Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 563 ggr
chelona
0

Åh ge mig styrka

Så, Sokrates fick ett epilepsianfall idag.
Han har fått små anfall till och från sedan i våras, uppsökte veterinär då som konstaterade att han troligast hade en hjärntumör, men att jag skulle få pröva medicinera i alla fall för att kräket var så pigg och glad. Märkte inte av mer än ett epilepsianfall i somras, och han var fortfarande pigg och kry, skulle äta all mat och ut på äventyr, precis som vanligt.

Nu har det förvärrats. Anfallet varade längre, tycktes trötta ut honom mer, och direkt efteråt så smög han upp bakom sin bror och bet honom oprovocerat i bakdelen. Det är således dags att låta honom somna in nu, bara ett och ett halv år gammal. 

Men hans stackars bror är världens socialaste. Platon sitter alltid på gallret. Så fort man gör minsta ljud så är han där. Jag kommer inte kunna skaffa fler råttor på ett bra tag, då jag inte vet var jag kommer bo efter den här terminen. Så att köpa honom sällskap går inte. Jag skulle inte ha något emot att låna en hane eller två av någon, men de brukar ju inte gilla att flytta runt så det är inte troligt att jag kommer kunna göra så. Och uppfödaren berättade att Platon kanske inte klarar en omplacering pga stressintolerans i generna. Men han är världens snällaste, charmigaste lilla pryl, och jag vill inte att han ska behöva sitta ensam. Och till råga på det ska han sitta ensam på för honom okänd mark hos min farbror i 24 timmar medan de sanerar lägenheten från kryp. Min stackars pojke. 

Puh, behövde bara få skriva av mig. Allt känns så kaotiskt just nu. :(

💣

mikeiko
0

Fy för hjärntumörer :(

Allamej
0

Låna en hane, flocksmarta råttor klarar omställningen och hur ofta far inte folk på utställning och sådant.

Jag beklagar din lille plutt… det är det värsta med dessa underbara djur.. Men du gör det rätta. 🤗

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

chelona
0

#1 ja, inte är det lätt inte. Stackars lilla Sokrates. Han var en riktig liten personlighet. Mycket åsikter om saker och ting.

#2 Som det ser ut nu så ska Platon flytta hem till uppfödaren i slutet av september, men först måste jag hitta en veterinär att besöka, för så sent som igår anade jag att hans huvud möööjligen lutar någon millimeter och i vilket fall så har han kliat sig lite väl ofta och det kan vara dumt att låta honom flytta till andra råttor innan det är undersökt. 

Jag har vibranord hemma(det blev över efter att jag försökt medicinera Sokrates), men misstänker att det är annat jag ska ha för öroninflammation/snedskalle. Om det nu ens är snedskalle och inte något jag inbillar mig, jag har bara tyckt mig se det tre gånger.

💣