Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1186 ggr
Skogsmongot
2

Sårbehandling och sjukbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag skulle behöva hjälp lite hjälp av er som kan; min ena råtthane fick en böld, jag lät den vara för att jag var osäker på vad det var för knöl i huden på honom. Höll koll på den och efter 3 dagar såg jag ett litet ingångshål och när jag provtryckte så kom det lite vätska så jag tryckte lite till och det öppna upp sig och det kom ut en massa trögflytande vitt var, rengjorde med jodopax efteråt. Dagen efter klämde jag ut lite mer var och hade på jodopax, ungefär lika mycket var men lite klarare i färgen. Igår upprepade jag det och det kom bara ut pyttelite var, trodde det var okej då. Men idag när jag kolla till honom var han en aningens seg och det lilla varet som kom ut luktade pyton +han var kladdig runtom såret från att jag tömt det på var, så jag tog lite vatten och gnuggade, skorven som hade bildats lossnade och blottade vita klumpar i fickan som bildats under huden, tog bort dom vita varklumparna (?) och rengjorde med jodopax. 

Tänkte sätta han i sjukbur över natten så att såret hålls rent och kan dra ihop sig lite. Hur ska en sjukbur se ut? (hittade ingen artikel) Duger min? Ska han få springa löst något nu eller ska jag vänta tills såret dragit ihop sig?

Sen föreslog min mamma att skölja ur såret med sterilt vatten, alltså jag kokar upp vatten och sprutar med hjälp av en steril spruta i vattnet i såret. Bra idé eller ett big NO till detta? Ska jag ha på jodopax efter detta isf? Är jodopax ens bra att använda till detta ändamål?

Är enormt tacksam för all hjälp jag kan få!

chade
2

Jag tycker buren ser bra ut, så länge han får komma ut och röra på sig rätt mycket på någon ren yta.

Det är inget som skulle kunna göra det värre att skölja ur såret, så det hade jag gjort! Och jodopax är väl bra för förebyggande syfte, är det ett djupt hål efter bölden så se till att öppna såret varje dag så att det får läka inifrån och ut, så att skorpan inte gör så att bakterier fastnar där inne!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zolah
0

När jag hade fått en böld på min kille Torsten så torkade jag bort sårskorpan med saltlösning och 'kokade' sedan ur det med väteperoxid. Det blev jätte bra, och han fick vara i sjukbur tills det hade helat sig.

Skogsmongot
0

Tack chade och Zolah! Hålet är inte så djupt, det är mer som en ficka: hål och sen breder det ut sig direkt under huden där varet var. 

Ska skölja ur det nu :)

Edit: såg att jag redan fått svar på hur jag ska öppna såret

chade
1

#3 använd koksalt och badda såret tills skorpan släpper :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zolah
0

Beror på, är det skorpa? isådanafall kan du 'tvätta' bort den som jag gjorde. Annars kanske du måste gå till veterinären, om du inte är beredd att skära upp försiktigt själv. ( Jag vet ju inte hur det set ut osv, så jag rekomenderar väl hellre veterinär besök. )

Skogsmongot
0

#5 Tror det går bra att tvätta bort det då det gick första gången jag tömde bölden

Zolah
0

gör så, och rengör sedan som Chade sa :) ( alltså skölja ut såret noga )

sarakaka
0

Det kan eventuellt behövas en antibiotikakur eller ytterligare ett dränage om det inte självläker så fortsätt vara observant. Tycker att det låter som att du skött det här jättebra! Och sjukburen ser jättebra ut.

Skogsmongot
2

#8 Jag vet, ska hålla noga koll på det. Tack så mycket!  

Har nu sköljt ur såret (2ggr för säkerhetskull)och det har redan börjat dra ihop sig då själva såret/hålet hade krympt så det bara var lika litet som munstycket till min 1,5ml spruta. Rufus som han heter var jätteduktig även fast det gjorde ont :)

Skogsmongot
3

Liten uppdatering om hur det går: I fredags såg det väldigt bra ut, inget var och fin skorpa. Jobbade i helgen så mamma och lillasyster tittade bara till Rufus snabbt och tyckte att det såg ut som ett fint sår. Igår när jag kom hem sent på kvällen såg och kändes det ut som en fin skorv, men när jag klämde lite i närområdet så öppnades skorven som ett lock och under var det som en liten varklump och det luktade lite illa, lät det vara över natten då jag inte hade tillräcklig utrustning (ljus). Imorse kollade jag till honom och det såg ganska fint ut, bara som ett ytligt sår nu, luktade inte och den vita klumpen såg jag inte så den hade han antagligen tagit hand om själv. Gjorde rent med jodopax efteråt och hoppas att det läker fint nu så Rufus slipper detta elände :)

Skogsmongot
3

Rufus sår är nu helt läkt, nu väntar vi bara på att pälsen ska växa tillbaka på det utsatta stället 🙂 Hoppas denna tråd kommer till användning för andra också

Stort tack till alla som hjälpt mig! 🌺