Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 864 ggr
Skogsmongot
1

Trefärgad, finns de?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har praktik i en djuraffär, dom har 4 råtthanar inne just nu. De 2 mindre (antagligen kullsyskon) ser ut som små grå roans med en svart fläck i pannan, alltså trefärgade. Men finns det ens eller är det nån slags mutation som uppkommit? 

Tycker dom ser grymt coola ut hur som helst! 

Ska prata med smådjursansvarige imorgon så jag får veta mer om dom :)

(ursäkta dåliga mobilbilder)

Zakaraa
0

De är roan, roan är en blekgen vilket betyder att hela råttan bleks :) På bilder na bleks de ojämnt och därför får de denna ojämna färg. Trefärgat finns inte på råttor, nte i sverige i alla fall, vet inte hur det är i utlandet

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

chade
0

Jag tror nog att det är roan-genen som har blekt mer på de ställen som är ljusare, jag har upplevt att de flesta roan jag haft bleks minst på huvudet och ryggraden. 

Men man vet ju aldrig, men det är nog mest roligt att de blekts ojämnt :)

Söta var dom i alla fall!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fjordell
3

Precis som #1 säger. De har inte hunnit byta till vuxenpälsen på huvud/nacke än, men så fort de gjort de så kommer de svarta fläckarna försvinna :)

PlusPlus
0

Min pajas var "trefärgad" när jag köpte honom. Han hade mörkgrått huvud och rand ut på ryggen plus den typiska "roan" bläsen. Sen så gick det som ljusare grått utanför det mörgråa om du förstår hur jag menar. Tyckte iaf att det såg skitfräckt ut men det var snabbt borta och sen blev han helvit med några grå hårstrån här och där och liknade mest en grävling xD Med andra ord kommer det där försvinna :)

Skogsmongot
0

Tack så mycket för alla svar! 😃

Jag har ju själv en black striped roan mm men tänkte inte ens på att det hade nåt med roan-genen att göra! Var helt fokuserad på att det var tre färger på en råtta…🥵 Väldigt intressant är det hur som helst!

[rinrats]
0

Trefärgade råttor är inget jag har hört. Men jag har här hemma en Minkvariant hona, American Berkshire som har svarta fläckar, väldigt få dock. Dessa fläckar kallas för Merle, men vi har ingen aning om det verkligen är det. I alla fall så syntes de fläckarna mindre när hon blev äldre, men kollar man noga så finns de alltid där 😉

Skogsmongot
0

#6 Häftigt!

zickan
1

Trefärgad finns inte som det gör på möss. Men ändå finns det. Inget man kan avla fram men det kan dyka upp gen fel där färgerna har blivit lite aviga. Men vem vet. Som färger utvecklas just nu på löpande band. är det nog kanske nån som lyckas få till en mutation som håller i sig och går att nedärva. Annars är nog närmsta till trefärgat en roan som bleker, merle eller marten. 

https://www.google.se/search?q=tricolour+rat&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bUI0Ur-BAvD14QSn54H4BA&ved=0CDQQsAQ&biw=910&bih=420&dpr=1#facrc=_&imgrc=nnIPIrWv4WTEmM%3A%3B9eavSMKgbBL1HM%3Bhttp%253A%252F%252Fi298.photobucket.com%252Falbums%252Fmm250%252Fluciospiderman%252FAAAA.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.reptileforums.co.uk%252Fforums%252Fother-pets-exotics%252F429580-tri-colour-rats-4.html%3B800%3B600

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.