Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1197 ggr
:')
0

I din restaurang.

Vad serverar du på din "råttrestaurang"? 

Det jag menar är vilka ingredienser har du i ditt Torrfoder utöver korn, råg, havre och vete? Gillar dina råttor det du serverar?

Tänker du på vad de får för färskfoder eller kastar du bara in middagens rester? Får dina råttor kolhydrater och protein varje dag eller bara några gånger i veckan utöver grönsakerna? Vad är det dina råttor uppskattar mest?

Vad brukar du ge ibland för att det är bra i små mängder?. Som t.ex nötter med skal, räkor med skal, kokt ägg osv. Tänker du mycket på vad du ger dina råttor?

Vet att det finns en del mattrådar, men hittar ingen där folk skriver vad de brukar ge sina råttor och vad de har i torrfodret.

😊

WarMinerTool
0

Tass

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Mimmi89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Torrfodret innehåller (grynblanding) pumpa o solrosfrön, Magnussons hundmat och gojibär.

Mina tjejer får smaka på allt mer eller mindre iaf en gång tycker allt att dom kan få "utforska" lite :)

Annars får dom rester varje dag dvs kanske kokt potatis och morötter eller pasta och ärtor, linser sojakyckling lite havremjölk.. försöker ge dom rena ingridienser innan det är ihopblandat och kryddat tex om jag gör gryta så lägger jag undan en morotsbit, majs osv att ge till dom men försöker undvika att ge dom av den färdiga saltade och kryddade grytan.

Sallad morotskaka gurka majs ärtor knäckebröd nötter… ja mina får allt möjligt… 

Nu fick dom precis en upphängd majskolv, pumpa blomkål mörötter broccoli och ägg.

På bilden har dom fått var sin minidödskallegodis med fruktsmak, en godis som faktiskt uppskattades (annars brukar dom mest bara smaka och utforska skräpgodis).

UrchinFamiljen
0

Tass :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

0

#2 Okej, ja att de får smaka vissa saker en gång för att få nya smakupplevelser låter väl rimligt c:

Trollhund
0

Som Torrfoder får de fyrakornsblandingen + hundfoder och så brukar jag blanda in lite vanlig musli. Men har prövat med olika bladningar med ex puffad quinoia och massa annat men de åt inte det helt enkelt. Och från och nötter vill jag tillföra på sidan om för att ha koll på hur mycket varje råtta äter eftersom jag har både yngre och äldre råttor med olika vikt.

Som färskfoder får de våra matrester förutom vissa undantag. Ex så får de inte äta köttrester när vi grillat då marinaden är väldigt salt. I övrigt så är de vana vid kryddor och gillar det, speciellt vitlök. Har vi ätit ute eller inte ätit kött brukar jag göra äggröra, slänga i en massa grönsaker, steka lätt och sedan ha i ägg.

Jag försöker tänka minst hälften grönsaker, av olika sort men köper ofta fryspåesblandingar då vi tvåfotingar är lite dåliga på att äta grönsaker, en del kött och en del kolhydrater och lite fett. De dagar det är mer salladsmat kan de få lite ost till osv.

0

#5 Åh det där med äggröran var smart, det ska jag komma ihåg! :D

ÖrjanLax
3

Eftersom jag vet att mina kräsna tjejer ofta ratar en hel del av det nyttiga jag vill att dom får i sig är jag en stor fan av att mixa ihop röror och ge. Då kan det se olika ut men att jag mixar ihop t ex ärtor, grönkål, leverpastej, äggula, morot, äpple, banan, potatis, skinka, yoghurt, melon, spenat osv. Sen mixar jag ihop allt med lite olivolja och honung och ger, på så vis kan dom inte välja och vraka som dom annars kan. Sen kan man frysa ner om det blir över så man alltid har i frysen att ge. Man kan t ex frysa ner i en isform, så är det bara att trycka ut några pluttar ur formen för varje måltid. :)

Sen ger jag ju självklart ickemixad färskmat också, men tycker det är bra att mixa ibland så jag vet helt säkert att alla råttorna får i sig allt det braiga.

Torrfoderblandningen består främst av olika blandade müslisorter, sen bovete, hundtorrfoder, sesamfrö, alfalfafrö, vetegroddar, pumpakärnor, melonkärnor, och lite annat beroende på vad jag har köpt. Nötter får dom vid sidan om.

1

#7 Gud vad smart, då kan man ge fusen mixad supernyttig (typ) mat på sommaren om det är varmt 😃

ÖrjanLax
0

#8 Precis! ;) Eller låta det tina lite om man vill :) Bra om man är lat nån dag och inte orkar fixa någon mat också!

0

#9 Ja! Lätt att ge föräldrar instruktion också för vad råttorna ska få om man skulle behöva vara borta en kväll 😊

Trollhund
0

Precis. Vi har köpt en massa matlådor från ikea (de har ett sett med typ 40 delar där man får med ett gång smålådor kostar typ 40kr) och fryser in när det blir mycket matrester över så att det alltid finns akutmat i frysen om någon skulle behöva rycka in om vi inte kommer hem.

Alla grönsaksmixpåsar är toppenbra tips att ha i frysen, inte alltid man har färska grönsaker hemma :) Däremot gillar inte mina damer morötterna i sådana blandingar. Faktum är att de inte gillar morötter öht. Lite grann kan de äta om de får vanlig rå.

0

#11 Ja ska nog köpa lite sånna när det närmar sig att jag ska få mina råttor 😃

Lenichu
0

tass :)

prutt

Cederin
0

Mitt Torrfoder är ganska tråkigt faktiskt. Enbart för att en av killarna väääldigt lätt lägger på sig och är mycket selektiv med vad han tar i skålen. Därför kör jag bara på 4-kornsblandningen från Axa/Finax, lite 4-kornskross, linfrön, ibland lite pumpakärnor för att göra det roligare.

I och med att de verkligen vräker i sig Torrfoder ändå så minskar vi kolhydratsintaget i färskmaten. Däremot får de mycket grönt och lagom mycket protein🙂

Medarbetare på Naglar och Hår

turbopsyk
0

Sjukt bra att läsa denna tråden då jag i princip inte har någon aning om vad jag ska ge för Torrfoder. Vill helst blanda eget så om någon har nåt bra tips på Torrfoder som är bättre än zoo affärers (!!!) Torrfoder så får ni gärna komma med tips!

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

UrchinFamiljen
1

I det Torrfoder jag blandar själv har jag i:

*Havre

*Cornflakes

*Rispuffar

*Knäckebröd

*Osaltade solrosfrön

*Pumpafrön

*Kokos

*Müsli utan socker

Jag har aldrig hittat den där 4-kornsblandningen och undrar vart ni köper eran?

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

turbopsyk
0

Hur mycket Torrfoder och färskfoder rekommenderar ni en som har två råttor att ge? :)

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Trollhund
0

#16 På ica :) Bland muslin. Axa är märket.

UrchinFamiljen
0

#18 Jag har letat men jag hittar inte den.. :(

wintermynta
0

25 kilos säck med Benelux och sen slänger jag i musli, det som finns i skafferiet, lite hundfoder, makaroner, hårtbröd osv

0

Tack alla, mycket bra tips :D

Anothername
0

Tass. Det här va en bra tråd :) Mina nykomlingar fick idag lite pasta, falukorv, äpple och körsbärstomater. Korven va helt klart favorit ;)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

elphie
0

Just det här har jag många tankar kring, färskfoder är enklare, där blir det vad vi äter och lite annat plock, men torrfodret minns jag inte alls hur jag blandade. Nu har jag läst lite och jösses vad det verkar variera vad folk har.

Varning för långt inlägg.

Ge gärna input på min tilltänkta blandning. Något som är bättre än annat, något jag bör stryka? Favoriter hos era råttor?

Bas: Råg, vete, korn och havre (AXA grynblandning)
+ inte mer än 20% fröer/nötter, en blandning av varianter av dessa:
Quinoa Solrosfrö Linfrö Sesamfrö Hirs Bovete Torrfoder Alfalfafrö Dinkelflingor Cashewnötter Solrosfrö Oskalad sesamfrö Hel bovete Pumpafrö Vetegroddar Mandelflarn Valsade ärtor Osötade majsflingor Rispuffar Knäckebröd

Är det någon som har koll på innehåll i hund/katt-torrfoder så säg gärna om det är något av dessa vi har hemma som funkar. Kattmat är generellt inte OK? Eller beror det på innehåll?

Vår hundmat Royal Canin Medium Adult 7+ innehåller:
Torkat fågelköttsprotein, Vetemjöl, Majsmjöl, Majs, Animaliskt fett, Hydrolyserat animaliskt protein, Vegetabiliskt protein isolat, Vete, Fiskolja, Sojaolja, Jäst, MIneral, Jästhydrolysat, Äggpulver, Betmassa, Frukto-oligosackarider, Psylliumskal och frön, Hydrolyserat jästextrakt, Boragoolja, Tagetesextrakt

Vår kattmat Royal Canin Sterilised 7+ innehåller:
Majs, Torkat fågelprotein, Vegetabiliskt proteinisolat, Majsgluten, Cellulosafiber, Hydrolyserat animaliskt protein, Animaliskt fett, Mineraler, Betmassa, Jäst, Fiskolja, Frukto-oligosackarider, Sojaolja, Extrakt från grölnt te och druva, Skaldjurshydrolysat, Tagetesextrakt, Hydrolysat från brosk

Zak
0

Har bestämt för  mig att jag läst någonstans att man inte ska ge råtttisarna linfrö, men jag kan ha fel.

ÖrjanLax
1

#23 Det är absolut inget fel i att ge Royal Canin till dom, är ju praktiskt om du ändå har det hemma liksom och det bidrar till lite kött. Men om man jämför foder märker man snabbt att Royal faktiskt inte innehåller så mycket kött alls, dessutom i stort sett bara torkad fågel vilket inte är världens bästa källa, och väldigt mycket mer onödiga saker (iaf för hundar). Men vill du ha ett så bra Torrfoder som möjligt i blandningen (mer kött, mindre onödigt spannmål, det får dom ju redan i din blandning) så är Acana och Orijen bäst enligt mig. Personligen skulle jag nog skita i att tillsätta Torrfoder om Royal var det jag hade hemma, och istället bara satsa på att ge riktigt kött några gånger i veckan. :)

#24 I små mängder går det bra. Linfrö innehåller blåsyra, och man bör inte ge råttorna för mycket av det. Rekommenderat maxintag för en människa ligger på 2-3 matskedar, så en råtta ska inte ha mycket alls. För stora mängder kan ge neurologiska skador.

AliciaRing
0

#21 Det som mina grabbar gillar som mest är den färska maten som de får 2 till 3 gånger per dag. Därför jag ger tre gånger är för att det ska få frukost,lunch,"middag/kvällsmat". Den färska maten kan innehålla allt ifrån korv,ris,potatis,pasta, grönsaker osv. Favoriterna är ris och majs! :D Mitt Torrfoder köper jag ifrån djuraffär, köper alltid samma om det finns. Ibland så kan jag blanda i müsli, lite havre och ibland torkadefrukter som banan, äppelringar, torkade persikor i en liten mängd. På helgerna så får dem lite lyxigare mat, tillexempelt om vi grillar så kan dem få en kött bit utan kryddor om inte, så tar jag bort översta lagren runt köttet och spolar av dem. :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Zak
0

#25 Tack för svaret!!