Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 719 ggr
Helenaw87
1

Men va håller dom på med nu?!?!

Mina tjejer Dammi och Bumbi har nu börjat att slåss om nätterna!

det händer att jag får gå upp 2-3ggr/natt och smälla på buren för att det blir ett sådant liv och båda skriker å ibland ligger en av dom på rygg under den andre.

Börjar seriöst att fundera på att sära på dom på natten😡

Varför dom börjat med detta vet jag heller inte men sambon tror det kan vara att dom försöker se vem som ska bestämma eller liknande

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Zakaraa
0

Hur gammla är de?

Har de fått sår av varandra eller är det bara dominansbråk?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Helenaw87
0

Dammi blir 4 månader den 20 nu å Bumbi 3 månader ett par dagar senare.
Några småsår på nos å rumpa men inga stora utan ser mest ut som de naggat lixom

Zakaraa
1

Då är det dominansbråk, de är tonåringar nu och bestämmer rang. Dock är det inte bra att det blir sår, är det verkligen bitmärken osv eller kan det vara ohyra? Avråder dig från att slå på buren också, det låter fruktansvärt för de små och är inge särskilt roligt när ens hus helt plötsligt blir en otrygg plats. Det är bättre om du avleder på annat sätt istället!

wintermynta
0

Har dom långa klor? Börja med att fila eller klippa ner dom. Sen håller jag med zakaraas råd att inte slå på buren.

Helenaw87
0

oki, inte dunka bur😎
Nä ohyra kan det omöjligt vara då dom nyligen är behandlade med stronghold för att killarna hade löss.
Ja deras klor är som knivar så kanske kan va de?

Zakaraa
1

Vassa klor är helt klart en risk för skador. Är de inte långa då de kan klippas så bör de filas så de inte är vassa längre. Jag antar att det är rivsår och inte bett alltså?

dyoxide
2

Jag skulle tipsa dig om att klippa klorna då, som dom andra sagt 🙂

Och, när mina råttor bråkar eller liknande, brukar jag antingen blåsa lite lätt på dom (om dom bråkar mer än bara lite "tjafs") eller säga åt dom på skarpen om det inte är särskilt illa, t ex "EY! Vladimir och Lilla Blå! Vad gör ni!?" Då brukar dom stanna upp, kolla på mig, och sen gå åt varsitt håll, haha.

[Anyniel]
2

Håller med #7. :)

Klipp klorna och säg något på skarpen när dom bråkar, bästa är (tror jag) att använda sig av samma fras när man låter arg, så att dom lättare förstå. Här hemma är det "VAD har mamma sagt!?" .. då brukar mina tåttisar titta upp på mig, inse att "Oj.." och gå skamset åt varsitt håll. ^^

dyoxide
0

Ja, precis som #8 sa, så är det bra att använda samma tillsägnings-fras som vanligt, glömde skriva det, jag använder alltså nästan alltid "Vad gör du/ni!?"

Testa det C:

Helenaw87
0

Ja, när det gäller såren tror jag nu det kan vara riv/stick från vassa klor.

I natt behövde jag inte upp då de satte igång hehe hunden (11år) tröttnade efter en stund å sa ifrån ist med ett ljud som en blandning av en gäspning och ett morr å då vart de tyst i buren.

ja på dagen kan ja skälla på dom när dom börjar då blir det lite MEN VA GÖR NI! då stannar dom upp å ser sura ut hehe

Ska försöka fila ned klorna lite men de är så svårt då de inte alls vill vara still