Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 895 ggr
Ciwifrukt
0

Har nu börjat gnaga

Oh, jag fruktade när denna dag skulle komma, idag har April börjat gnaga på sladdar. Har ju läst här på forumet att vissa av råttorna börjar göra det helt plötsligt och så var det här också :( när jag plockade in dem i buren fångade jag henne in action och när jag kollade runt i rummet var alla sladdar gnagda på…. De har haft det så bra och fått springa överallt, känns som att det blir mycket mer begränsat nu eftersom jag och min sambo är teknikfreaks och har teknik överallt. Oh så synd! Hoppades ju bli skonad! :( ah well. Några tips? Känns så trött att linda ALLA sladdar med tejp liksom….

MVH Ciwi

dyoxide
0

Du kan ju köpa såna sladd-överdrag typ eller vad det heter, som man lägger sladdarna i, typ tjock plast… Så kommer inte råttorna åt 🙂 utöver det har jag inga särskilt bra tips… Kanske ha råttorna ute i ett annat rum? Kanske försöka fästa sladdarna en bit upp på väggen?

Här hemma har vi inga sladdbitare precis, dock satt min bror vid datorn en dag och Bönan hoppade upp bredvid honom, tyckte att sladden till hans mus såg intressant ut och vips var den avbiten med ett enda bett. Hon har dock aldrig gnagt eller bitit på sladdar varken innan eller efter det 🤔

Lycka till!

Ciwifrukt
0

Jo, just nu har jag ju dem i alla rum för det blir midre tråkigt för dem tycker jag och vi har ju sladdar överallt. Har läst nånstans om en bitterspray? Vet någon var det finns såna och om det funkar?

MVH Ciwi

chade
0

har hört att tabasco ska funka, men vissa råttor bryr sig inte om det. Men är dina råttor inte vana med starkt, så testa det :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Mosten
0

Vet att det finns på djuraffärer antibit som man kan spraya/smeta på som smakar pyton, används oftast till hunvalpar (vi har använt detta när vi haft valpar) men har även hört att de används till kaniner mm. de varken luktar eller syns något av detta.

Kan kanske vara en ide att ha på sådant i förebyggande syfte för om de för första gången ska undersöka en sladd så smakar det blää🤮och så vill de aldrig mer testa en sladd (förhoppningsvis)

Fjordell
1

Om du ska testa bitterspray så rekommenderar jag INTE 'Fooey ultra-bitter spray'. Testade att köpa det för att säkra mina sladdar ifall att, men både hundarna och råttorna tycker om det. De smakar bara av det om och om igen, men för oss människor är den bra, för den är verkligen förj*vlig att få i munnen😛

http://www.petco.com/assets/product_images/7/736990000552C.jpg