Välkommen Till Familjen
Vill välkomna Gizmo till min råttfamilj! Kollade på blocket idag och hittade en annons om en råtta som de ville skänka bort till någon som kan ge han ett bättre hem. Nu sitter Gizmo enskild från de andra i förhoppningar att han kan gå ihop med Yeti och Yoshi. De har fått träffa varandra och de var faktiskt väldigt lugna. Hon som hade honom innan räddade honom från att avlivas då han inte gick att sälja för barnen tyckte han var för "ful". Han är en sån söt liten hårboll och liknar en igelkott. Känner att jag har gjort något bra.
Grattis! Riktigt söt var han ju! Skulle barnen tycka att han var ful? Det tycker inte jag! Hoppas det går bra med att sätta ihop honom med dom andra!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Åh vad glad jag blir av att läsa att han fått nytt hem! Hur kan en del avliva så lättsamt? Jag begriper det inte >=( Borde vara ordentligt straffbart.
Ser jätte, jätte söt ut! Hoppas det funkar bra att sätta ihop dem! 🙂

Ser ut som ett litet charmtroll ju :)
Vilken sötnos! Det var bra gjort av dig, verkligen :D
Hur söt som helst
vilken sötnos!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Gizmo började dra sig tillbaka igår efter att ha träffat mina pojkar och fått en enskild bur. Han har suttit i min "stylade" bullenskorvburk och knappt rört sig. Någon enstaka gång har jag sett han gå omkring lite och nosa.
Nu imorse innan jag skulle bege mig till skolan skulle jag in och hälsa på honom. Räckte fram handen så han kunde få lukta på mig eftersom det är många nya dofter runt omkring honom. Klappar honom och plötsligt biter han mig riktigt hårt i ena fingret. Blev självklart ledsen att han bet mig. Lär mig fortfarande om råttors beteende och undrar därför varför han be mig.
Kan det vara för att han känner sig hotad eller rädd för att han är på ett nytt ställe?
Har kontakt med den förra ägaren ifall problem skulle uppstå och det vore synd att behöva lämna tillbaka honom! :(
Ta det långsammare bara. Det är nog hans sätt att säga att han inte är redo för klappande än. Om han inte blev så hanterad hos dem du köpte av kanske han tycker det är otäckt. Börja med att han får nosa på dig, och sen börjar du ta med nåt mumsigt till honom i buren och försiktigt ge det med handen så ska du se att han efter ett tag tycker att det är okej att du klappar honom försiktigt. Tålamod! Man brukar se på råttor när de känner sig otrygga. De kryper ihop lite och så. Klappa honom inte när han är osäker, utan locka honom att bli säker igen med lite mumsbitar eller ngot. Mina råttor har vissa ljud som motiverar dem när de känner sig rädda eller osäkra. Testa dig fram. Jag använder ett ljud när jag kallar in dem för att ge dem godis, och om jag använder ljudet när de blir spända blir de avslappnade. Råttor är väldigt matmotiverade ;)
MVH Ciwi
Håller med #8
Ta det långsammare, och undvik att röra vid honom på ett litet tag. Muta honom med bröd eller annat gott som han själv får ta från dina fingrar.
Prata även mycket med honom så att han snabbt lär sig känna igen din röst, och gottigheter, gottigheter, gottigheter. 🙂
Min allra första råtta var extremt skygg i början, men när jag upptäckte att han var galen i limpa så gick det undan.

Jag skrämde skiten ur en av mina tjejer, stoppade in handen o klappade, gick i tre klappar sen tvärvände hon o högg, har fortfarande ärr efter det. Men det är bara att göra som tidigare har skrivit, ta det lugnt, har han ngt tyg med sig så ha det i buren där han ligger, o ha lite tyg från dig också, ge mat från fingret, låta nosa, sitta bredvid buren o se om han kommer o nosar på dig. Tålamod och ta det lugnt är nyckeln :) Finns massa tips här på råttor.ifokus ^^
Tack så mycket för hjälpen! Skriver här om hur det går :D
Tårarna som bildas när killarna redan verkat acceptera sin nya vän! Detta känns mycket bra och hoppas att det fortsätter att funka. Gizmo är en väldigt tillbaka dragen råtta i buren, men utanför springer han hej vilt för att utforska. Han har försökt bita mig någon gång igen, fast denna gången inte lika hårt och nu inser han att det inte går att bita ;) Gizmo har innan varit en ensamråtta och för att träffa nya känns detta mycket givande!
Uppdatering. Gizmo har sen imorse suttit i samma hörna ihopburrad och ser bara helt ledsen ut. Vad ska jag göra? Försöker locka honom med lite godbitar och han verkade så framåt igår!
Gizmo fortsätter att bitas trots jag tillbringar mycket tid med honom och pratar med honom lugnt och bjuder på lite gottis. Vill inte ha en bitande råtta precis :/
Alltså, det kommer nog ta mer än två dagar. Ha tålamod! Ge det 1-2 veckor :)
MVH Ciwi
Ush, jag som har världens sämsta tålamod! xD