen längre…
Idag ålar han inte för första gången på nästan en vecka. Han kryper. Han darrar och skakar, men huvudet håller han upprätt, det varken lutar eller dras i marken, och trots att det gick skakigt och vingligt och sakta tog han sig genom buren till mysplatsen utan att slå över på sidan eller ryggen.. Något har hänt.
Mat för överlevnad, har ni något tips? Han har ratat både ägget, kattmaten och näringsdrycken inatt, och bara ätit ungefär en tesked havregryn sedan jag skrev igår. Hans ryggkotor pekar ut, och drar jag fingret över ryggen känner jag alla ben inuti. Han kommer aldrig överleva med så lite fett på kroppen, finns det ett bättre alternativ att ge honom? Någon slags välling? Något råttor sällan tackar nej till? Något som inte kräver allt för mycket kraft att tugga?
Jag tar gärna emot alla tips ni har, och avvaktar i alla fall tills i morgon. Det känns som en dag i sänder är vad vi har att leka med just nu..
Inte för att vara elak men detta låter nästan som tortyr för stackaren. Ska han alltså bara klara sig på att kravla runt om där är något fel på nerverna eller hjärnan på honom? Jag tycker det är hemskt, men om han inte kunnat gå på över en vecka och veterinären inte hittar något borde man ju låta honom somna in innan han kanske blir värre och dör i plågor. Just saying.
Just saying? Oj vad larvigt. Milo har gjort enorma förbättringar bara sen igår kväll, och i eftermiddag har jag för första gången sett gamla milo i hans ögon igen. Men visst, bara döda. Och lämna för guds skull inga råd för hur han på bästa sätt går upp i vikt, då kanske kraken rent av överlever. Fy skam.

Kan inte ge några råd ang. vad han har drabbats av. Men skönt att han verkar bättre! Råttor har en jäkla förmåga att läka diverse skador och sjukdommar. Tips på mat som är god och lättuggad, kokt fisk och leverpastej. Jag brukar ge magra råttor barnmat, sådana där färdiga burkar. Det brukar vara poppis och viktökande. Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll nu. Kämpa på!
MVH Erika :)
Elijah, ge tips och råd innan du är snäsig i dina kommentarer. Jag är helt övertygad om att ägaren kommer att göra det som behövs men nu vill hen ge råttan en chans. Skulle inte du vilja det i samma sits?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Haha, just saying är ett vanligt uttryck…
Jag håller med, det är mycket plågsamt att låta en råtta gå och må dåligt. Du höll tillome med när du svarade på #1 och #2.
Men om han blivit bättre, då är det såklart jättebra och hoppas att han blir frisk!
Och vadå "bara döda"? Tror absolut inte hon menade så, läs igenom ditt inlägg så förstår du nog varför avlivning skulle vara ett alternativ
Tänkte också föreslå barnmat, finns ju i massa smaker 🙂
Underbart att han verkar vara på bättringsvägen! Får han bara i sig mer mat och energi så kanske det vänder ännu mer. Jag hoppas allt vad jag kan att han orkar komma tillbaka och att han fortsätter att visa framsteg! ❤️
Jag tycker för övrigt att kommentaren om tortyr är extremt onödig.
Jag blir även less på att avlivning ofta föreslås så fort. Jag skulle personligen aldrig ge upp ett av mina husdjur tills jag vet att inget mer finns att göra. Jag förväntar mig att doktorer tänker i samma banor, och inte ögonaböj ger upp en sjuk patient för att han/hon lider av tortyren i sitt tillstånd - om inte allt hopp definitivt är ute.
Hur ska vi någonsin veta om han blir frisk om han inte får chansen, och om ingen tror på honom? Jag stöttar _Charlie till fullo. Jag hoppas att medicinen hjälper. Ibland kan det ta en lång tid innan man märker förbättring, medicin garanterar ingen mirakelförbättring på ett par timmar.
En 6månaders råtta har all anledning i världen att få chansen att bli frisk. Hade han varit gammal, trött och svag, och med naturligt lägre odds att bli frisk hade jag tänkt till en extra gång. Nu har han ju dessutom visat framsteg.
Krya på dig Milo! 🌺 Önskar det fanns något jag kunde hjälpa till med.
Just saying är ett vanligt uttryck bland ungdomar som ännu inte mognat. Som har en attityd man kräks åt. Några just saying eller antydningar om att jag torterar min bebis hjälper varken mig, eller milo, eller någon annan framtida läsare med sjuk råtta. Tusen tack för tipset om barnmat, dwt hade jag inte en tanke på och kommer köpa hem direkt i morgon bitti. Finns det något bland barnmaten de inte får äta? Givetvis är jag realistisk, och jag håller inte djur levande till varje pris. Att inleda en behandling som sista alternativ ser jag inget fel i, och i ärlighetens namn har han tid bokade för avlivning i morgon, men den tänker jag avboka om han fortsätter förbättras så här snabbt. Råttan jag sitter och gosar med ikväll är inte samma råtta som igår ens. Jag tycker han är värd en chans.
Du kan prova med att ge ljummen majsvälling, det brukar vara populärt och är stärkande för sjuklingar som behöver extra kraft.
tass och lycka till!!! Hoppas han blir bättre! ❤️
Det kan också röra sig om "förbruka sista energin". I min erfarenhet så har sjuka eller gamla råttor en dag när man lätt luras att tro att de är på bättringsvägen, bara för att somna in kommande dag.
Mata med välling, se till att råttan hålls varm.

TS Om du hinner läsa detta så Sempers örtagårdsgryta från 1 år har ingen av mina råttor ratat. Kanske för att det luktar så illa, iaf enligt mig ;)
MVH Erika :)
Tack för alla tips och råd. Han är idag densamma som igår, och jag har försökt väga för och emot att behålla avlivningen idag.. Båda känns lika hemska, och lika okej. Men det blir så. Han får somna idag. Jag känner mig vidrig och hemsk och äcklig och allt på samma gång, men beslutet är taget och om några timmar är han fri från sina krämpor… :(
Förstår att det känns jobbigt men efter det här så slipper ni båda stressen och må dåligt över hans hälsa. Stödkramar
Kram 🤗
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Styrke kramar😕🌺
Min äldsta (vara bara 1 år och 8 månader) fick somna in för några veckor sedan. Det var jättejobbigt för dagen innan så var han pigg, men två dagar innan där orkade han inte ens stå upp.
Jag hade tur och avlivningen gick väldigt lugnt till och han somnade i min famn. När han somnat in såg jag tydligare än innan att ena delen av ansiktet var svullet. Vi misstänker en tumör som började i nosen och sen växte och tryckte på ögat/hjärnan (med vi menar jag att jag, min sambo och två olika veterinärer misstänkte detta).
Anlednignen att jag skriver detta är att jag vet att det är ett fruktansvärt val och jag grät enormt de första dagarna, men nu ett tag efter känner jag att det var rätt. Han mådde verkligen inte bra, hade jag varit honom hade jag velat somna in i någons famn efter ätit massor av min favoritmat. Du har gjort allt du kan.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Tack för era fina inlägg.
I fredags eftermiddag skedde det. Han fick en lugnande spruta i nacken, vilken gjorde honom helt utslagen. Han kissade ner sig enormt. Vid buksprutan sa han ingenting. Sen satt jag och kliade honom i pannan, och jag höll koll på magen som åkte upp och ner vid varje andetag. Efter bara någon minut blev den plötsligt stilla.
Nu kan han klättra, hoppa, springa och leka igen, för alltid.
Det är oerhört tomt. Men samtidigt skönt. Jag börjar vänja mig vid att gå in i köket utan den där känslan som säger att där ligger han, sjuk och olycklig. Den känslan börjar försvinna, och ist ersättas av en lättnad. Han ligger inte där längre. Han studsar och hoppar högt som förut. Alla ben bär honom dit han vill och inget lutande huvud gör att han trillar på ryggen och sprattlar frenetiskt för att komma upp..
Flyg älskling, flyg. Du är fri. ♥
Allamej: Jag menade verkligen inte att verka "snäsig" i min kommentar, utan jag läste det lite som desperation och tyckte synd om djuret. Det är klart att man vill försöka så länge det går, men ibland är det ju bara så hopplöst. Ville inte framstå som otrevlig, men jag skriver ifrån en telefon så jag tänker inte så mycket innan jag kruttar ner texten. Hela mitt inlägg var, trots att nu när jag läser igenom det inte verkar så, bara i all välmening. Jag syftade på att det LÄT som om djuret varit sjukt länge, och då tycker jag inte man ska fortsätta låta djuret lida om djuret knappt ens kan ta sig till maten själv. Nu förstår jag att han kanske inte alls varit sjuk länge, och då var ju min kommentar onödig.
_Charlie: Jag är inte omogen bara för att jag använder ett engelskt uttryck. Jag upprepar att jag absolut inte på något sätt menade att verka taskig, utan jag missförstod det jag läste och det kan faktiskt hända vem som helst, och det är ingenting du ska sitta och peka ut min attityd med. Dessutom sa jag aldrig att det "bara var att döda". Igen, det LÄT som om du menade på att du hade ett dödssjukt djur hemma som du bara lät krypa runt på mage… Jag förstår att det inte alls var så, och jag ber om ursäkt om du blev kränkt.
Hur som helst har han nog det bra där han är nu. Det är alltid synd när djur blir sjuka, speciellt med djur som man får sådana starka band till.
Må han vila i frid. <3
❤️
Vila i frid kämpe lille. 🌺
Har du svår mensvärk? Kika in på