Distriktsveterinärerna
Har nån åkt till dom? Distriktsveterinärerna finns i varje län i Sverige, och man kan komma dit som till alla andra vanliga veterinärer.
Eftersom jag måste åka med mina råttor till en veterinär (de har skabb, tror jag) så tänkte jag fråga vad ni vet om dom. Min väninna sa också att de är absolut de billigaste veterinärerna som finns i Stockholm.

*putt putt*
Jag åker alltid till dom.. ligger en sån station ca 2,5 mil ifrån mig. Har en veterinär bara några 100 meter ifrån mig, men jag anser att distriksveterinärerna är bättre. Nu vet jag ju inte hur det är på andra ställen.. men dit jag åker så är dom alltid supertrevliga, har avlivat djur där, då är dom jätteförstående, tröstande å säger att djuret är gulligt osv ^^ Har även fått gratis besök där, om det bara tagit ett par minuter, då tycker dom att dom inte behöver ta betalt, dom är inte giriga på pengar, dom försöker alltid få till det billigaste alternativet då det gäller medicin, o annat :) Kunniga är dom också, brukar rådfråga varandra så dom diskuterar flera st veterinärer om vad som är den bästa behandlingen osv, gör inget förhastat :) Tar sig verkligen tid! Oj, vilket långt svar det blev, men aja.. summan av kardemumman - tycker dom är suuuuperbra (iaf i mitt län^^)!

Jaha :) men då är det väl bra att jag ska dit =)
Jag har aldrig varit till en distriktsveterinär med något djur. Det har fungerat fint med vår vanliga veterinär, så jag har inte känt att jag behövt byta. Prisskillnader vet jag inte och bryr mig faktiskt inte. Jag är nöjd även om det är ganska dyrt, så på den vägen är det… :)

Ok ;) Nä, inte så att jag bryr mig mycket om pengarna, men ändå så e veterinärerna dyra här, och det är ju tur om man kan spara nått + om veterinärerna (som jag tror i den här fallet) är trevliga o kunniga :)

Taci, hur betalar man? Jag har hört att de skickar en räkning hem. Men kan man betala direkt där?

Vetrinären jag helst går till här är en före detta distriktsveterinär och otroligt duktig på alla djur.
Han slutade som distriktsveterinär och öppnade egen klinik och forskar nu på allegier och cancer hos framför allt hund.
Dom har behandlat råttor tidigare men inte så ofta men när jag varit där har dom tagit god tid på sig att kolla igenom råttan, läsa ordentligt om behandling och lyssnat på mig.
Men det beror ju alltid på veterinären som person i slutändan. Oavsett om han är distriktsveterinär eller inte. Har han ett genuint intresse att hjälpa djuret och har respekt för råttan som husdjur så kan det räcka långt.
#6, Jo dom brukar skicka en räkning hem .. det är så bra att dom glömt skicka räkningen ett par ggr haha ;D Jag klagar då inte;) Men jag tror nog man kan betala direkt där också, när jag bara hämtat ut nån medicin där så har jag betalat kontant.
#7, Så är dom här också, dom har behandlat råttor tidigare, men är inte råttexperter, så dom tar verkligen sin tid på sig att undersöka, rådfråga varandra, o lyssna på mig. Jättebra ju! :)

Ok, tack så mycket för ditt svar :)

Oj vad jag är arg…
Klockan 9 åkte jag till "Distriktsveterinärerna"… Den veterinären som jag fick var hemsk. Hon kunde så lite om råttor, som hon själv sa, och när hon tittade på den ena (som hade mer skabbsår) på 10 sekunder, sa hon "ja, det är nog skabb, man måste ge dom injektioner - Ivomec". Jagg frågade om man inte kunde få Stronghold, t.ex. o då sa hon "Nej, det är ju för katter och hundar!" Jag sa, att man använder det på råttor också, då hon sen efter att gick ut och kom tillbaks, sa "Ja, det kan man, men det är jättesvårt med doseringen, för att råttor är små, och den är för hundar och katter". Då fick råttan Ivomec i skinnet (och först tog hon en jättetjock nål, och efter att hon hade stuckit den och det inte gick med en sån tjock, tog hon en smalare) och sa priset - omkring 500 kr (och man kan inte betala direkt där). Jag tyckte inte att det var dyrt alls. Men sen så sa hon "Ni måste komma hit om 7-10 dagar, och efter det om 7-10 dagar igen, och då blir det varje gång ca 500 kr att betala" …
Eftersom jag tog dit bara den ena (jag ville inte stressa den andra också) så fick jag en spruta hem. Nu fick hon det, men jag är inte helt säker på att jag stack henne rätt och att Ivomec inte rann ut på pälsen helt enkelt, för att hon var lite blöt på den där stället 
så jag vet inte om jag gjorde rätt och om hon fick det under skinnet….
Förlåt mig om jag kanske skriver lite slarvigt, jag är bara så j-la trött och framförallt arg på såna slarviga veterinärer…
Visst tänkte jag att det skulle inte bli särskilt billigt, men 1500 kr…. jag fattar ingenting. Och själva veterinären, som inte var ens svensk…

Stronhold funkar att dosera hyggligt - hälsa veterinären det. Man får vara lite påhittig när man ska suga upp det i doseringssprutan bara och sedan ges det utan nål i nacken på råttan. Nästa gång du åker iväg till veterinären (borde funka via telefon också då du redan visat upp råttan) är du bättre förberedd och kan begära att istället få Stronghold till dina råttor. Vi är flera här på forumet som använt det med gott resultat, det kan du ju alltid hänvisa till. Stå på dig!

Ska jag avbryta då behandlingen med Ivomec och begära Stronghold hos vetten nästa gång? Men om hon (hoppas verkligen att det inte blir hon i fortsättningen) /han säger att h*n inte känner till doserigen till råttor och bla bla, vad säger jag i så fall ?

Jag måste bara fråga en sak till : eftersom jag har desinficerat (stavas det så?) hela buren och inredningen just nu, hur ska jag göra med spånet så att inte skabbet kommer tillbaks (alltså jag menar det spån som jag har i förpackningen)? Kan man inte lägga det i frysen lr nått sånt?

* putt på inlägg #12 *

Du kan göra som du vill. Ivomec funkar men är dyrare, stronghold funkar lika bra. Om du inte har betalt för alla injektionerna redan så kanske det blir billigare att säga till om stronghold.
Har inte behandlar med stronghold själv men kan ta reda på hur mycket det ska va om du vill. De brukar skriva en droppe i nacken men det kanske finns olika styrkor, veterinären borde dock kunna slå upp det.
Om du inte använder dammfritt spån utan tex kutterspån eller liknande, så föreslår jag att du byter till toalätt istället . En papperspellets som är gjord för katter egentligen. Vet inte om skabbet kan komma från spånet. beror ju på var du fått det ifrån och hur du förvarat det.
Lycka till!
Det var Stronghold 15 mg jag fick till mina råttor. 1 tub/råtta, droppas i nacken. Endast en behanding. Men jag vet folk som blivit ordinerade en halv tub/råtta, och skabben har försvunnit då med.

Jaha, okej. Men då tror jag ringer jag först till Distriksveterinärerne snart, och frågar om Stronghold.
Men jag tänkte nu på en annan veterinärklinik… Fast jag vet inte om man kan komma bara till dom och säga att "Ja, det är skabb, vi fick en spruta Ivomec men jag vill använda Stronghold på dom, kan ni göra det utan undersökningen?" :P Ja, ja, jag får väl försöka och ringa till olika veterinärer…
P.S. jag har inte betalat för alla sprutor
P.P.S. Jag använder inte kutterspån :)
/ Sandra

Just nu ringde jag dit och pratade med veterinären som jag besökte, och hon sa att man inte skulle betala sen mera, utan att i priset som jag kommer att betala för den här undersökningen då, ingår alla sprutor Ivomec, så man behöver inte betala mer.
Jag kommer att gå dit igen på torsdag eller fredag.
Tack för allas svar och tips som jag fick!
/MVH, Sandra.