Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 541 ggr
[Sukiluki]
0

Överdominant råtta, vad ska jag göra!?

Jag har två stycken hanar på ca 3 (Buddha) & 4 (Obsidian) månader. Obsidian visar alla tecken på just dominans/överdominans. De sitter i en egen bur då Obsidian inte alls funkar ihop med mina andra hanar som är över året. Jag försökte att få dom att gå ihop, genom att följa artikeln om introducering här på iFokus. Men tyvärr ville Obsidian inte acceptera dom. Buddha och Obsidian funkade jätte bra ihop till en början, men nu den senaste månaden har Obsidian även börjat ge sig på Buddha, Buddha är väldigt tillbakadragen och verkar vara väldigt rädd för Obsidian. Senaste 2 veckorna har det förvärrats så att Buddha sitter i en liten korg typ hela dagarna och jag ser han aldrig komma ut därifrån för att röra på sig inne i buren. När han väl har vart ute och gått eller för att äta så har Obsidian vart på honom så han skrikit och lägger sig på rygg eller springer upp snabbt till "sin plats" .. Jag känner att jag har sådant dåligt samvete för att Buddha är så rädd och jag har ingen aning om hur jag kan göra, om man kan träna bort detta eller om någon har några tips eller förslag angående Obsidian. Jag tycker om båda råttorna jätte mycket! Men vill ju att alla råttor som bor tillsammans ska må bra!

Allamej
0

Jag skulle kolla om det hjälpte med kastrering, om så kan du försöka sätta ihop honom antingen med hela flocken eller bara Buddah.

Jag fick vänta och hittade sen den enda råtta som min kastrat gick att ha med. Dom bodde tillsammans till slutet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Sukiluki]
0

Okej, tack för tipset. Vad brukar en kastrering gå på, på ett ungefär?