r88 från danmark?
Har du en råtta från Danmark? Från en dansk råttuppfödare? Berätta, hur är din råtta.
Jag är intresserad av att köpa råttor från Danmark, men är lite nyfiken på hur de djur som redan är här i Sverige som kommer från danska uppfödare är till temperament, storlek och hälsa mm.

Jag ska eventuellt ta in en i höst från danmark. Annars har jag en cc dumbohane från danmark, inte jag ursprungligen som tog in honom men Etten fick inte in honom i sin flock så tog jag honom och han gick in i min flock, han är helt underbar i temprament iaf. Väldigt lugn men äventyrlig av sig när det inte ska kelas. Storleken är något mesig för en hane på lite mer än 500g och då är han 1½ år gammal nu. Han har blivit pappa 3 gånger och de två kullarna jag har på honom har blivit fantastiska, med honom uppnådde jag det härliga hänget jag älskar och över lag vad jag hört så är de som har ungarna från honom som Etten tog också varit nöjda, de är ännu inte så gamla dock, mina kullar är snart 6 månader. Och hans första barn som jag har kvar några av är väl små iom att han inte var så stormen det väger jag upp i nästa parning. Hälsan är bra, han var förkyld efter lite för mycket drag från min sida och i samband med transport till HBG osv men det är över nu iaf. Och han är piggare än en människovalp.. ^^,
Kan säga att färgen på honom är väldigt flammig, inte jämn eller så, tror de är lite dåligt med riktig färgavel där, sen kallar de ju helfärgade råttor med vita tår för self, min hane är egentligen s/cc ir mm dumbo så.
Kan återkomma när jag ska ta in själv.. Blivit rekommenderad två uppfödare i danmark varav den ena skulle ha en intressant kull snart. =)
jag har en import från danmark.. en underbar dumbo hona, perfekt temperament, otroligt kelig & lärtthanterad, har aldrig varit sjuk är 1 år & 8 månader nu..
Vad härligt att höra! Blir lite avis på er som har nära till Danmark!

Jag hade en hona från samma uppfödare som Magda, Zen-Rats och henne skaffade jag när jag bodde i Umeå så inte skylla på avstånd. 
Hon fick tyvärr en liten, liten knöl när hon var 1 år och 10 månader. Jag valde att operera men tyvärr klarade hon inte operationen utan hon och en till råtta jag opererade dog strax efteråt av okända anleningar. Innan dess hade hon aldrig varit sjuk en enda dag.
Hon var i alla fall mycket speciell och jag kan fortfarande inte tänka på henne utan att gråta, saknar henne oerhört! Hon var en extremt social och trevlig hona, kontaktsökande. Hon kom direkt och låg i handen och myste eller i knäet och ville bli kliad. Var den största putsaren av alla tjejer i flocken, matte också när hon var skitig. Det enda jag kan säga negativt var väl att hon var ganska beskyddade och man fick ha tålamod vid introduceringar men hon var aldrig elak. Lite försiktig i nya situationer också men det stog till och med i beskrivningen när jag köpte henne så det visste jag om.
Ingen ur hennes kull gick tyvärr vidare till avel på grund av att ena brodern var kryptokid. Har istället köpt en hona av en annan uppfödare men vars mamma kommer från Zen-Rats. Hon sk dock vara i karantän i Sthlm fram till stora Pet på grund av SDA:n. Har även bokat en ny tjej i Zen-Rats nästa kull men ännu har jag inte riktigt klart med karantän så vi får se hur det går.

Hmmm… vad är kryptokid? Bättre att fråga så man vet nästa gång man stöter på det.

#5 Hade inte heller hört talas om det på råttor innan men jag antar att det är samma sak som med hundar att ena kulan inte ramlar ner. Detta, i alla fall för hundar, ökar risken för testikelcanser.