Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1931 ggr
[Hejkungen]
1

Hjälp! Råttungen piper

Har precis fått hem mina bebisar, som är så lugna, så snälla och verkar vara väldigt handtama. Dem är superfina båda två. 

Men den ena råttan, låter lite som ett marsvin ibland. Han piper när han satt i min hand, han piper lite hela tiden när han går runt. Han piper ingenting nu när han sitter och äter, men han piper sådär ganska ofta. Dem knottrar typ 

Hjälp någon? 

Han nyser ganska mycket med, kan det vara förkylning. Vet att djuraffären jag handlar ifrån tyvärr använder hö, kan han ha fått in  damm in näsan? Tacksam för hjälp! :)

sarakaka
0

Hur låter lungorna?
Du lyssnar genom att sätta örat mot ryggen/sidan på råttan. När råttan andas guppar det lite, där ska du lyssna! Om det låter ifrån lungorna kan det vara så kallat rossel som kommer från en tillfällig lunginflammation eller mycoplasma. Råttan kan då behöva antibiotikakur samt andra husmorstips för att hålla lungorna i bra skick.

Låter det ifrån nosen?
Lyssna vid nosen, ibland när det är de övre luftvägarna som knasar så tycker jag att det låter lite som en pipleksak eller gummianka fast tystare och lite mer "dovt".

Rinner ögon eller nos, utöver nysningarna?
Det kan mycket väl vara damm, allergi eller överkänslighet som gör att råttan nyser. Det kan även vara förkylning eller andra luftvägsproblem.
Om du lägger vitt toalettpapper i deras bo så kommer du se hur mycket som runnit då porfyrinet är rött och pappret vitt och kan lättare göra en bedömning.

Kan du beskriva pipet ytterligare?
Är det ett pip som följer med andningen eller är det bebispip? Små råttor kan vara ganska pipiga av sig och piper ibland utan anledning, låter jätteynkligt. :P

[Hejkungen]
0

Det låter som det kommer innifrån munnen typ, han gör det inte alltid i andningen. Asså det låter helt enkelt som ett marsvin när det är nöjt, sådär lite lågt knottrande. Men ibland när han doftar väldigt mycket eller doftar på min hand. Han låter ingenting nu när han ligger och sover. 

Djuraffären använder också sågspån så tänkte om han kanske fått in damm i nosen och därför nyser? 

Dem är runt fyra veckor.

sarakaka
1

Rör sig munnen samtidigt?
Det kan vara så kallat knaster, som de gör när de är nöjda och belåtna. :)
http://www.youtube.com/watch?v=6U4E7ONGFD0

sarakaka
0

När mina råttor luktar intensivt efter något låter det lite.

[Hejkungen]
0

Nä, inte riktigt så. Ibland låter han så med, det är ett pip fortfarande liksom :/ har inte hört det förut. Men han verkar göra det när han nosar på något eller när någonting händer.

Zakaraa
0

#5 Kan du försöka spela in det så vi får höra?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
0

Pipande är aldrig en bra grej. Pipljud från råttor är antingen missnöjesyttringar eller luftvägsbesvär. Om man lyfter en råtta som har ont, eller en råtta som inte gillar att bli lyft tex, så kan dom pipa, därigenom visar som missnöje. Även småttingar som busar och brottas piper, missnöjd med att bli nedbrottad av kompisen (även om det är lek och på bådas initiativ :)).

I ditt fall handlar det nog snarare om luftvägsbesvär. Det kan yttra sig som pipande/visslande ljud uppifrån näsan, till att låta mer som en kaffekokare långt ner i lungorna på råttan. 

Min gissning är att dina små råttisar åkt på en förkylning eller i värsta fall mycoplasma. Hur länge har du haft råttorna hos dig? Råttorna är alldeles för unga för att bli sjuka, och egentligen borde dom fortfarande varit kvar hos sin mamma om man ska vara krass. Så små kroppar kan inte alltid hantera sjukdomar, därför är det extra viktigt med bra mat och vätska nu!

[Hejkungen]
0

Asså pip är svårt att säga att det är, jag vet hur du menar med att dem piper med att man lyfter i dem men inget sådant pip. Jag ska spela in så fort dem vaknat, just nu ligger dem och sover.. då låter det ingenting, vill jag bara tillägga. 

De kom till mig runt ettiden, det är alltså första dagen! :)

[Hejkungen]
0

Kan man lägga upp ljudfiler/filmer här?

Lancia
0

Då tror jag på en förkylning, faktiskt! Att så små får myco och blir påverkade så snabbt är inte vanligt, men det händer. Ja försök att spela in, att ställa diagnos efter bara lite text, är svårt! :)

[Hejkungen]
0

Håller tummarna för att det bara är bebispip eller förkylning, eller något annat ofarligt. Känns tungt om det är något värre redan första dagen!

Zakaraa
0

#9 tror enklast är att lägga upp på youtube eller annan kanal och sedan länka

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Hejkungen]
3

okej! meddelar här när jag lyckats spela in, så får ni jättegärna hjälpa mig! :)

sarakaka
0

Dessa husmorstips underlättar både vid korta förkylningar eller långvariga luftvägsbesvär:

Rooiboste
Skönt för halsen, nyttigt och kan lösa upp en del slem i svalget

Frisk luft
Underlättar andningen, vädra ordentligt så att det alltid finns en bra syrehalt i rummet

Städa buren ofta
Så att det inte bildas ammoniakångor som gör det jobbigare med andningen

Undvik mejeriprodukter
Då de är slembildande och kan förvärra symtomen vid förkylning eller luftvägsproblem

Luftfuktigheten
Det är ofta för torrt i luften inomhus. Lägg en blöt trasa på ett varmt element så avdunstar vattnet ut i rummet. Är det för torrt i luften blir slemhinnorna irriterade.

Värme
Råttor är känsligare än vi för kyla och drag. När du vädrar kan du lägga en filt du inte är rädd om över buren så att det inte "blåser" in i buren.

[Hejkungen]
0

Dem kom hit idag, så mitt rum kan inte ha påverkat ännu.

sarakaka
0

Nej det förstår jag, jag tänker på vad som kan göras framöver om råttan är förkyld eller har luftvägsproblem.

[Hejkungen]
0

Aboslut :) filt är påhängt! :)

Lancia
1

Bra tips från Sara som vanligt. :)