Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1786 ggr
Malinboll
2

Skriker och springer i cirklar

Hjälp! Min råttkille Cornelis, 1,5 år, har idag börjat bete sig mycket underligt. Jag har i buren upptäckt att han vid två tillfällen börjat pipa och springa i en cirkel. Ena tillfället var när jag lyfte burlocket, då började han skrika och springa i en cirkel i en av de lägre hängmattorna. Han verkade skräckslagen. Han var i hängmattan tillsammans med en annan råtta, men var inte aggressiv - när jag rörde honom tvättade han mig och kompisen frenetiskt. Senare fick han plötsligt samma anfall på bottenvåningen. Det var som om han hade kramp i svansen och den "slickade sig" mot hans sida. Jag tog ut honom och klämde och kände för att se om han hade ont. Jag har kunnat ta på honom överallt utan att han reagerat. Och så plötsligt, vid beröring, så piper han. Det verkar bara hända ibland, och verkar vid iattagelse handla mer om smärta än om överraskning. Och ibland skriker han och springer i en cirkel. Svansen slingrar sig som ett S om han går rakt när han får "attacken", och "slickar mot hans sida" när han går i cirkel. Han tvättar svansen frenetiskt då, medan han skriker och går i cirkel. Det underliga är att han verkar få "attacker" bara ibland, och ibland är han helt som vanligt. Dock händer det tillräckligt ofta för att kunna observeras ett par gånger under en timme. Hjälp! Vad kan ha hänt med honom?

:')
0

Kanske hjärnblödning/stroke? Be veterinär kolla upp!

sarakaka
2

Det verkar helt klart vara neurologiskt eftersom det bara händer ibland.
Dels så kan det vara som #1 sa men tänker också på kramper. En nerv som ibland hamnar i kläm som drar svansen åt sidan?
Och av smärtan springer han runt, piper, slickar och vet inte riktigt vad han ska göra.
Har du någon gång fått kramp i tårna när du simmat? Typ sån kramp tänker jag på.

Malinboll
0

Tack för svar! Jag tänkte boka tid hos veterinär. Men är detta något man kan behandla? Jag tänkte förbereda mig mentalt, om det är sannolikt att veterinären rekommenderar mig att ta bort honom…

sarakaka
1

Alltså det är svårt att säga. Om det är neurologiskt är det troligt att det återkommer och orsakar problem. Det kan vara så att en nerv hamnat i kläm och att det blir bra igen. Jag skulle boka en tid några dagar framåt och fram tills dess titta extra mycket på honom och bilda en uppfattning om han visar några fler symtom och hur det verkar stå till med honom. Och sedan beroende på vad veterinären säger fatta ett beslut.

sarakaka
1

Det är så svårt att avgöra på två korta stunder vad det är för något. När min råtta fick allvarliga motoriska problem tänkte jag direkt att det var en akut hjärnblödning och valde att avliva henne.
De här symtomen känns lite mer diffusa så jag tycker att det är svårare att avgöra.

Uppdatera gärna om hur han har mått och betett sig!

Malinboll
0

Läget är oförändrat - ibland visar sig en "attack" "bara" genom att han piper till som av smärta. Ibland håller det i sig i kanske 10-15 sekunder och han vet inte vart han ska ta vägen - han kan gå i cirklar, eller attackera mig eller sina kompisar med "pussattacker" medan han skriker. Han gör ingen illa, men har uppenbart ont. Han tvättar svansen. Har också sett hur svansen dragit mot ansiktet och hur han försöker mota bort den med tassarna medan han skriker. Han går i cirklar, backar, och verkar inte ha koll på hur han rör sig. Det verkar inte vara någon speciell form av beröring som påverkar honom. Det har utlösts vid beröring på höger sida, vänster sida, nedre magregionen, bog, överarmar - ja, varsomhelst. Och annars kan jag plocka och klämma och känna överallt utan reaktion. Av det drar jag slutsatsen att det kan vara hans egen användning av sina inre muskler som utlöser det? En teori är att det har koppling till ryggraden, eftersom svansen påverkas. "Attackerna" sker alltsom oftast. Ett par gånger i timmen. Kanske utslaget på dagen var 10 min. Sedan mår han hur bra som helst övrig tid… Det hela är så underligt…

Malinboll
0

Ny iakttagelse - han verkar ha ont i könstrakten. Om jag nuddar området och lyfter uppåt (så svansen böjer sig något uppåt), så får han ont. Jag har försiktigt provat detta ett par gånger med pip som resultat varje gång.

KastKatt
3

Kan det vara en tumör som klämmer ihop en nerv eller liknande? hade beställt tid till veterinär så fort som möjligt.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

sarakaka
2

Okej, då har det alltså fortsatt. Jag hade också åkt till en veterinär så fort som möjligt. Det låter som att det är neurologiskt och att smärtan kommer ifrån nerven i kläm. Det är mycket troligt att det är en hjärntumör som orsakat detta då det tyvärr är ganska vanligt.

Jag är hemskt ledsen men jag tror inte att det kommer bli så mycket bättre än så här och om tumören inte är synlig eller sitter löst under huden så är den troligtvis inoperabel. :/ Om det vore min råtta skulle jag låta honom somna in.

Jag skulle rekommendera att du försöker få en tid så snart som möjligt, ring gärna runt lite. Och pyssla om honom så gott det går, du kan låta honom ta det lugnt, bjuda på vatten och mat och göra ett fint bo åt honom så att han inte behöver anstränga sig så mycket och sedan ta med honom till veterinären och låta honom somna in.

Man märker att han har haft en jättefin ägare som bryr sig om honom. Om du tar med dig en kompis till honom till veterinären så har han alla sina nära och kära med sig också. Lycka till. 🌺

Malinboll
4

Tack för att ni är så vänliga och ärliga. Jag hade förstås också på känn att det kanske inte är så mycket jag kan göra för min Cornelis, förutom att ge honom fortsatt uppmärksamhet, närhet och trygghet. Jag ska absolut ta honom till en veterinär som jag litar på, och självklart följa det råd denne ger, vilket då sannolikt innebär att min älskade vän får somna in.

Mallan_98
2

hoppas det inte är som alla tror. Lyssna på veterinären och avgör efter det, hoppas han kommer bli bra igen.. Berätta gärna hur det går.

Malinboll
1

Jag har pratat med min uppfödare också - det kan vara så att han helt enkelt ramlat och hamnat olyckligt och har en svullnad som trycker på en nerv i ryggraden. I sådant fall kommer han att bli bättre med vila. Jag ska i vart fall till veterinären imorgon och se vad denne tror. Finns det en chans att Cornelis kan bli återställd, är det ju fantastiskt. Han är en livlig livsnjutare, jag hoppas han får leva länge till. :-)

sarakaka
0

#12 Okej, vi hoppas alla på det bästa!

Malinboll
9

Hej! Veterinären trodde att han bara hade ramlat och slagit sig och att han skulle må bra efter en läkande tid. Cornelis fick smärtstillande och antiinflammatorisk som han ätit i tre dagar nu. Han har inte ont längre och beter sig normalt. :-)

sarakaka
0

Åh vad skönt att höra!

Allamej
0

Väldigt skönt att höra. Håll oss uppdaterade så vi kan slappna av när det kommer till den lille 🥵

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Pétit
0

Så skönt! (: <3

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Mallan_98
0

Vad tur :) Hoppas nu allt går vägen

Malinboll
7

Smärtan har hållit sig borta - han är helt återställd. :-)