Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 958 ggr
[1UpShroomish]
2

Insamling för vanvårdad och sjuk råtta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår fick jag med två råttor som är runt året gamla och jag fick en chock när jag fick se hanen.
När de kom hit så bodde de i varsin "mindre marsvins bur", hanen hade lite stegar, en saltsten och en pinne i sin bur medans honan inte hade någonting alls och de båda hade spån som bottenmaterial.
De har även levt ensamma hela sina liv.

Hanen som jag har döpt till Jack är såpass undernärd att man kan se ryggraden sticka ut och hans andning är tung, långsam och väldigt ansträngd. Jag gissar på att det började med en irritation i luftvägarna pga spånet och att det sen blev en infektion som slutligen satte sig i lungorna och kan nu vara en lunginflammation.
Han piper också så fort jag tar i honom så antingen så har han ont eller så är han bara väldigt rädd men oavsett vad så är han en väldigt snäll kille.

Det verkar tyvärr vara såpass illa att han måste få somna in :(
Den förra ägaren ska ha varit en omyndig pojke så ansvaret faller så klart på föräldern men hon påstår att han var helt frisk innan han kom hit och det är långt ifrån sanningen.

Eftersom jag inte alls vara beredd på detta och pengarna sinar så ber jag nu er att hjälpa mig låta honom få somna in och sluta lida mer.
Det tar emot att be om pengar men det är verkligen ett kritiskt läge.
Jag tror även honan bör undersökas ifall att hon också bär på något eftersom jag har tänkt att försöka sätta in henne i en flock efter att karantäns tiden gått ut.

På dom klinikerna här i Karlstad kostar det runt 400-500:- för en avlivning och jag ska även be om ett intyg på honom, hur länge han kan ha gått med det här och vad det kan bero på.

Om du är villig att hjälpa till så skicka ett PM till mig så ger jag dig kontonumret till min mors konto då pengar inte får sättas in på mitt.

Här är ett klipp på hans andning

[1UpShroomish]
3

Kan även tillägga att den förra ägaren ska anmälas för vanvård så fort jag har fått intyget att vetten.

[Emelie321]
0

Finns det ingen chans att han kan bli bättre? Om det nu är lunginflammation och han får medicin? Vad plågsamt att se! 😕😭

[1UpShroomish]
0

Det verkar inte vara någon möjlighet tyvärr :/ men får så klart se vad vetten säger, om han kan bli frisk och bra så är det klart att han inte ska avlivas.

zickan
21

Jag har följt trådarna. Tycker det helt enkelt är förjävligt rent ut sagt. Vill bara att alla ändå skall tänka på tonen. Fast jag med svor nu ;-).
Det är svårt att tänkta sig för när man ser något så hemskt. Men ville bara slänga in så tråden inte spårar ur. 

Kunde inte ta beslutet själv så jag kontaktade sorkland som också var vaken. Hon är också lite delaktig i råtthjälpen och ansåg det samma som jag. Så just nu kommer råtthjälpen gå in och betala för hanen. 
Det vill säga. Säger veterinären att den bör medicineras så kör på det, säger veterinären att den bör avlivas så kör på det. 
Det jag dock vill ha åter är kopia på räkningen för kassaboken. Men jag vill även att råttan skall få en hälsoundersökning för dokumentering. Och att denna skall kopieras och skickas till oss, och till länsstyrelsen i samband med en anmälan till personen som gjort detta. 
Är det nått du kan gå med på så är det bara att jaga en tid fortast möjligt :-)
Jag är kassör i råtthjälpen och vi har swedbank konto. Snabbast överföring kan göras inom någon minut mellan swedbank till swedbank.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
4

Åh va underbart Zickan och råtthjälpen! ❤️

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

chade
3

Helt underbart Zickan!

Sen vill jag göra min röst hörd, jag fick hem en hane som var mager, andades precis likadant, åt inte och hade tappat gnistan helt och hållet. Men jag åkte till veterinären och fick medicin utskrivet. Han blev faktiskt mycket bättre, började äta, gå upp i vikt och rosslet försvann till viss del och började andas normalt. MEN tyvärr så höll det sig bara en månad, sen blev han ännu sämre bara över en natt, så den morgonen åkte jag med ilfart till veterinären för avlivning.

Så det kan bli bättre, men det är inte säkert. Ge inte upp hoppet än!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Anyniel]
2

Råtthjälpen ❤️

dyoxide
2

Åh, underbart att råtthjälpen kan hjälpa till! ❤️ Skulle det mot förmodan strula med det så är jag beredd på att hjälpa till lite, om det skulle behövas. Vi håller alla tassar och tummar och tår och allt det går att hålla här hemma för att det blir så bra som möjligt!!

JoySurrender
1

Jag hjälper också till om det behövs.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[rinrats]
2

Jag blir lite tårögd. Tack Zickan och råtthjälpen för eran hjälp samt er andra som vill hjälpa till. Mycket fint gjort ❤️

Fisfia
1

Symtomen hos råttan på bilden påminner mycket om en råttkille jag hade. Dessa kom smygande, med liknande andning och avmagring. Jag försökte länge medicinera. Det som hjälpte bäst men tillfälligt var kortison. Således med största sannolikhet inget att hålla på. Och det lär väl inte vara pga något spån som underlag utan beror nog på något annat.

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vila i frid Jack

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

Usch vad hemskt och tragiskt 💔

[rinrats]
0

Jag har ingen aning om vad som har hänt, men det verkar som om Jack är borta nu 😢Vill gärna veta vad veterinären sagt osv.

Må du vila i frid Jack! ❤️

[1UpShroomish]
1

Har precis kommit hem från vetten nu och hon trodde precis som jag, att det var en lunginflammation så gått alldeles för långt så lillkillen fick somna in :'(

Samtidigt som jag känner lättnad och bra över att han slipper lidandet så kan jag inte sluta gråta, både han och hans syster fick sån hemskt start på livet.

Vetten kommer skicka ett intyg till mig på tisdag så hoppas hon får med allt men hon var verkligen engagerad och visste vad hon pratade om.

Hon sa att det gick jätte bra att ge honom sprutan och att han var lugnt hela tiden, det tog inte alls lång tid innan han var borta antagligen för att han var så otroligt svag.

Systern Majora kommer iaf klara sig så det är jue bra.

Två dagar fick jag ha honom och jag kommer sakna honom så 😢

[Emelie321]
2

Åhh stackars lilla Jack! 😢 Tack och lov att hans tragiska liv fick ett så gott slut som möjligt med kärlek och omtanke, och att han slipper lida mer. Höll verkligen tummarna att han skulle klara sig här hemma 😕

Väldigt fint gjort, och han är nog ypperligt tacksam som fick somna med värdighet.

Hoppas allt går bra för hans syster i framtiden ❤️

[1UpShroomish]
1

Han fick över en kvarts gosande innan dom tog honom till det andra rummet och han knastrade och bara njöt, har aldrig sett honom njuta så hårt innan men han kanske kände att det var dags och passade på att ta vara på det. 

Systern Majora och Zelda som jag har haft sen ett par veckor tillbaka fick baytril som jag ska börja behandla dom med och när de båda är friska så är det dags att påbörja den långa introduceringen. 
Men jag tror det kommer gå bra :)

[rinrats]
1

Så himla sorgset 😢Nu ser jag fram emot anmälan!

Lancia
3

Men lille Jack då! Beklagar verkligen, men det var det absolut bästa du kunde göra för honom, ge honom en hjälpande hand över till andra sidan. Vilket fullkomligt vidrigt liv det måste ha varit, att må så dåligt och utan att få hjälp.

Vilken tur i oturen att du hamnade hos en veterinär som verkade bra och engagerad. Veterinärutlåtanden bör väga hyfsat tungt, och även om läns inte kan göra mycket alls (det krävs i princip upprepade kontroller där vanvård noteras för att få djurförbud…) så är det i alla fall kanske en tankeställare för familjen som hade råttorna. Bara man lyckas så ett litet litet frö, så är det värt det.

Lycka till med damerna, och tack för det du gjorde för Jack!

mikeiko
0

En stor eloge till TS!

[1UpShroomish]
2

Tackar allihopa, ni har alla hjälpt till genom att stötta och ge råd, 

så jag kan tacka er tillbaka 🌺