Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2582 ggr
AliciaRing
2

Hur inreder ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur inreder ni i era voljärer, så att allting får plats men inte ser så rörigt ut, skulle vilja få in en till hängmatta och några rör, men vet inte hur jag ska placera in dem. Visa era bilder på era voljärer för mer hjälp av tips.

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

kigon
0

3-kants hängmattor kan man hänga i hörnen var som helst, (så slipper man hänga dem i toppen eller under en plan som andra hängmattor) så det skulle rekommenderas! 

Rör kan göras med endast hållare i mitten på röret, så man kan hänga dem vid kanten! (så här, men kanske lite fler) Eller två hållare på varje sida uppe på röret längst ut i kanten, men om man ej vill hänga den i taket så är det bäst om röret är ungifär lika stor som buren är på längden/bredden då (så här)

Tunnlarna är lite svåra om man ej kan sy, dock :P

Sen finns det ju massor man kan göra/beställa, som tunnel-hammockar, pocket-hammockar,  mys-säckar, etc (säljer alla dessa själv kan jag ju tillägga haha, försöker rensa ut allt tyg då jag ska köpa på endast lila/svart/röd i min bur nu) 

Så länge man har anpassad storlek på grejerna går det att hänga var som helst i buren :) Rep kan hängas så de kan springa mellan hängmattorna, etc! Råttorna är väldigt bra på att röra sig i buren även om det är rörigt när de har vant sig, så rörigheten är inte så mycket att oroa sig för ^^

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

AliciaRing
0

#1 Tack du, syr här hemma jag oxå, Men grejen är att jag har fått slut på idéer… När jag menar rörigt är att jag vill att det ska kännas bekvämt och snyggt. Är ganska pidant när det gäller buren. Städar buren hela tiden. Men känner att det är en hel del som saknas, som hyllplan men vet inte hur jag ska placera sånna saker på ett bra sätt. Ska beställa sputnikar snart, och hade tänkt köpa mig fler hyllplan så grabbarna har lite mer yta att springa till och från. :)

kigon
0

#2 bra, då är det lättare! Kan som sagt rekommendera hörn-hammocks, då de kan göras stora nog att vara som en mjuk hyllplan var som helst :) 

Själv hänger jag mina saker kors och tvärs, så vet inte om det är särskilt snyggt haha;; Funktionellt dock!

AliciaRing
0

#3 Haha okej:) Har du någon bild på en av dina hörn-hammocks, om du använder sånna :)

kigon
0

#4 inte för tillfälligt! Har tagit ner det mesta av min inredning just nu då jag ska hänga upp allt i en ny royal suite om en vecka :) Kommer lägga upp en bild i royal suite tråden efter, dock!

men det är sånna här (om du scrollar ner till corner-hammocks) ^^

AliciaRing
0

#5 jaha okej :) Tack du. :)

Skogsmongot
1

Här är min voljär! Fast jag försöker alltid få in så mycket grejer som möjligt, funktionellt kaos är vad det är 😛 (kommer antagligen sätta in något i höger hörn längst upp då det känns lite tomt där…)

[Hejkungen]
1

Jag är precis som dig. Hatar rörigt och det måste vara "snyggt". Blir väldigt mycket mer komplicerat att inreda :p

zickan
0

Vill man köra det snyggt men ändå ha en hel del saker. Så är det smart att köra på ett färg tema. Jag har haft olika burmodeller och 20 tusen färger. Det ser rörigt och nästan stökigt ut bara den biten. 
Fått nog och håller på att avveckla burar i takt med ekominom. Vill bara ha 2 modeller burar. Rs om målade till vita och de billiga fågelburarna från zooplus vid kull och behov av extra bur under kort tid. Skall även i takt måla dessa vita.
Kikat runt på färger som lätt är att få tag på. Verkar tyvärr vara lättast med Grå, Rosa, Blå, Snorgrön och jag avskyr rosa. Men haft lite tur och hittat en del Svarta, ljusgrå och vita saker. Men börjat ge upp och infört just rosa hus. Kommer byta ut all inrening mot främst vitt/ljus grått och svart. Men blir väl en del rosa nu när det verkar va ende färgern i de husen jag vill ha som ser bra ut. 
Och det i sig kommer bli stilrent, även om det kommer bli mycket i buren. Ser inte lika stökigt ut när saker matchar. 

Bilden är bara ett exempel på hur jag försöker få till det med saker i samma färger. Men det går långsamt. Är mer inredning i den buren. Men har inte satt in de hemska färgglada husen innan jag tog bilden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Hejkungen]
0

Sista bilden är helt i min smak ! :)

zickan
1

Det är lite drygt och hålla vit bur ren. Men å andra sidan ser man allt smutts och kan hålla det renare. Jag har beställt ett par ljus grå igloo som knall rosa hus. Ska leta upp rosa fleace och göra fler sådana där hängmattor fast med rosa & vitt istället. Jag ska även få nån vit eller svart sputnick av en kompis. Tror det kommer bli riktigt snyggt.

Har även funderat på att hoppa borismattorna pga att det blir lite mörkt. Funderar på att göra nått eget överdrag på bottnen. Köpa typ kissskydd på meter i tyd och sätta gummiband vid hörnen. Eller kiss skydd och sy på filt ovanpå för att få den färg jag vill ha.

Mosten
0

En otvättad Borismatt (så att den är styv) och som #11 skriver, kiss skydd med gummiband i hörnen och trä på Borismattan, Kan färga kiss tyget i de färger man vill ha att byte med. Då behövs inte Boris mattan tvättas bara skyddet😃och på det viset håller sig mattan styv och man får fina färger i buren.🙂

zickan
0

#12 föredrar när de är tvättade ett par gånger. enklare att lägga rätt. jag hade fått tvätta mattorna under ändå. går ju igenom fleace.

Mosten
0

Nu menade jag inte fleace🙂utan kiss skydd med gummi under som man använder i sängen till barn, de går inte igenom. Jag tvättar också mattorna i vanliga fall, men tänkte att det kanske behöver vara styvt för att kiss skyddet ska sitta på bra, men det vara bara en tanke har aldrig provat själv, kanske blir sladdrigt om man har både "mjuk" dorismatta och kiss skydd🙂Men om någon provar detta kan ni väl skriva hur det funkar😃

Gahich
0

#9 vad är de för rosa hus?