Slash mår inte bra, snälla hjälp
Mamma ringde mig idag om att min äldsta råtta slash inte mår bra. Jag åkte hem och fick se en min lilla pojke i dåligt skick, jag tror inte han kommer finnas hos mig så länge till. Men snälla hjälp. Är det normalt att en råtta blöder ur "snoppen" och får massa ryck. Han andas också konstigt och jag vet inte vad jag ska göra, det gör ont att se honom såhär. Jag vet att jag borde åka till veterinären, men jag är så rädd att de ska säga det värsta. Så jag skulle vilja ha era tips först. Plågas han? Han sover rätt mycket också. Det bästa vore kanske om han somnade in?
"älskar dig vad som än händer"
Jag tycker du ska ringa omedelbart. Råttan behöver akut vård och då spelar det inte så stor roll om människan är rädd för avlivning eller inte.. Föreslår de avlivning så är det för råttans bästa!
Åk in så fort ni bara kan.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Om det kommer rödaktig vätska från underlivet, -är det nog blod, el blodblandat var.. -så det är något som inte är som det ska.. Troligtvis har han en urinvägsinfektion..
Tycker precis som #1 att du bör ta honom till veterinär snarast. Huruvida han är för gammal& sliten för att orka med en antibotikakur kan veterinären ge dej svar på.
Att han andas "konstigt"& rycker till kan bero på luftvägsproblem, eller att han helt enkelt reagerar på smärta, -mycket troligt från (den ev.) infektionen i urinvägarna.
Det är jobbigt att tänka på att behöva säga hejdå, men om det är så att han mår dåligt& det inte går att göra det bätte, så är det bästa du kan göra för honom att låta honom slippa.. -men det vet du nog lika bra själv..
Hoppas det löser sej på bästa sätt hur det än blir.
Skriv gärna& berätta vad veterinären säger& hur det går.
Utöver de gissningar ovan kan det vara gräl och fått invärtes skada. Eller stroke. Inget man kan göra så mycket åt i hemmet.
En dålig råtta tar mycket energi att hålla värmen. Så det är var du kan göra nu. Se till så han håller sig varm. Typ en transportbur, hett vatten i petflaska/or, linda i handduk och lägg honom bredvid/på honom. Samt försöka få i vätska så han inte torkar ut om det går. Sedan försöka hitta veterinär som kan hjälpa dig så fort som möjligt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Inte en enda tråd som gör mig annat än skitarg inatt.
Släpp ditt ego och ta råttan till veterinär.
#5 apontus7 gick med ungefär samma veva som han skrev har jag för mig att jag läste på dennes sida i natt. nu har denne iaf avslutat kontot efter några få inlägg på rif
Sms nu Jennier :( <3
PUTT PUTT PUTT PUTT! Snälla någon som vet?!
Man kan inte säga mer än vad som har sagts i tråden, hon måste åka till en veterinär. Han kan ha en massa ont som ju mer man väntar, ju svårare kan det vara att göra något åt.
Så försök att övertala din vän att gå till veterinären
Vad vi än säger här på forumet om gissning på orsak. Så behöver råttan veterinär värd. Mest troligen medicinering och det får man bara genom veterinär. Och för att vara ful på den fronten så är det krav enligt lag att uppsäka veterinär vid behov. Djur får inte lida. Antingen får ni medicinering eller kanske det är så illa ställt att det är humanast för den att få somna in. Hur som är det till veterinär ni måste vända er. Ingen här är utbildad eller kan ge er något recept
Jag tror inte att hon menade att hon inte ville åka in. Mer om det var någon som visste säkert om det var något som hon sjäv kunde göra.
#9 jag ska försöka få tag på henne. Tror att hon kanske är hos veterinären nu och svarar inte pga det.
Måste tyvär meddela att Slash inte finns vid liv lägre. Hahar det bra nu hos sin saknade bror Bilbo
Vad tråkigt! Åkte dom till veterinären med honom?

Mvh Stephanie 

Jag hann aldrig åka till veterinären innan han avled. Men han är hos sin brorsa nu och jag märkte direkt att det inte var långt kvar. Därav andningsproblemen de fick han bara precis innan. Jag tänker hela tiden på det jag kunde ha gjort och allt. Men då kommer jag bara plåga mig själv. Ni som har nåt att säga om hur jag agerade och sånt, gör det då. Jag bryr mig inte.
#4 Bitch please, vill bara min råttas bästa du vet inte ett skit dra åt helvete. Jag fattar fan själv att jag var tvungen att åka in. Skrev bara att jag var rädd. #10 Jag skulle aldrig låta honom lida alla kan fan dra.
^ svär för jag är sjukt arg.
Jag vet att du är ledsen över att din råtta har dött, men tänk på hur du pratar här på forumet. Ta ett par djupa andetag och lugna ner dig, om det inte funkar låt datorn vara en stund. ( plus - bry dig inte om den där användaren, han kom hit och var otrevlig på flera ställen och tog sedan bort sitt konto )
Beklagar sorgen, men tänk att han nu slipper ha ont och kan busa runt så mycket han vill nu utan problem :)
#15 Orkar bara inte med personer som tror att de vet allt.
Jag kommer sluta svära när alla slutar skriva äckligt tröga kommentarer "men förlåt för att jag svor i alla fall" .
Han lämnade denna vackra värld exakt en månad efter sin bror
Någon som vet vas som kan ha hänt?! Hjärnblödning?
Det spelar ingen roll hur mycket ni gissar, kommer aldrig kunna bevisa eller något. Jag orkar inte gissa vad han dog av. Så sluta bara även om det var något fel på hjärtat hjärnan eller tårna så kommer jag inte få veta det. Finns det ingen knapp så man tar bort hela jävla inlägget?
#20 Nope, en startad tråd finns kvar så länge den inte bryter mot reglerna. Däremot kan en moderator låsa tråden så att inga nya inlägg kan skrivas.
Men det finns ingen anledning att ta bort tråden, det är ingen som har varit dum mer än #4?

Mvh Stephanie 

Jag var inte elak eller menade illa med inlägg 10. Jag gav de tips jag kan dvs håll honom varm. Försök få i vätska. Uppsök veterinär fortast möjligt. Jag ville bara poängtera att det sällan går att ge så mycket mer tips på vissa saker via ett forum. Jag tror inte några huskurer hade gjort större betydelse för eran älskade grabb. Ni verkade ha koll på läget. Men tyvärr tror många personer att medlemmar här inne kan trolla fram ett botemedel. Tyvärr är så är inte fallet :/. Tråden kan låsas så ingen mer kan kommentera. Men dumt att radera tråden. Någon i framtiden kanske kan få svar via denna tråd för samma problem. Ni gjorde så gott ni kunde. Men nu får han springa i råtthimlen med sin kompis och ta hand om alla andra förlorade pälsklingar.
Ett sätt att kunna bevisa varför han dog är obduktion. Då kan ni få reda på vad det var :)
Dock kostar det pengar.
Och hur sur man än är så är det inte bra att skriva ut det på ett forum. Ta det via PM istället. Och hur mycket du än svär så blir saker och ting inte bättre då ingen av oss tycker att det låter bra med svordomar.
Tänk på språket :)
Men i vilket fall som helst så tycker jag att man ska kolla igenom de saker som hänt den senaste veckan. Har ni ändrat foder? Vilket foder ger ni? Har ni ändrat något i deras vanor? Har ni tagit med honom någonstans?
Om man går igenom alla dessa saker så kan man få en hint av det iallafall. Och om ni inte har gjort någon av ovanstående så var det antagligen ett inre fel som orsakades av sjukdomar i generna.
#23 Det hon sa var att hon inte ville veta av vilken orsak han dog. Det finns inget man kan veta säkert att det var så han sog :(
#24 Oj, då skummade jag bara genom texten. Men i sådana fall är det synd. För är det pågrund av mat, strö, omgivning etc. så är det ju inte bra att köpa en till råtta. Eftersom brodern dog för en månad sedan så kan det ju vara en slump - men om man inte vet var det var så rekommenderar jag inte att skaffa en till råtta förrän man vet vad det var.
Min råtta dog igår, jag känner bara inte för att gräva i varför än. När den största "sorgen" är över. Så ska jag såklart göra allt för att mina andra råttor inte ska drabbas ifall det fanns värsta orsaken.
#26 Hur gammal var han?

Mvh Stephanie 

#27 Jag köpte de av en tjej som tog hand om råttor som inte kunde stanna hos sina tidigare hem av olika skäl. Vi har räknat här hemma och han ska ha varit ca 2 år lite mer kanske.
Då det gick så snabbt fanns det nog inget ni kunnat göra iallafall, oavsett om ni hunnit till veterinären på en gång..
Har ju svårt att tro foder& strö etc skulle orsaka ett så snabbt insjuknande& dödsfall.
Han var trots allt en gammal råtta. Många råttor upplever aldrig sin tvåårsdag.
Ledsamt i vilket fall att han du inte fick ha honom längre tid.. Är ju det som är det tråkiga med råttor, -deras korta livslängd.
Beklagar sorgen.
Bry dej inte om #4. Användaren dök upp samma kväll, skrev otrevligheter& förolämpade folk i olika trådar& försvann lika snabbt igen.
Till er som "gillar" #4:s otrevliga& okänsliga kommentar: Läs igen! TS skriver ingenstans att denne inte tänker ge råttan vård hos veterinär. Man bör kunna uttrycka osäkerhet vad man ska göra& bävan att säga hejdå till sitt djur utan att folk ska tolka det till det allra värsta. Fråga istället för att anta! Om man misstänker att någon inte tänker klart i en sådan situation kan man, som bl.a. #5 skriver ge sakliga& förklarande råd utan oförskämdheter!
Tänk efter hur det skulle kännas att förlora sitt husdjur& få sådant slängt i ansiktet.
Tack så mycket! #29
Tråkigt att höra att din pojke inte klarade sig.
Jag tycker inte du gjorde fel.
Jag förstår dej att du vart rädd och orolig.
Det blir vi alla då våra djur blir sjuka och alla hanterar sin rädsla på olika sätt.
Det verkar som detta gick väldigt fort och att han antagligen inte skulle klarat sig oavsett om han kom till vet. eller ej så klandra inte dej sj🌺
Vi reagerar ju olika, en del måste stanna upp och tänka och analysera innan agerande och andra agerar utan att tänka alls t.ex.
Jag sj tänker inte innan.. jag bara gör vilket inte alltid heller är uppskattat av alla men man är olika där avolika reaktioner i olika situationer.
Kram på dej 🌈
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Beklagar :(
Var inte meningen att gilla några inlägg, mobilen fastnade lite. Men jag ville bara beklaga sorgen. Han har det bra nu och förstod om du var rädd. Hade en honråtta som dog för ett tag sen och jag hade precis samma känslor och tankar som du hade.